Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Livet_ombord

Bobåt med långsegling i sikte

Rekommendera Poster

Vi är ett par som letar båt att bosätta oss i, istället för att slänga ut en miljon på någon lägenhet som ändå bara är tillfällig i jakten på ett hus. Då vi heller inte vet vart på västkusten vi vill bo, tänkte vi oss en bobåt som står ut med den regniga, kyliga och blåsiga vintern vi har.

Vår drömbåt ska vara bekväm, bra BObåt, men samtidigt kunna flytta på sig, med segel. Bra motor är förstås också aktuellt. Den får gärna ha lite yta nere i, så att det verkligen kan kännas som en BObåt. Den enda nackdelen- och som måste lösas om vi ska bo i den- är att vi känner behov av en tvättmaskin. Dvs det måste på något sätt finnas plats för tvättmaskin.

Hur har ni långseglare gjort med den saken? Visa gärna bilder om ni har!

Tipsa gärna också om bra bobåtar, med space. Känns som jag ransakat hela nätet och får bara fler och fler båtmodeller i huvudet. Det finns för mycket ;-)

Målet är också att kunna göra långseglingar med den. typ Norge, Danmark, Medelhavet. Till att börja med... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, har sett den :-). Plöjt blocket de senaste dagarna... Men mycket fint finns... Så tänkte mer om folk hade tips på båttyper- eller bra blocketliknande sidor i andra europeiska länder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi har också funderingar på att kunna flytta ombord, dock kräver vi kanske inte stora ytor men väl funktion. Vi har kikat runt på massor av båtar och fastnade för Diva 38ans layout.

Vi ratade den först men när man detaljgranskar den så vinner den  tack vare smarta lösningar. 

Vi har ett par vänner som bott i sin Diva 38 i 6-7 år nu året runt i Göteborgstrakten så det funkar, och gällande tvättmaskin så har den en hytt babord akter som man kan inreda lite som man vill beroende på hur många man är, tex dusch och tvättmaskin där. Vi är fyra i familjen så vi har dubbelkoj där så våra killar kan ta med sig kompisar när det blir aktuellt

En viktig del för oss var att det skall vara en bra seglare som är under 12 meter då hamnavgifter ibland har en gräns där.

Kika på vår sida http://www.meadiva.se för massa information om Diva 38, är du/ni mer intresserade så hör av er!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Åh, lät intressant! Kollar genast in er sida och ska definitivt undersöka Divans egenskaper! Tack för info. Vet ni om de seglar hyffsat?

Edit: ser ju ut att vara mer seglingsbåt. Har inget emot det alls då jag är uppväxt på segelbåtar, men tänker att felkölen ställer till det vid långseglingar. Hade gärna haft en långkölad båt. Men man får ju vad man ger. Det är ju en riktig segelbåt och antar ann den har bra rena seglingsegenskaper, med bra lys. På en jag nu såg på blocket kunde jag dock ana backstag- och det ställer till långseglingana ordentigt så det är svårt att hantera allt sådant själv. Båten måste ju gå att framföra för segel med endast en person vid rodret (någon får ju sova...)

Dock ser den hemskt mysig ut, det ska inte underskattas heller... Ska kolla vidare

/Malin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Malin

Visst seglar den bra, har inte några aktuella SRS tal eller så men en Diva 35a som är samma båt men mindre vann Tjörn Runt 2011

Se länken http://www.batliv.se/article.asp?newsid=4544 om Tjörn Runt

eller på http://www.bavariasverige.se/fabola för tillverkarens info om båten!

Själv har vi ju inte seglat vår ännu :) men det kommer!! Provseglade en förra hösten i skaplig vind och var mycket nöjd med dess egenskaper.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Det där med fenköl var en grej som vi brottades med också, som svensk vill man ha långkölat och gärna från Orust.... Men om man tittar på vad andra världsomseglare kommer med till våra vatten så funkar det ju för de flesta båtar!

Kolla i vårt fotoalbum så ser du bilder på kölkonstruktionen, för mig med den erfarenheten jag har från mitt jobb så känner jag mig helt trygg med båten, den kommer ta oss dit vi vill på ett säkert och snabbt sätt. Har pratat mycket med Bernt Lindqvist som ritat båten och han har svar på alla frågor, han har inspirerats av de engelska kuttrarna när han ritat och de är ju erkänt sjövärdiga!!

Lys har jag sett variera mellan 1,25-1,27 så den seglar bra!

Gällande riggen så har ju vi tack vare att vi bygger nytt möjlighet att påverka vilket vi gjort så vi får en stabilare rigg mer lämplig för långsegling. Vi kommer komplettera med backstag men riggen har ett häckstag som tar lasten. Båten är väldigt lämplig för ensamsegling då allt är draget till den aktre sittbrunnen och nås från rorsmansplatsen.

Som du märker så gillar jag vår båt! Kan inte förstå att inte fler seglar Diva 38 wink

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft en Diva38 och den har underbara seglingsegenskaper men tyvärr nackdelar också. Om man nu inte har gjort om inredningen totalt. Det finns alldeles för dåligt med stuvutrymme på båten för att man skall kunna bo där permanent.

En sommar var vi ute i 4 veckor 4 personer och vi hade problem med att få plats med våra kläder inför semestern. Det finns ingen tvättmaskin och jag har svårt att se var man skall kunna placera den. Kanske om man bygger om sjöställsgarderoben som inte behövs i Medelhavet men överallt annars.
Bunkra mat var vi tvugna att göra var 3:e-4:e dag, Fanns inte plats till mer. Och seglar man långt så vill åtminstonde jag ha livsmedel o mat med för resan 1 vecka. För alla eventualiteter.

Detta var de bidragande orsakerna till att vi sålde vår Diva38 när vi bestämt oss för en lång längesegling.

Men titta gärna på vår blogg, ladyannila.wordpress.com och på den båten vi har. En Amel Super Maramu. Amels båtar är byggda för att bo på och för att segla långt med.

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hm, ja det är iofs sant det där med de olika kölarna... Vi har ju (likt er ;-) ) även kollat på HR av äldre modell, som inte kstar skjortan. Jag läste er blogg, och kollade in bilderna. Vilket jobb! Hade vi inte behövt en bobåt ganska omgående (1-3 år... vi vill komma ifrån hyresrätten snarast) så knske det hade varit ett alternativ, framför allt för sambon som behöver något att pyssla med när han är hemma från jobbet till havs. Men sen är vi heller inga finsnickare och tvivlar på att vi hade fått de härliga linjerna som ni har. Skitläckert- verkligen! 

Har själv bara seglat fenkölat, men heller aldrig seglat längre än Koster, så har inga långfärder att jämföra med tyvärr, eller jo. Hyrbåt i Kroatien, och visst den var också fenkölad. Ska kolla vidare på Diva. Tvivlar dock på att jag hittar någon läckrare än er. Och riggen hade ju kanske behövt vara stabilare än va som verkar finnas på de begagnade divorna... mycket att tänka på m.o.a. Tack för all input!

Snyggt jobb! Verkar som ni finns nära oss, vi bor i Göteborg nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för intressant input. Stuvningsutrymmet är förstås av central vikt och så även möjligheten till tvättmaskin. Man kanske får modellera om lite i den slutgiltigaa båten. Sedanbehöver vår inte passa för en jordenrunt- seglign direkt, men det ska ju fixa att vi bor i den och då är iaf tvättmöjligheter av kläder och personer viktigt.

Har kollat in er blogg tidigare och fick då upp ögat för Amel Super marmu, dock är de för dyra i dagsläget. Även 45 fotarna verkar för dyra. Får kolla vidare efter fler i rimlig prisklass.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vill ni komma och titta så kontakta oss via bloggen! Vi håller till i Marstrand!

Angående stuvutrymmen så är nog allt relativt, jag tycker att det finns ok med det men å andra sidan har jag ingen praktisk erfarenhet av att bo i båten. Har dock lyssnat till våra vänner som bott i sin Diva i 6-7 år och de är nöjda.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst ligger Amels båtar i den övre prisklassen, men de är värda varje krona.

Kul att du besöker vår blogg ibland.  Lycka till med båtletandet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej där.

Jag har skaffat en Beneteau 50 Oceanis från -99 som jag lämnar sverige med i juni 2013.

Planerna är att segla vart som helst i världen med den båten under en lång tid.

Båten har det mesta för att bo bekvämt och säkert för rimliga summor.

Båten har 3st dubbel cabiner med vardera toa och duch + en stor förpiks cabbin där tvättmaskinen finns och även kommer det bli där ett förråd och verkstad

Ut rymmerna är stora innvändigt bra höjd ca 2.00m

I vilken pris klass hadde ni tänkt er

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...