Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
stemor

Ny bänkskiva, material???

Rekommendera Poster

Hej! Har läst flera trådar om detta men inte hittat riktigt va jag söker.

Vill byta ut min slitna bänkskiva i trä och ha en vit istället. Men frågan är va man ska ha för material??

1. Någon form är solid pastkomposit. Bra underhållsfritt. Svårt att få tag i, dyrt, går ej att skruva i bekymmersfritt. (har en fäll-skiva, passagerarplatsen fälls framåt och blir bänkskiva. De är i dagsläget fäst med pianogångjärn)

2. Laminat. Bra ytfinish, måste ha trälist runt som skyddar kanterna. Svårt att hitta en laminatskiva som inte är 40mm och består av spån.. 

3. Marin-plyfa, måste lämnas in för laminering.. dyrt?

Bifogar en bild (INTE MIN BÅT men en lika dan) Där ser ni att det är några luckor (Spis, passagerarplats) som ska kunna öppnas vilket ställer till det vid spån-laminat då jag gärna hade haft en kantlist som täcker kanten och även sticker ut lite uppe på ytan så man minimerar risken för fukt under laminatet. Men då får jag en massa uppstickande kanter på bänkskivan. Gör ju inget runt om men helst inte i mitten av skivan.. Hänger ni med? :)

Tacksam för ideer samt tips!

post-10013609-1394237251,1046_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan limma laminat på en plywoodskiva. Enklast idag är att kontaktlimma en lite för stor laminat och sen fräsa rent med en kantfräs med styrlager. Fuskar man lite så sätter man på en tunn kantlist innan man limmar laminatet. Då ska laminatkanten fräsas i 45 grader. Riktigt superfusk är plastlist.
Obs att man måste lägga laminat på plywoodens båda sidor för att inte skivan ska bågna. Har man inte verktyg till detta borde det inte vara alltför dyrt att lämna bort jobbet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...