Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Nyborjare

Ruffhöjd i tidig Maxi 77, och kan Bellona 23 vara ett alternativ?

Rekommendera Poster

Utombordare Mercury 85 hk årsmodell 78 ca.Elstart.

Nyrenoverad för ca 3 år sen , bytte kolvar och tändstift och div delar.

Reglage och tank medföljer.

Körd ca 4 tim efter renovering.

Pris 10.000:-

Menar du att 5000 kr är mer rimligt hämtat annons på blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

r skitnöjd med min 2755.

Här är lite fakta

Längd öa: 8.23 m (27 fot)  
Bredd: 2.59 m  
Djup: 0.6 m  
Deplacement: 2360 kg  
Kojplatser: 4 st  
Vattentank: 105 liter  
Bränsletank: 295 liter  
Skrovtyp: Planande  
Motor: OMC/Mercruiser 260 el 330 hk  
Toppfart: 35 knop  
Konstruktör: Bayliner  
Tillverkare: Bayliner  
Prod. start: 1989  
Prod. stop: 1995  
Introduktionspris: 347,800 kr  

Betyg plus

Snygg design, välutnyttjad, många sittplatser 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst rakan

Hej!

Tråkigt att de blev så här.. förstår inte vad jag gjort er för ont?

Mvh Räkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr uppläggning om en månad drygt.Jag har en hel del mörka småfläckar på insidan av mitt beiga kapell trots att det var nytvättat till förra säsongen. Kan torrbollen vara ett tips att använda även under själva båtsäsongen? Jag har aldrig använt torrbollen. Har någon erfarenhet att använda torrbollen under vintern i båten. Funkar den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ni skriver om vridbar propeller - propeller med pitch, är väl inga konstigheter. Det har jag på en av mina snipor. Mer eller mindre varje  SABB äe utrustad med den sortens backslag Det har många fördelar men dock kvarstår problemet med att manövrera. Det enda som händer äe att du vrider propellerbladen istället för att ändra rorationsriktning på axeln. Det bästa man kan göra är att lära sig manövrera sin båt i olika situationer. Jag är faktiskt tveksam till om bogpropeller skulle göra så stor skillnad som ni tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
jag är ny här och absolut nybliven nybörjare när det gäller segling. Jag har nog alltid haft en liten gnagande längtan efter att segla men det har liksom inte blivit av hittills. Men nu känns det som att det är läge. Jag ska fylla 50 och tänkte att jag ska lära mig navigering och segling som ett slags 50-års-present till mig själv.
Till sommaren 2013 har jag tänkt att jag ska ha min första segelbåt. Tittar runt nu och funderar olika alternativ i budgetklassen. En segelklar Maxi 77 (men ändå med visst renoveringsbehov vad gäller inredning - tänker ändå bygga om i så fall, specialanpassa för mina behov) skulle kunna vara ett alternativ som första båt.
Jag har förstått att modellen fick (bland annat) högre takhöjd i ruffen från och med 1976. ca 180 cm tror jag mig ha sett när jag googlat. Stämmer det? Och framför allt hur lågt till tak var det innan dess???
-
En annan modell jag har sneglat lite på är Bellona 23...
Hur står de två modellerna sig emot varandra seglingsmässigt?
Utrymmesmässigt utnyttjar ju inte Bellonan utrymmet under sittbrunnen särskilt effektivt. Det tycker jag verkar synd då jag gillar konceptet med stuvutrymme (från ruffen) och stick-koj som Maxin har...
Och jag har fått för mig att Maxin är något sjövärdigare och något snabbare...
Inte för att jag har något stort behov av att pressa båten till det yttersta. Jag är egentligen mer intresserad av god marschfart... Om motsvarande normal-seglats tar 10 dagar i den ena och 15 i den andra - ja då så spelar det roll.

Och hur funkar de två modellerna i skärgård respektive öppen Östersjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har haft en Bellona 23 under 21 år men ganska begränsad erfarenhet av Maxi 77or, (dagseglat 2 gånger).

Utrymmesmässigt är det en gigantiskt skillnad, Maxin kan du bo i, Bellonan är mer av en campingbåt. Är du dock själv eller 2 funkar dock Bellonan att segla alldeles utmärkt under några veckor.

Seglingsmässigt är Bellonan ganska begynnelsevek och betydligt livligare, lovar snabbare och kräver mer passning på rodret medans Maxin känns betydligt tyngre och stabilare. Jag har dom gångerna jag seglat Maxin tyckt att det känns lite tråkigare och med mindre känsla. Fartmässigt är Maxin ett litet strå vassare även om jag seglat om eller jämnt med många. Jag tror att en Bellona med nya segler matchar en Maxi med äldre segel. Skillnaden kanske inte gör mer än en kvart/halvtimme på en heldag segling...

Jag har upplevt Bellonan som ganska torr i dåligt väder, gått med den runt Öland, Gotland och över till Åland ett otal gånger utan att känna mig rädd. Tror att det handlar mer om sjövett än något annat.

Koncensus i mitt resonemang är att du får milsvid mer båt om du skaffar en Maxi, men kanske en roligare och framför allt snyggare båt med en Bellona. Tycker definitivt att du inte ska ge mer än 50% av priset för Bellonan mot en Maxi i likvärdigt skick. Sålde min för 25k med nyrenoverad inombordare samt bra storsegel och nya textilier i sommras och tycker jag fick vettigt betalt.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att du tänkt ta upp segling som hobby! Och kul att du funderar på en Maxi 77, har själv en sån (och är väl därmed inte helt opartisk).

Lista på förändringar över åren hittar du här: http://www.zetternet.se/maxi77/andringar.htm

Jag vet tyvärr inte hur lågt det var i tak innan/efter. Har själv en årsmodell -80. Det du isf bör installera som saknades i de tidigare modellerna är tie-rods (röstjärnsförstärkningar).

Som tidigare sagts är det två nästan ojämförbara båtar vad gäller utrymme. Maxins stickkoj samt två gigantiska lådor i nedgångstrappan är kanonbra förvaringsutrymmen. Du har även ett stort utrymme bakom pentryt för att göra en rejäl kyl. Två garderober, varav en med hyllplan. Därtill plats för en portapotti eller riktig vattentoa med septitank. Men eftersom den saknar en traditionell rufflucka har man inte ståhöjd nånstans (iaf inte om man är 193 som jag). De 180cm du läst är nog isf bara längst akterut mot rufföppningen.

Maxin ska vara en snabbare båt, den är längre och har även ett 4.5% högre SRS-tal. Men som alltid gäller att segel, besättning, vägval spelar roll för båtens fart. Det är mao inte på långa vägar den skillnad du tog upp i ditt exempel.

Maxin är en väldigt trygg båt, och vill gärna ha lite vind för att röra på sig. Den är underriggad och jag kör till 99% alltid med stora genuan. Jag tycker dock att med fräscha segel och en gennaker har vi fått bra fart gentemot liknande båtar storleksmässigt även i mindre vind. Om du kryssar i motsjö stampar Maxin en del pga sin platta botten, detta är nog båtens största nackdel.

Du har en väldigt stor och fin sittbrunn i Maxin, dock ganska djup med försämrad sikt framåt i kombination med en stor genua.

Jag svarar gärna på fler frågor kring Maxin, blev en bit över 1000NM i år med min i varierande väder :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ i den prisklassen du beskriver (30-40 kkr?) skulle kunna vara Misil 2.
Mindre än Maxin, långsammare - men trygg, välbyggd med trivsam inredning och bra kojer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill också slå ett slag för Hallberg-Rassy Misil 2.  En bekant till mig som är nybörjare (läs aldrig seglat förut) köpte sig en sådan för 25 000 i höstas. 

Jättefin båt med härlig kvalitetskänsla och fina detaljer. bra stuvutrymmen, Seglar förhållandevis bra, känns väldigt sjövärdig (enligt uppgift skall Misil II ägare ha seglat med sin båt till västindien och tillbaka). 

Helt klart mycket båt för pengarna och ett bra alternativ till Maxi 77 och Bellona. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...