Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Hur ändra uppgifter i sjökort för PC?

Rekommendera Poster

Min svåger har köpt en båt, där det följde med en äldre Laptop med Seaclear installerat.
Dessutom finns det en del sjökort, men vid beskrivningen och i det övre blå fältet på sjökortet
står den förra ägarens namn mm.
Kan man på något enkelt och bra sätt ändra dessa uppgifter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är en enkel form av kopieringskydd. Det skall vara skämmit att dela med sig eller sälja sjökort då ens namn följer med och inte går att ta bort. Har du köpt båt med dator och sjökort behöver varken du eller säljaren skämmas.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu jobbar jag i Mac och där kan man använda ett pgm som heter Graphic Converter for MacOSX  för att få en fil som kan bearbetas i PhotoShop mm. Sen gör man om filen till BSB format igen med RasterChart2BSB.

Det är jättekul, en kill som fylllde år fick ett sjökort med en egen vik ända in till husknuten mm. Annars brukar jag bara plocka bort grund som är i vägen mm. Tänk på det att ett BSB/KAP kort kan vara manipulerat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ove-T:

Misstänkte nog att det var något sådant. Och det har jag förståelse för, men dessa sjökort är inte nedladdade från webben el. dyl., utan hederligt inköpta. Som jag skrev så är det min

svåger som köpt båten (jag har redan en), och han vill inte ha namnet kvar. Det måste gå att ta bort anser han.

bhemac:

Vet du möjligen om dessa program även finns til PC? (Adobe Photoshop 7.0 har jag redan)? Är det svårt att göra jobbet sedan, är inte jätteduktig på datorer precis).

Han skulle även vilja döpa om filerna, och det kan jag förstå.

Det är bl.a. dåliga förkortningar, på en del står bara kartnumret. Namnen stämmer inte

helt överens med Sjöfartsverkets namn, t.ex. kort: 621 Gränsösund heter i hans dator:

621 gransosu. Är väl dåligt, va?

Är det något som man kan fixa också?

Mycket tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska finnas pgm för att konvertra till/från BSB/KAP även för PC. Det är inte svårt att fixa i PS.

Ta en kopia och lek lite först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativt, ladda ner sjökort för hela Sverige på Piratebay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Namnet ligger inte i bilden.

Ändrade Lasse till Nisse med förödande resultat. Kortet blev gult och vid inzoom oläsbart.

Öppnade kapfilen i skrivprogram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manipulerade? Kan di va så jävliga?

Detta sjökort tyckte mina kamrater underlättade.

post-43065-1394237262,4665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är väl det bästa att köpa nya kort varje säsong, men jag gör det inte själv. Pratade med svågern idag igen, och han kommer inte att köpa nya kort på flera år säger han, envis som synden.

Jag har inte lyckats att hitta något program för att konvertera om filerna, ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter. Har inte hittat något där jag kan läsa mig till att de klarar BSP/KAP-filer.

Tacksam om någon kan komma på hur jag ska göra, och med vad för program.

Det som irriterar mig mest är, att kartnamnen är så märkliga om man använder Utforskaren (som ovanstående, att; 621 gransosu betyder 621 Gränsösund).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://libbsb.sourceforge.net/

Här finns program för att göra KAP-filen till en bild, som kan ändras.

Har bara lyckats med den äldre versionen av BSB-korten.

Akuta ändringar i korten markerar jag med en Markering vars namn anger orsaken.

post-571-1394237266,3639_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...