tobiasam 0 Postad 22 September , 2012 Hej! är precis i färd med att bli båtfrälst. Letar annonser på blocket men vet inte riktigt om båtarna är något att ha. Letar efter en mindre segelbåt som ska vara lättseglad och lättskött. Kommer främst använda den till kortare turer över sundet och runt kusten, en och annan övernattning förståss. Vi är fyra i familjen (2 barn) och vill kunna sova hyfsat. Vilken prisklass gäller för en väl fungerande båt? Vad ska jag tänka på? lägger in länkar till båtarna jag tittat mest på. Vad tror ni? http://www.blocket.se/helsingborg/Albin_Viggen_41807359.htm?sa=1 http://www.blocket.se/helsingborg/Marieholm_S_20_Bra_bat_41212546.htm?sa=1 http://www.blocket.se/helsingborg/Sunwind_20_42515141.htm?sa=1 tack på förhand! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 September , 2012 En Maxi 68 kanske? Större innervolym, bättre seglare än bägge dina förslag, högre fribord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 22 September , 2012 Finns ju en driva med liknande trådar och råden kommer nog bli likartade. Personligen hade jag inte köpt någon av de båtar du föreslår som första båt. Jag hade värdesatt en inombordsmotor så högt att jag hellre hade haft en båt med mer småfix än en i perfekt skick med utombordare. För den pengen borde du väl kunna få ytterligare någon meter? Större är ju fortfarande inte stort i den här klassen men likväl behövs platsen. Verkar ju finnas båtar för tusen kronor och ett leende just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 22 September , 2012 Eller varför inte en 77:a? Det verkar ju finnas drösvis med fina 77:or för under 30 tusen nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 22 September , 2012 Till och med med inombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 22 September , 2012 Maxi 77 har jag funderat på, hur är den Gämfört med birdie 24? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 22 September , 2012 Tänkte väl mest som så att man slipper en stor bänglig genua som ska runt masten. Med småbarn ombord och med den storleken på båt de själva länkade till ansåg jag 68:an lämpligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 22 September , 2012 Köp min Accent 26! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 22 September , 2012 En med självslående fock. Typ som min gamla Maxi 777 . Men det finns säkert fler. Enkelt att segla en sådan själv t.o.m i skärgården. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ellet 0 Postad 22 September , 2012 Jag var väldigt nöjd med våran viggen. Möjligt att den blir lite liten med barn.. Man står ju inte rak i ruffen. Smarta stuvutrymmen och en rymlig sittbrunn talar dock för. Ska ni ut med familj kan det ju vara att föredra en rullfock vilket underlättar vesäntligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 September , 2012 Jag kan inte ge dig en jämförelse på M77 kontra Birdie 24an, men 77an är väldigt lättseglad och förlåtande mot en nybörjare. Själv har jag haft M77 i 4 år. Det var min första pinnbåt och jag hade noll koll på vilken lina som gjorde vad. Visste inte ens vad skot och fall var, mer än att det var snören...Likväl var det inga problem att segla hem henne tvärs Vänern. Båten har aldrig gett mig några obehagliga överraskningar oavsett väderföhållanden. Många gilaa inte MH-riggade båtar pga bängliga genuasegel men jag -som inte är van annat- är lite oförstående till detta. Brukar aldrig segla med lillgenuan om det blåser mindre än ca 12 m/s och har aldrig upplevt att det är några problem vid kryss ens uppemot 15 m/s. Kanske är M77an snällare än andra båtar, vad vet jag, men något måste det ju vara man gnäller på. Nu är jag iofs ingen kappseglare och slagen kanske kan göras nån halvsekund snabbare med en mindre fock men jag jagar inte metrar och sekunder när jag seglar. Fördelar med 77an är ju dess enorma innerutrymmen för sin storlek. En väldigt rymlig sittbrunn gör inte saker o ting sämre om man har ett par ungar med sig och båten är som sagt trygg och lättseglad, ingen lär bli rädd, under nomala väderförhållanden, i en Maxi77a Har seglat lite med syrrans Viggen och den är i mitt tycke lite för liten om man är fler än 2 pers. Lite mer jollekänsla än Maxin men en riktigt kul båt att segla när det brallar i litegranna. Tycker du i första hand ska titta efter en båt med inombordare. Det underlättar otroligt vid tilläggning ochma behöver inte springa fram o tillbaka som en skottspole även om man ensamseglar -eller åtminstone får sköta tilläggning tec ensam för att frugan/gubben har fullt upp med att hålla i barn som har bråttom iland M77an får du ju för kanske 35 tusenlappar med inombordare och det är definitivt inget dålig köp. Mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 23 September , 2012 Har själv haft en A-viggen som förstabåt och älskade den. Den var så vacker och seglade så balanserat att jag en gång från sörmlands skärgård till Arkösund kunde stå och hålla mig i förstaget och båten tuffade på i en timme! helt utan automatstyrning. Ändå rekommenderar jag dig att inte fundera på en något litet kvickare båt - det är kul när det rör på sig litet fortare. Dessutom är partialrigg, att förseglets övre fäste sitter en bit ned på masten, både betydligt roligare att lättare att segla med. Eftersom huvudparten av segelytan regleras av storskotet, som är lätt att hantera. Dominant t. ex? Sen håller jag i samma anda inte alls med om att inombordare är viktigt. Inombordare är på en liten båt väldigt, väldigt dyrt, tungt och bökigt. En snurra gör båten väldigt lätt att manövrera i trånga hamnar, min Viggen kunde verkigen vända på en femöring, och den är lätt att serva och reparera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 23 September , 2012 Hej jag har haft en del båtar under årens lopp,min erfarenhet är den att man behöver lite storlek för att det skall bli bra,vår första båt på 80 talets början var en viggen,var bara 12 år då men visst var den rolig men trång .första egna båten blev en Accent den var mycket trevlig med inombordare och trevlig gång för segel o många kojer,sen finns ju Albin 78 som är en liknande båt memn med 7/8 dels rigg. dessa båtar är pigga o lättseglade med ok komfort toa ,ok pentry , fina seglare med ok fart, och pris mellan 50-100 tusen.men skulle jag börja om idag hade jag nog börjat med en Maxi fenix ,har seglat en sådan en del de sista åren med en kompis ,tycker det är en lättseglad båt med god fart och riktigt bra utrymmen,men de är något dyrare, //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 23 September , 2012 Tack för alla tips och svar. 50-100000 ligger tyvärr i överkant prismässigt. Kan säkert tänka mig något större om jag blir riktigt biten . Har bu sett ytterligare en båt som jag tycker låter bra, vad tror ni om en bellona 23? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 September , 2012 Hej mina favoriter i yngre år är if båt trevlig seglare bra utrymmen, samt maxi 77 väldigt rolig enkel robust och lätseglad med bra utrymmen lycka till hoppas du blir nöjd med ditt val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 24 September , 2012 Något som många glömmer när man jämför masthead och partialrigg är att på en masthead kan man segla nästan lika bra med bara förseglet som med båda seglen hissade. Skillnaderna uppstår mest i lättvind och på höga vinklar mot vinden. Fördelen med det är att när man har Genuan på rulle är det oerhört smidigt att bara rulla ut seglet och börja segla, strunta i storseglet, båten seglar nästan alltid lika snabbt ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 24 September , 2012 Maxi 77 är en rymlig och tålig båt och bra på många sätt - men lättseglad, nja... eftersom den är underriggad och har ett pyttigt storsegel använder man den enorma geuan högt upp i vindregistret, annar är båten rätt död i vattnet. Att krana det förseglet runt i slagen på kryss på en båt med ett inre förstag... tycker man det är lättseglat har man nog inte seglat en lättseglad båt någon gång. Se här för bildexempel, http://skotamer.blogspot.se/2009/06/maxi-77.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltvik 0 Postad 24 September , 2012 Jag köpte en Granada 24 i somras, den är lättseglad tycker jag. Fem kojer, separat toautrymme samt 1,70 cm ståhöjd gör att man trivs ombord. Mkt båt för under 30 000. Annars är ju IF-båten en väldigt prisvärd och lättseglad båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 September , 2012 Äh, seglet kommer ju runt av sig själv Lite överdrivet möjligen, men som sagt har jag inte mycket att jämföra med, varav ingen partialriggad alls men jag har aldrig -ens vid de första slagen jag nånsin gjorde- tyckt att det är bängligt att få runt seglet. Blir det SÅ mycket lättare med en partialriggad båt så seglar den sig ju själv.. vilket iofs kan vara skönt men känns tråkigt att sitta o se på när båten seglar hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 September , 2012 Mellangenuan till Maxi 77 är mer lättseglat. Den är på 14 kvm om jag minns rätt och kan sitta uppe till stormbyar. Vi tog in storen helt vid styv kuling och körde med mellangenuan. Mysigt är förstås självslåendefock som jag seglat Lady Helmsman som hade. Bara styra i vändningarna. Numera har vi nästan skrotat kryssen helt. Man sätter järnuarn så blir det som bonus varmdusch morron efter och TV på kvällskvisten, lite Internet och kraft till vattenkokarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 24 September , 2012 Jag seglar en Dominant 78, partialriggad med självskotande fock. Det är alltså bara att styra, hur enkelt som helst. Har numera även en Albin 57 med originaltrailern för att kunna traila runt den under nästa sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 24 September , 2012 Kombinationen av relativt bred stagning och mellangenua gör att du får riktigt dålig kryssvinkel, men det är säkert ett bra halvvindsegel vid hård vind på Maxi 77:an. Båten seglar som sagt inte dåligt, men kräver sin jättegenua för att flytta på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 September , 2012 Jo det stämmer att vanten är ivägen på bidevindbogen. Man får hålla fart istället och till havs blir det skakigt med den platta bottnen och blött när har svårt att hålla ned farten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 25 September , 2012 Maxi 77an är underriggad, så är det bara. Vi körde fullt ställ för knappt 3 veckor sedan under Nordic Yachts Open, och där moderna båtar broacha med (revad) stor kryssfock tuffade vi bara på. Problemet är när vinden tunnar ur, då har man inget rev att slå ut... Min erfarenhet är att har man en 77a vill man köra med G1, och ja, klart den är stor och att babystaget är i vägen. Har man lite fart i slagen i hårdare vind är det inga problem, och i lättvind är det inte särskilt jobbigt att wincha in den ändå. Nu har jag iofs min på rulle, så den är två kvadrat mindre än G1 med pistolhakar. JAG ser det inte som ett jätteproblem, och med tanke på båten i övrigt är det andra saker som mer än väl väger upp denna nackdel. Nu är väl inte Maxi 77 den ultimata båten av alla, finns många andra fina båtar, men gillar man modellen tycker jag inte att en stor genua är en dealbreaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 29 September , 2012 Ser att många tycker att maxi77 är en bra båt i min prisnivå. Ska faktiskt titta på en imorgon, den är upptagen och hela inredningen är urplockad. Ser dock fräsch ut på bilderna och är ute till ett bra pris. Vad ska jag titta på? finns det något speciellt som jag ska hålla ett extra öga på. Eftersom hela inredningen är ute ur båten kan jag tydligt se hur både insida och utsida ser ut. Gissar att det blir en del jobb med att montera tillbaka allt men ger ju också en möjlighet till slipning och oljning av trädetaljer etc. Vad tror ni? lägger in ett par bilder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 29 September , 2012 En till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 29 September , 2012 Tänk så här: Köper du en båt för att mecka, eller för att segla..? Du ska kolla att allt finns. Kolla dynornas skick. Seglens skick. Men framför allt skall du fundera över varför i h-e någon ställer sig och sliter ut all inredning ur båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 29 September , 2012 Han säger att han tänkt byta tyg på dynor och fixa till resten. Sen har han blivit sjuk och kan inte fullfölja men allt ska finnas. Kommer att ha båten stående hos honom över vintern och montera det under tiden. Sedan köra iväg och sjösätta den till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 29 September , 2012 Jag ska vara ärlig med dig. Jag gillar att mecka båt, men den där vete tusan... om jag fått den gratis, eller för fyra-fem tusen. Kanske. Det är inte bara massor med jobba att få ihop båten igen, det är mycket pengar också. En dynsats går på runt 15 kkr, det är massor med jobb att få på matta på skrovet igen. Osv. Nej, jag hade nog köpt en hel båt och sedan meckat lite under vintrarna och förbättrat och lagat istället för en nedplockad båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasam 0 Postad 29 September , 2012 ok, han vill ha 20.000 som den står nu....finns inte alla delar eller behöver jag byta dynor så springer det iväg gissar jag. Tack för hjälpen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser