Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
burken

Yamaha F60 -04 - växelföraren?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Yamaha F60 -04

När jag kollade vxlhusoljan i våras var den mjölkig, bytte olja och har kört 3tim efter bytet, kollade igen häromdagen och den var mjölkig igen.

Bestämde mig då för att riva riggen och byta alla packningar i vxlhuset och samtidigt impeller, men hur sitter växelföraren på motorn? Har för mig att den ska delas men är osäker, finns det någon enkel lösning för växelföraren? Vad bör jag tänka på.

Tycker mig sökt men inte hittat - tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är splinsad o glider bara isär när du lossat alla bultarna, glöm inte den under fenan. Ska du lämna in växelhuset för tätningsbyte eller göra det själv..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Den under fenan - är det bulten med nummer 11 under anodfenan du menar - Se bifogad bild.

Jag har en god vän som ska hjälpa mig, han är en duktig och pedantisk mekaniker som renoverat några växelhus på sina egna båtmotorer.

Så om jag förstår dig rätt så lossar jag bara de fyra bultarna som håller riggen och sedan glider den isär.

post-2301-1394237250,818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fem bultar med den under fenan.. Många som bankat sej blodiga för att växelhuset inte vill ramla ner pga den :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är jag med på banan smiley - jag ska lossa riggen imorgon och sedan börjar rivningen för att se vad som gör att det tränger in vatten i vxlhuset.

Tack för hjälpen

// Burken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enkel fråga som du säkert redan kollat men du har väl nya packningar på skruvarna där du tömmer och fyller på olja i växelhuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamen - köpte nya och satte dit de i våras för att kunna utesluta dem som orsak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att se vart du har läkaget så provtryckhuset å vacumtestat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...