Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
IW23

Tvätta båten när den kommit upp på land?

Rekommendera Poster

Hur tvättar man bäst skrovet när båten kommit upp på land? Hård bottenfärg. Har ej tillgång till högtryckstvätt. Tack för tips :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa på å tvätta allt du kommer till i sjön över vattenlinjen, dvs sittbrun runt luckor o överbyggn/ deck innan upptagn så slipper du klättra m hinkar. Bottn måste tvättas helst innan den hunnit att torka derekt eft torrsättningen så skall du märka det blir enklast. Om du spar jobbet väntar ett mycket tuffare job senare nä allt torkat fast.   mvh FACIL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla på rönnqvist båtbottentvätt och bered dig på att bli frälst! Jag gjorde det förra året men skeptisk som jag är ville jag inte lämna dom förrän jag testat själv. Skaffade en flaska (de är tyvärr ganska dyra) och sprayade på drevet som var helt utan bottenfärg och väldigt skäggigt. Efter en halvtimme såg jag ljuset och blev frälst av härligheten. Det fungerar faktiskt precis så bra som man ser på nätet, till och med bättre för oss!

Och nej, jag säljer inte detta mirakelmedel...men jag önskar att jag gjorde det så jag slapp betala så dyrt för det! wink

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag använde fälgrengöringsmedel från Biltema, så ren och vit som båten blev i botten har den inte varit på många år. Billigt var det också.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en risk att skada bottenfärgen om man kör riktigt bra medel eller påverkas den ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man snål köper man oxalsyra hos lokala måleributiken. Vet inte om den är bäst på bottenmålad yta, men ovanför, och på drevet är den riktigt trevlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När båten kom upp var det inga växter alls på den. Bara lite smuts runt vattenlinjen som gick bort lätt med grönsåpa, vatten och en disksvamp. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra är suveränt att ta bort de gula missfärgningarna med. Pensla på oxalsyra som du blandat i varmt vatten och skölj av lite lätt. Behövs inget tryck alls :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte snål johanth utan ekonomisk wink att blanda oxalsyra själv

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra är fina grejer. Anledningen till att det fungerar så väl är att det är en rätt stark syra, som när man mättat den i varmt vatten kräver bra mycket mer än en lätt avsköljning. 

Kanske inte så viktigt på båtbotten, men om man använder den på andra ytor som sittbrunn och däck utan att skölja av med RIKLIGT med vatten så kommer man att märka att det blir fula blekningar av kläder och annat som kommit i kontakt med däcket så snart som det regnat litet.

Summa summarum:

Svinbra med oxalsyra! 

Skölj ordentligt efteråt! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...