wind8 0 Postad 22 September , 2012 Nu när det börjar bli dags för upptagning undrar jag lite om bottenfärgen Lefant Nautica copper. De båtägare som använt denna färg kan skriva lite om erfarenheter efter denna sommar. Beväxning samt hur lätt att rolla eller spruta på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 September , 2012 Har alltid använt själpolerande färger tidigare men tröttnade. Vid varje upptagning spolade man av botten med högtryckstvätt och då åkte det mesta av färgen av och grisade ner marken. Provade nautica i år ,skillnad mellan åren förut(fabi eco,biltema mm) var att färgen var mycket mer lättflytande,dvs lättare att styrka ut men rinner lättare. Vid upptagning var det bara ett tunt lager slem under ( vilket i o för sej de andra båtarna i klubben hade med ,oavsett färgfabrikat tydligen gynnsam sommar) Vid sedvanlig högtryckstvätt satt färgen kvar och kändes väldigt slät. Ingen färg på marken under båt. Kommer att köra med den nästa år med. Kan tillägga att vi ligger vid norrlandskusten samt att båt låg i hamn hela Juli pga uselt semesterschema. Hoppas det är till någon hjälp. Med vänlig hälsning, Torbjörn Edit:det var ett plastskrov som målades, bild är på min gamla båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wind8 0 Postad 22 September , 2012 Jag har ej provat någon hård bottenfärg men är sugen på att prova . Mjuka färger bygger lager och efter ett antal år måste båten renslipas. Är även ute efter en bättre yta som man kan få med en hård färg. / Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 22 September , 2012 Jodå,nog blir ytan slät nog. Enda problemet var att jag ville ha svart kulör och det endast fanns grå/svart, efter strykning var hela botten ljusgrå ,uuurk. Men när den kom i vattnet blev den genast mörkare och nu vid upptagning skulle man kunna kalla den för svart. /Torbjörn. Ps skrovet var 37 fot men lyckades finta fru och dotter på att stryka det, det går de nog inte på en gång till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 4 Februari , 2013 Jag skulle vilja återuppliva denna tråd och höra om det finns flera som har erfarenhet av denna bottenfärg, gärna från södra Stockholms skärgård och söderöver. Jag tycker att det känns tilltalande att den kan målas över alla andra bottenfärger, jag skall byta i år och vill minimera arbetsinsatsen. Dessutom verkar man kunna få hela 18 m2/litern, vilket inte är fy skam. Då kommer naturligtvis en fråga, hur många lager måste man måla om man har båten i sjön från mitten av april ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 4 Februari , 2013 Körde LeFant Nautica mörkgrå, två lager. Sjösatte i början av juli pga projekt, låg i till månadsskiftet september-oktober. Ingen beväxning alls! Båten ligger just i Stockholms södra skärgård. Jag komme att köra två lager till i vår av samma. Den är lite svår att lägga på, och det blev några rinningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser