IW23 0 Postad 22 September , 2012 Hej! Vad lämnar ni i båten över vintern och vad tar ni hem? Vissa saker är ju sjävklara, som textiler och tampar tex. Men hur gör ni med tex origokök, tampar som sitter fast på bommen (jag har bommen i ruffen), vattendunkar etc? Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 22 September , 2012 Vi tar alltid hem dynor, förra året ångrar jag att vi inte tog hem batterierna, som oturligt laddades ur och därmed frös. Blev dyrt. Tampar och riggutrustning ligger luftigt i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 September , 2012 Tar hem allt av värde. Sånt som kan säljas på blocket. Propellern tas med direkt när den är uppe. Instrument och lösa värdesaker. Tampar tas hem för tvätt. Dynor är tunga och skrymmande och vi ser till att ha torrt i båten istället. Det har vi gjort ett par år nu och funkar bra. Batterier som fryser under en vinter ska ändå bytas kan man nästan säga. De klarar normalt en vinter i kyla men bäst att ha koll och ladda när spänningen sjunkit lite tex 12,4V, ladda. Bästa att lägga loss ena polen på varje batteri så är man säker på att inget drar ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 22 September , 2012 batteriet laddas på solcell och presenningen är genomskinlig, så ska väl inte vara några problem att lämna antar jag? dynorna har ett par år på nacken bara, skulle aldrig få för mig att lämna dem, men folk gör väl olika. är det några saker som är mer i gråzonen som ni lämnnar/tar hem? tar ni hem origokök? påverkas det av kyla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 September , 2012 Lämna inte båten med elsystem igång. Brandrisk. Bäst är att ta hem batterier och underhållsladda. Har du möjlighet så ta hem solcellerna om båten inte står på ett säkert ställe. De går lätt att sälja. Tänk på att tvätta av ytor som kan ha mat eller dryckesrester så undviker du mögel. Grönsåpa i tvättvattnet har bra förebyggande effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 22 September , 2012 Tar egentligen inte hem någonting. Har ingen plats för det och har inget av större värde i båten. Lägger dynor mm så luftigt som möjligt. Ventilerar maximalt med ruffluckor öppna och stor öppning i båda ändar av pressen. Laddar batterierna efter upptagninen och en gång mitt i vintern. (Solcellen tänkte jag inte ha inkopplad, men kanske ändå ska ha den som underhållsladdning,och då koppla den i serie med en lampa för att skydda mot ev kortslutning.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 September , 2012 Solcellerna satt uppe förra vinter och underhöll batterierna. Tror inte det är så mycket värt med gamla solceller på Blocket. Batterierna alltid i topp. Borstade bort snö på solcellerna vid båtbesök. På med värmen och sen en kopp kaffe. Nästan som bryggsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 22 September , 2012 Det finns en bättre metod att undvika fukt och mögel än att ha luckor mm öppna. Man skaffar ett antal stora hinkar och durkslag från Biltema, samt sommarvägsalt från Granngården. Man ställer en sådan hink i förpiken, en på toan, en i akterkabinen och 1-2 i huvudruffen, med durkslagen fyllda med 1-2 liter vägsalt. Sen tejpar man igen alla ventilatorer i hela båten så vind inte kan skapa luftväxling. Genom att endast lufttrycksvariationer gör att en smula luft omsätts i båten, torkas båten ur mycket effektivt. Då blir det så torrt att mögel inte kan växa, och man kan lämna alla dynor och textilier kvar i båten. Jag har nu använt denna metod i 5 år med bra resultat. Innan hade jag problem med den textilbeklädnad som finns på kojsidorna och som inte går att ta loss. Inget problem längre. På våren brukar det ha samlats sammanlagt 5-10 liter slatlake i hinkarna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 September , 2012 Medan det ännu är varmt passar jag på att ha en elektrisk avfuktare i båten. De fungerar inte i kyla den billiga typen. Men när det är över tio grader suger de ur mycket fukt. Fick ned fuktigheten till 65 % RH på ett dygn. 2-3 liter. Satten den så vattnet rinner ur i pentryvasken. När båten kommer upp blir det sommarvägssalt som Seawolf. Brukar ta tyllgardinstyg och göra en klut med 5 kg i och hänga över en hink. Tre såna tar all fukt om man stänger till allt. Tejpade plastpåsar över svanhalsarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 September , 2012 Brukar ta hem stöldbegärliga saker typ plotter, kikare mm samt tampar och sådant som behöver tvättas. Städar ur båten med våtdammsugaren dvs både skräp och vatten. Vänder upp dynor mm så det blir luftigt. Försöker sen få stå med avfuktare några dagar för att torka ut. Lite känsligt med elen så istället tänker jag ligga några dagar vid kaj där det finns el. Solpanelerna ställs vertikalt och riktas mot söder, startbatteriet har en egen panel så alla batterier hålls på topp hela vintern. Att ha igång elen på vintern innebär ingen ökad brandrisk. I vart fall inte mer än på sommaren när ma bor i båten. Har även en ozongenerator som går en kvart om dagen och som garanterat dödar alla mögelsporer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 September , 2012 Har aldrig tagit hem Origoköket (äldre varianten men ändå snarlik 1500-modellen), inga problem på 30 år. Avdunstar en hel del, men går ofta att tända direkt på våren. :-) Tömmer vattendunkar och låter dem ligga kvar. Placerar batterierna vid mastfoten för att minska belastningen på förskeppet. (Kyla sägs vara bra för batterierna, frostsprängs inte så länge de är hyfsat laddade.) Ps. Hade glömt en burk vanlig 5%-ig starköl förra året. Måste väl ha frusit till is i omgångar (Göteborg), men var till min förvåning fullt drickbar? Litet förändrad smak bara, men inte mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 23 September , 2012 Förutom mattor som jag rullar i hop och lägger i akterruffen tar jag i princip hem allt löst samt dynor kapell, mm mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 24 September , 2012 Jag tar hem det mesta som kan dra åt sig fukt, alltså dynor, tampar, mattor mm. Tar också hem sådan elektronik som är lätt (för både mig och tjuven) att skruva loss. Däremot låter foldingpropellern vara kvar -av två anledningar. Dels vill jag inte hålla på och lossa bladen och propellern (dess skruvar alltså) som jag omsorgsfullt satt fast med Loctite, det är inte helt ovanligt med blad eller hela propellrar som tappas. Och sedan är det så att om propellern blir stulen vintertid får jag ersättning av försäkringsbolaget men om den tappas på sommaren anses det som försumlighet från min sida och dom ersätter inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 24 September , 2012 Vi har tidigare haft stora problem med mögel men detta är ju högst individuellt beroende på var man ligger. Vi tar hem allt löst ur båten och tvättar allt extremt noga inne i båten. Stänger allt ordentligt och sätter torrbollar i alla ruffar/ toa mm. Inget mögel på flera år nu. Förr skulle allt rent generellt vara öppet och luftigt men med de vintrar vi har nu som mera är en blöt förlängning av November gäller det att tänka om. Verktygen ligger dock kvar så att jag slipper släpa dem framm och tillbaka då jag skall vintermecka. Har inte haft några problem med stölder på klubben. Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 24 September , 2012 Behåll båtarna i sjön så slipper ni allt det där! Jag ligger kvar i sjön och lämnar allt ombord, inklusive torrvaror, kläder, böcker etc. och ser till att hålla minst 6-8C i båten med hjälp av elvärme. Jag har dessutom en luftavfuktare som går på om luftfuktigheten skulle stiga över 60%. Nu kan jag utnyttja och bo i båten när som helst under vintern - även om jag tar in segel etc. någon gång i december och antagligen inte sätter på dem igen förrän mars/april. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ojje 0 Postad 8 Oktober , 2012 Har nu skannat av nätet i jakt på goda råd om att lämna dynor i båten eller ej. Blir inte klok. Om båten är torr och allt är torrt när man tar upp och täcker kommer ju inomhusklimatet i båten vara lika med klimatet utomhus. Visst kan man sätta för alla vetiler, köra en avfukare och torrbollar, men tveksamt om det är torrare luft i båten på vårkanten än utomhus ändå. Så tät är ju inte en båt. Kall luft innehåller ju mindre fukt än varm och mögelsporer växer sämre vid kyla. Vintern är ju i regel kallare än sommaren... Förr lät man delar av huset stå ouppvärmt med mattor och gardiner samt att man ofta hade vindsförråd med textilier utan värme. Jag tror inte det möglade mer av det? Är det inte så att en torr båt mycket väl kan lagra torra dynor. Visst har man spillt glass eller saft på dem eller lämnat kvar större mängder kaksmulor så skapar man lätt härdar för mögel, men det kan väl hända i källarförrådet också. Skall dynorna vara kvar i båten eller ej? När jag nu läser på lite olika husvagnsforum verkar majoriteten ha kvar sina dynor i husvagnarna över vintern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2012 Om batterierna laddades ur under vintern och frös hade det inte hjälpt att ta hem dem. De var redan kass när du lämnade dem i båten. Ett på hösten fullddat batteri klarar sig hela vintern utan laddning om de i övrigt är ok. De står bättre i båten än hemma i ett varmt garage. och dessutom är de ju en fara fär ryggen att frakta fram och tillbaka. Du gjorde helt rätt som lät dem stå kvar. Färutsätter nturligtvis att du ladda dem fulla innan du lämnade dem i båten. Själv tar jag inte hem någotm mer än det som ligger ivägen för vinterns båtjobbande. Det kan bli vissa dynor och i regel seglen, som ju är lite skrymmande. Tar ochså hem en del tampar ock tvättar - dock inte alla varke år. Jag ligger ju i sjön hela vintern och har på lite värme eftersom jag är i båten och grejar ganska mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 8 Oktober , 2012 klart dynorna ska hem! varför inte? Det är ju klart att dom mår bättre av att vara i ett varmt hus ist för en eventuellt lite fuktig båt. Iof tror jag för egen del, (sjösätter 2 mån före semester) att tiden efter sjösättning hade varit värre att ha dynorna i än tiden på land. men lika bra ta hem dem när semestern är slut och man inte ska sova mer på båten och ta dit dem igen i samband med nästa gång de används. resterande 10-11 månader mår dom nog bäst inomhus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2012 Har du aldrig fallit för frestelsen att lägga dig i kojen när du är nere och kikar till båten i oktober? Det har då jag. Det finns väl nästan inge skönare. Ringde i ett privat ärende till en arbetskompis. Han svarade alltid på tjänstetelefonen oavset när på dygnet det var. Denna gånge svarade han inte direkt som han brukade utan det gick fram ganska många signaler innan en mycket sömdrucken man svarade. Han hade gått ner till båten och lagt sig på kojen. I det rofyllda gungande hade han somnat och så ringde jag och störde honom i hans skönetssömn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2012 Att hålla >5 grader och <60% luftfuktighet i båten är perfekt. Men får luftfuktigheten stiga så blir miljön bra för mögelsporer. Om det sen finns något att äta för dem så sannolikheten stor för mögel. Om båten ligger på land eller i vattnet spelar egentligen ingen roll, men det verkar som om miljön blir bättre om båten ligger i. Att på senhösten köra igång värmaren och sen blunda en stund i båten är sagolikt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanSailor 0 Postad 8 Oktober , 2012 Om båten står på land utan värme hade jag inte velat lämna dynorna kvar över vintern. Att torka luften i båten och stänga/tejpa igen allt för att inte släppa in ny fuktig luft har jag inte testat men det låter riskabelt. Att ta hem dynorna till lägenheten är inget alternativ. Dels sover jag dåligt i båten utan dynor och dessutom hade mitt enda gästrum blivit fullt. Tricket är att alltid ha varmare luft i båten än utanför. Då håller sig båten torr. Att hålla varmt i en båt på land blir dyrt och därför låter jag den ligga i sjön. Dessutom hoppas jag på många fina helger på sjön innan vintern! Man vill inte gärna gå miste om hummerfesten på Petersons Krog på Käringön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Oktober , 2012 Tricket är att alltid ha varmare luft i båten än utanför. Då håller sig båten torr. Att hålla varmt i en båt på land blir dyrt och därför låter jag den ligga i sjön. Jag är så avundsjuk men jag måste fixa mina sittbrunnslänsar innan jag kan ligga kvar i sjön. För visst är det bättre både för båt och ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Oktober , 2012 Det finns ett skäl att ha kallt i båten om man vill undvika mögel. Vid noll eller nära noll och därunder växer inte möglet. Å andra sidan funkar inte kondensavfuktarna vid låga temperaturer så en viss uppvärmning krävs vintertid. Nu när tempen är runt tio grader suger vfuktaren ett par liter per dygn så det är bra att passa på att suga ur fukt innan kylan kommer och ta saltmetoden då. Med avfuktare får jag nästan ned RH till 60%. Utan avfuktare var det över 90%. Stor mögelrisk alltså när tempen ligger runt tio grader och det är med båten i sjön. Sommartid innebär större mögelrisk då temperaturen är hög så hygrometern är bra att ha koll på. Många regniga dagar så är risken stor för mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser