Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Ellet

Daycruiser, tips, bra att veta?

Rekommendera Poster

Hej! Vi är en liten familj som funderar på daycruiser. Vill ha en solbädd bak och rimliga driftkostnader. Har fastnat för Sea Ray 220 OV och Maxum 1900 sr och 2100 sr. Vill på detta sätt försöka få bra tips på de olika modellerna och även tips på andra liknande modeller. Tacksam för svar! Ellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray är lite bättre men även lite dyrare. Nackdelen med 220 OV är att iaf de äldre modellerna inte har plastgolv utan matt direkt på trä. Mycket vanligt med fuktskador. Men kanske är inne på lite nyare?

Annars är det väl det vanliga med motorer. Ett lotteri tyvärr. Framför allt måste limpor knän kollas upp. Ta kompprov. Sötvattenskylning är ovanligt med stort plus om det suttit på sen nytt. Eftermonterat kan vara lite si så där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Alltid bra med info!:) hur utför man ett komp prov? Är ute efter en begagnad så den kommer nog ha några år på nacken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag vad limpor o knän är om det är nån som har tid o lust o förklara för en nybörjare??:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör motorn. Ut med ALLA tändstiften. Märk upp tändkablar om det är risk för att blanda ihop dom. Sedan håller man kompprovaren tändstifts hålen en efter en och någon kör på starten. Ge full gas så att motorn får luft. Om det är en insprutare så bör man tydligen koppla ur insprutningen innan test

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpor/ knän är marinmotorns avgasrör, gjorda av gjutjärn. Dessa är vattenkylda och rostar sönder under årens lopp. Det innebär att vatten kommeri i avgasdelen och bakvägen in via avgasventiler in i motorn. Livslängd ca 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaäe, Båda till hör motorns avgassystem. Avgaslimpan är den delen som sitter direkt på motorns topplock, kan jmf med bilmotorns grenrör. Knät eller risern som den också kallas sitter skruvad ovanpå avgaslimpan. Den höjer avgas och vatten utlopp över vattenlinjen. Här blandas också avgående kylvatten med avgaser för att sedan tryckas ut genom drev eller separat avgasrör genom akterspegel/ skrov.

Avgasdelarna har alltså en innre kanal med heta avgaser som omsluts med yttre vattenkanaler för att hålla tempen nere på avgasröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...