Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
hh76

Skillnader mellan insprutning och förgasare

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

Sitter i en situation där jag tittar på båtar med inombordare, tex. Mercruiser 4,3.

De båtar jag kollar finns både med insprutning, EFI/MPI samt förgasar LH/LXH mm

Vad är det för för och nackdelar med dessa?

Tänker man helheltstänkandet så måste det finnas fler fördelar än något lägre förbrukning som kan täcka upp skillnaden i pris mellan dessa modeller.

Eller får man betala så mycket mer för insprutning än förgasar utan fördelar?

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutarmodellen startar utan att du behöver bry dig om choke. Liknande moderna bilmotorer, bara vrid på nyckeln. De brukar även ge lite mer hästkrafter. Kräver oftast service vid problem av auktoriserad firma.

 

Förgasare måste du sköta choke själv. Relativt enkelt genom att före start sjuta reglaget mott fullgas och sedan tillbaka till neutral och sedan vrid på nyckeln. Vid problem med förgasare så kan det vara enklare att lösa problem. Åtminstone betydligt billigare.

Förgasare är även enklare vid konservering då man kan hälla olja rakt ned i förgasaren med motorn igång och så får man ut olja i cylindrarna.

Som jag ser det så finns det både pluss och minus med båda alternativen. Kan man meka lite själv är nog förgasare att föredra. En realtivt ny motor med insprutning är nog bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...