Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
BMW330

Vem ska köpa våra båtar?

Rekommendera Poster

Jag har diskuterat detta en hel del i vekligheten i hamnen mm då medelålden på båtfolket

bara blir äldre.

När jag var i tonåren på 70 talet var vi ett gäng som hölli hop och var mycket på sjön bla så besökte vi några klubbholmar (både motorbåts klubbsholmar och segel holmar9) med div flytetyg ibland inte i det bästa skick där (på holmarna) blev vi alltid väl mottagna med ngn pik om skicket på båten men ändå välkomna och där fanns folk i alla åldrar ganska jämt fördelade från små barn till pensionärer

När jg blev äldre flyttade jag omkring och kom bort från båtlivet under att antal år men har nu kommit tillbaka och skaffat båt igen

så i sommras passerade jag en av de klubbholmar som vi hade besökt i ungdommen så jag beslöt att göra et besök i nostalgins namn

När jag förtöjt kom brygg fogden och hälsade och det visade sig vara en av mina polare från förr så det blev en del snack och vi kunde konstatera att det fattades minst en generation

i båtvärlden då det visade sig att vi nästan var de yngsta på holmen båda 50 förutom några barn som var barnbarn till klubbmedlemmar fast det var en fin lördags em

Efter en stund far min kompis upp och morrar dom där borde det vara skott pengar på

jag tittade naturligtvis åxå upp och såg då 3-4 st vattenskotrar som for förbi och då tänkte jag är det inte dessa skoteråkare dom vi ska sälja våra båtar till när vi vill byta eller inte orkar hålla på längre? Om detta är den attetyd man möter nästa generation båtägare med så förstår jag att de blir färre (och nej jag är inte och kommer inte vattenskoter ägare)

Blev et långt inlägg men hoppas andemeningen går fram....

/Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl talat! Känner igen symptomen. Man ser inte så mycket ungdomarna på båtklubbarna och klubbholmarna. Men jag hävdar ändå att de finns på sjön, de gör bara lite andra saker än oss gamla stötar!

Vattenskotrarna är utmärkta åkdon, man lär känna sin skärgård utan större risk för dyra grundstötningar och farten tilltalar unga och rastlösa själar. De ungdomar som nu åker vattenskoter kommer småningom att bilda familj och när familjen inte längre ryms på skotern skaffar man något lämpligare. Då hittar de redan i skärgårdens sund och vikar och slipper åka vilse eller på grund med daycruisern.

Sedan skall man inte döma ut vattenskotern som bara en ungdomspryl, inte sällan ser man en och annan gråsprängd gubbe bland skoteråkarna också.

En annan kategori av ungdomar till sjöss är de som håller på med fritidsfiske. Trollingutrustad styrpulpetare på trailer och så ut till havs!

Men på problemet vem som skall köpa våra gamla båtar har jag inget svar. Pratade med en båthandlare nyligen. Han hade ett stort lager begagnade båtar och menade att det faktiskt går bättre att sälja nya båtar än begagnade just nu. På min försynta fråga om han kanske har lite väl högt pris på de begagnade båtarna svarade han att konsumentskyddet delvis tvingar fram höga begpriser hos handlare. När kunden som köpt en billig båt kommer in och kräver att den havererade motorn skall repareras med stöd av konsumentskyddet kan båtens hela salupris förbrukas på reparationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig. Jag besöker ofta olika klubbar och många av dom har sig själva att skylla. Det sitter någon övervintrad kuf som varit i styrelsen sedan 70 talet som någon form av självutnämnd fogde på många öar. Denne person beter sig griningt och ser ön som sin och där skall folk vara jäkligt tacksamma för att dom får tassa runt i ullstumpor. Kommer det yngre som vill bli medlemmar och förnya klubben så övergår grinigheten till ren och skär mobbing tills dom försvinner. Tyvärr är det så på många ställen.

Jag vet nyligen en klubb som avsatte ordförande som ansåg klubben som sin. Man hade försökt med detta i 6 år innan det lyckades och nu har den klubben ett rejält uppsving. Så det finns hopp. Han hade varit ordförande sedan 1979.

Jag lämnade rätt nyligen min klubb pga liknande omständigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Håller även jag med.

Utvecklingen går framåt och även de gamla stofilerna måste hänga med. Men det är iofs inget att hänga upp sig på. de som inte utvecklar sig  självdör..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Oj, har ni problem med att bli av med era gamla fina segelbåtar?

Jag har lösningen.

Skänk dem till mig.

Jag vet hur jag skall vidarebefordra dem till de som vill ha båt men inte har råd.

Den bästa kan jag behålla själv ett tag.

enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he nej jag är inte orolig för egen del nu när jag gör comback i båtvärlden sker det i en farkost som åtmidstnde delvis följer erfarenheterna från ungdomen dvs en styr o en öser (en campingbåt i trä från tidigt 60 tal) men jag kaske hör av mig när jag inte orkar/vill ösa mer.....

Och jovist finns ungdomen till viss del till sjöss men det jag vänder mig mot är hur dom tas emot, dels det jag själv blev vittne till angående vattenskotrarna dels det jag läst på olika forum om trerror körning av gummi jollar i natur hamnar om man då skäller på dom nya båtfolket istället för att tala med dom kanske med ett leende så förstår säkert kiddsen att dom stör (om dom nu verkligen gör det) och nej jag har inga barn /barn barn i jolle åldern ;-)

Vad det gäller båtnasarna så gäller väl marknadskrafterna även där om man försöker sälja en beg båt för nästan smma pris som en ny så förstår jag att lagren fylls och det tror inte jag att jag skulle köpa en beg båt jämför bilbranchen där det skiljer mer mellan nytt o beg

/Nisse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag är 23år och nyfrälst i båtlivet. köpte mig en liten båt denna sommarn för att se om jag och min sambo gillar båtliv, och det gör vi. nu i vinter blir det att göra i ordning båten till så nära orginalskick vi kan och har resurser till. så nästa sommar ska vi förhoppningsvis åka lite mer än i år.  är helt tagen av sjön. lunget man har när man kan åka ut och lägga sig vid en kobbe och bara ha det gott.

jag tror att vi unga idag har allt mer krav på oss än på 70talet. nu ska man plugga vidare och ta studielån om man skall bli något innom karriärer osv. detta prioriterar folk ganska mycket högre än  att vara på sjön. medans vi som valde att utbilda inom byggbranchen som snickare,vvsare,elektriker,plåtslagare har det lite mera förställt och kan därför ha råd att skaffa båt tidigare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att ungomarna undviker båtlivet pga. att folk beter sig illa utan jag tror det är priset som avskräcker. Folk jag pratat med tycker helt enkelt att det är för dyrt. Folk väljer att åka till asien & alperna på vintern samt medelhavet på sommaren istället. Då får man exakt det man vill ha och behöver inte chansa på en bra sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo helt klart är det priset som har stor betydelse. Kanske även att jobb höst och vår avskräcker? Sen upplever jag inte samma fart på reklamen för båtliv som det var på 70 talet och det måste ha betydelse. När Strindberg skrev Hmesöborna skulle alla ut i skärgården och när Fritiof Nisson piraten skrev Bombi Bitt o jag skulle alla 08 or ha hus i österlen. Läs båtnytt idag med båtar för många hundratusentals kronor så måste det vara något många skippar direkt. Det behövs lite Stortriss o dyl billigare för att få fart på handeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är själv 80-talist och bor i Göteborg och kan kan bara berätta hur jag ser på det. Idag finns det tex inga hyresrätter att tillgå. Man måste köpa sitt hem och det är rejäla slantar vi pratar. En båt kommer i princip längst ner på prioritetslistan för de flesta. Detta i kombination med att det är 10 års väntetid på att få en båtplats i Göteborg gör att man i princip måste ställa sig i båtkön när man är i 10 års åldern för att kunna njuta av båtlivet som tonåring. Båtplatserna är redan upptagna av er med lite fler år på nacken så visst blir vissa tvungna att köpa vattenskoter som man får traila hem efter att man använt den klart för dagen.
Där har du svaret på din fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klockren beskrivning.

Jag var engagerad i jollesektionen i en klubb i Blackebergstrakten mellan -85 och -00 ungefär. Där hade man satt i system att vara så otrevlig som möjligt mot alla ungar (jag var 27 sista gången jag blev kallad det) och deras föräldrar. De som inte var där var idioter och de som var där fick minnsann höra att deras polare, som de tydligen hade personligt ansvar för, också var idioter.

Jag var millimeter från att lämna in en motion om att utesluta en av styrelsemedlemmarna eftersom jag ansåg att han bröt mot klubbens stadgar när han gång på gång skrämde bort de som försökte engagera sig. Det fanns flera exempel på föräldrar som var där en gång och aldrig kom tillbaka efter att fått höra vilka idioter de var.
Inte för att jag trodde att den skulle gå igenom, men jag ville väcka frågan.

Och så gnällde man över den dåliga tillväxten surprise

Well, well, det kan ju ha ändrat sig nu. Men jag lämnade klubben samma dag jag hade sålt båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är glad att jag har båten på en privat marina utan vidhängande klubb.

Inga att reta sig på, Inga vaktnätter, inga arbetsdagar, bara betala och var glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror väl inte att det bara är båtlivet som har problem med
återväxten. Idag finns det för en stor del av befolkningen
betydligt fler fritidsaktiviteter att välja emellan än tidigare.
Våra ungdomar har sedan datorn blev var mans egendom
blivit allt mer uppkopplade och tillbringar en stor del av sina
liv på nätet.
Det krävs bara några knapptryckningar för att man med datorns
hjälp ska återfinna sig i de mest fantasifulla och spännande
miljöer som en mänsklig hjärna kan tänka ut (datorspel o dyl.).
Så jag tror att en stor del av åderlåtningen av mer traditionella 
fritidssysselsättningar beror på insteget i olika digitala världar.

Pratade med en kille i 20 års åldern för ett drygt år sedan om
mitt intresse för båtlivet och han trodde mig inte när jag kom
in på hur billigt man kan köpa en övernattningsbar segelbåt med
hygglig grundkomfort. Tror inte att han är den enda utanför båt-
världen som har missat de senaste årens kraftiga prisfall.
Om man som i hans fall tror att minsta ”skitbåt” kostar uppåt
hundra lakan, så söker man sig nog mot andra och billigare
äventyr.  

Rapport hade ikväll ett inslag om hur unga vuxnas inkomster
dalat markant bara de senaste fem åren. Om jag förstått saken rätt
så kräver en stabil ränte och inflationspolitik att en inte obetydlig
del av befolkningen måste vara arbetslös för att systemet ska
fungera. Ett sådant system slår extra hårt mot just unga människor.
Och med färre ungdomar i arbete minskar naturligtvis köpsuget
efter begagnade båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Instämmer helt och fullt!

post-10022140-1394237260,8403_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2taktochel och Jobhurt nämner två vad jag tror är mycket viktiga orsaker.

1. Ungdomarna i dag har helt enkelt andra intressen än vad undomarna hade för ett antal decennier sedan. Jag har inga siffror men det skulle inte förvåna mig ifall även andra friluftsbranscher har problem med tillväxten, så som Scouterna, klättringsklubbar, jakt etc.

2. Priset på nya båtar. När instegsbåtarna kostar lika mycket som en ny bil så tror jag att många drar öronen åt sig. Man tänker jag får lite plast med en motor på akterspegeln (alt. en rigg med segel) för samma pengar som en ny bil med alla möjliga bekvämligheter. 2taktochel skrev att det behövs lite Stortriss och dyl. billigare för att få fart på marknaden. Det tror jag benhårt på. Är det någon som vet ifall man kan köpa en ny övernattningsbar båt för under 100 kkr idag? Läste i någon båttidning om en segelbåt som med lite vilja var övernattningsbar och kanske 19 fot lång...den hade pris på 150 kkr standardutrustad! Vilken ungdom har råd med det!? (Förövrigt undrar jag vad vilken målgrupp den båten riktar sig till överhuvudtaget...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...