Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Snipan_71

Ferrocement, nackdelar?

Rekommendera Poster

Näst kommande vecka ska jag åka och kika på en motorseglare som är till salu.
Det som stör mig, pga okunskap, är att träskrovet är klätt med ferrocement.
Båten har måtten 14x3.30m och den kläddes med ferrocement 1975, enligt utsago ska det gjorts på ett seriöst sätt(?).
Enligt nuvarande ägare så ska skrovet vara i bra skick, men jag blir lite osäker när jag inte vet något om hållbarheten med ferrocement. Vågar man verkligen köpa en sån båt?

Min undran är om vilka svaga punkter en båt som klätts med ferrocement kan ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du kika på en sån udda skapelse? Det låter inte billigt att få en sån sjöduglig. Kolla med ett försäkringsbolag vad de ska ha för att försäkra en sådan. Det är ju de som får bärga den och komma med ersättningen. Båtar som levt sitt liv och fått det förlängt med plastning eller ferrocementering kan vara svårbedömda objekt. Ska du sälja den vidare och den redan uppnått livslängden kommer du att märka att du behöver betala för att få den såld. Kostar en hel del att bli av med en sådan på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så att du vill trotsa tidigare svar wink, så ta absolut med dig en besiktningsman och hör med försäkringsbolaget innan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Va kul att du är intresserad av en så stor båt, den lär kunna ta dig dit du vill! :)

Det är mycket tveksamt att du kommer få ett enda svar med vettigt innehåll här vad gäller din faktiska fråga. Du kommer fortsättningsvis få en massa kommentarer med mer eller mindre användbar information, då de flesta människorna oftast är negativt inställda till allt som dom inte vet någonting om. Således lär du få 19 negativa kommentarer av 20, men ingen som besvarar din fråga....

1) Ta reda på hur ferrocementtekniken fungerar, läs på nätet och kontakta ferrocement-båtägare.

2) kolla in objektet med din nyvunna kunskap, ställ tusen frågor.

3) kontakta en besiktningsman som har dokumenterad kunskap om ferrocement (speciellt viktigt om det är mycket pengar det handlar om) och besiktiga båten.

4) Ta reda på allt annat som hör båtlivet till, såsom försäkringar, båtklubb som klarar en sån tung/stor båt osv. Men det har du säkert redan tänkt på.

5) Njut av båtlivet i din nya ferrocementbåt...;)

//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej!

Är du säker på att båten är klädd med cement? Inte tvärtom, dvs man garnerar insidan med trä?

Men hur som. Kolla bilden. En god vän till mig har dels byggt båten själv, de hade en proffsfirma som byggde just ferrocementbåtar, dels har hon seglat i Greland och hela Medelhavet i över 10 år. Hon seglades hem denna sommar å finns i Norraste delen av Mälaren över vintern.

Med skrovet har det inte varit det minsta lilla fel någonsin.

Bilden visar henne i Höganäs hamn i slutet av Juli 2012.

post-22282-1394237249,4912_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som PatrikMBK skriver tenderar man att vara negativ till sådant man inte vet så mycket om. I min hemmahamn ligger en ferrocementskuta för ankar, året om. Den verkar klara metertjock is och allt annat som naturen bjuder på utan större problem. Ägaren verkar inte ha andra problem med sin båt än vad man brukar ha med båtar i största allmännhet, oberoende av vilket material de är gjorda av.

Materialet är ju tacksamt att reparera, inga specialverktyg behövs, om man inte betraktar murarslev som ett sådant :-)

Försök leta fram ägare till liknande båtar och fråga dem. Verklig erfarenhet är alltid bättre än forumteoretiker :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som några förstår har jag inget emot ferrocement. Det är just att misstanken precis som jag tror TS har, gammal båt hålls under armarna med ny beklädnad. Hur är det med spanten och det gamla skrovet. Om inte annat luktar det av ruttet trä och kan vara hälsovådligt att vistas i.

Men luktar det inte mer skuta än vanligt och spant och kölstock är friska (hur ska man avgöra det vet besiktningsmannen kanske) ska jag inte vara olycksfågeln. Utan hållbara spant och kölstock har ingen båt stabilitet mer än för att ligga vid kaj. Eller ens det. Kolla vid skutkajer där det ofta ligger vrak och inte flyter. 

Som sagt så vet jag ju inget om båten så vad jag säger ska givetvis tas för vad det är.  Bara tangentbordsutlåtande kryddat med gamla fördomar. Sånt hopar sig i huvet på en gammal gubbe dessvärre. 

Nåt som talar för båten (om det stämmer) är att den flutit i 35 år. Då kan den flyta lite till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

En stilla tanke...

Om nu ferrocement var/är så bra. varför så ovanligt till sjöss?

post-10022140-1394237249,7379_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu varken förespråkar eller fördömmer jag ferrocement av den enkla anledningen att jag vet för lite om det. Däremot så behöver det inte vara dåligt som material bara för att det är ovanligt. Det finns många variabler som kan påverka det.

T.ex.

-Materialpris

-Tidskrävande och därmed dyr tillverkningsprocess

-Båtarna blir klumpigare

-Svårare att få samma finish som på en plastbåt

o.s.v.

Har själv en stålbåt vilket inte heller är så vanligt idag. Tycker stål har både för och nackdelar jämfört med plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Riro! Har så pass mycket erfarenhet och kunskap om ferrocementbåtar att jag vågar påstå att du har fel på samtliga punkter. -Materialpris, jo det är mycket billigare. -Tidskvävande, nej, men det går åt en väldigt massa gubbar medan man gjuter i ett stycke.På en dag. -Båtarna är absolut inte klumpigare! Man kan få vilken form man vill, nåja, nästan. -Inte alls svårt att få finish. Man epoxidrar hela båten utvändigt. Sedan är den som en plastbåt osv. Ett osv är att det är lätt att laga en skada under vattnet faktiskt. Om det nu blir någon när man kör på grund. Den enda begränsningen är storlek versus vikt. Man måste upp i längder över 10 meter innan det blir billigare och starkare jmf med plast el trä. Vi har just inte sååå förfärligt många båtar i den storleken. De kom ju på senare år. Så det är ganska klart att det blir ovanligare. De som har stora båtar seglar oftast nere i värmen. Till Forgus31. Vet ej om båten vi pratar om är klädd, garnerad inuti el om den verkligen är påbyggd med cement utanpå ett träskrov. Normalt finns inga spant och sån annars utan bara förstärkningar där det behövs. Skalkonstruktion. Trägarneringen är bara till för trevnadens skull. Kan förmedla kontakt till ägaren till den båt jag visade på bilden ovan. Hon skall ligga vad jag vet just nu i Fyrisån, Uppsala. Det är andra båten som den mannen byggt. Förra var större å seglat åsså i bla Grekland. Skickar med en bild till.

post-22282-1394237249,8702_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med ferrocement är att om det blir skador kan fukt komma in och armeringen börja rosta. Tills den dag skrovet tappat all styrka. Att undersöka armeringen är nästintill omöjligt. Att bygga och ha en ferrocementbåt är helt ok men att köpa en begagnad är absolut att köpa grisen i säcken. Vissa försäkringsbolag har varit ytterst tveksamma till att försäkra äldre ferrocemetbåtar.
På Kuba byggdes det många fiskebåtar i ferrocement med ganska enkla medel. Efter ett antal år flyttades all utrustning över till ett nytt skrov och det gamla sänktes i havet. Så är nog ett bra sätt att utnyttja ferrocementtekniken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...