Hassgard 0 Postad 20 September , 2012 Jag tänkte dra ner fallen i sittbrunnen på en Forgus 31. Behöver man förstärka upp däcket vid vinsch, avlastare, brytblock? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 September , 2012 Nej det tror jag inte behövs. Det är inga stora krafter det är fråga om för fall. Vi har en vinsch under sprayhood strax SB om luckan och den sitter bara bultad genom däcket. Muttrarna dolde jag under en teakskiva som sitter fast i ett par av bultarna i försänkta hål i teaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forgusjens 0 Postad 20 September , 2012 Märk ut var Du vill placera utrustningen, borra (lite överdim), Ta en avkapad insex-nyckel i borrmaskinen för att kratsa ut en kärna ur divinycellen mellan däck och innerliner. Plugga hålet på undersidan i innerlinen och fyll upp med polyester. Efter härdning borra på nytt med samma dimension. Detta för att Du skall få en homogen kärna att dra fast grejorna i, samt att få förutsättningar för en bra tätningsyta för Sikaflexen. Du måste också borra igenom sargerna runt rufflucksgaraget för fallen. Tänk på att behandla hålen invändigt så Du inte får in fukt den vägen. (sargerna är ihåliga). Stora RF-brickor på undersidan i akterkant av avlastare och vinschar för att fördela lasten. Glöm inte att Du måste förankra däcket i masten, annars kommer däcket att lyfta när Du får draglast i fallen. Tror man kallar det för tie-rods även här. Min erfarenhet är att detta blir kanonstumt, tätt och bra. Det är givetvis genuafallet som får största belastningen som kan bli ganska stor, speciellt om Du har förstagsprofil eller rulle och skall sträcka-upp under gång. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 September , 2012 Har du rulle behöver du ju inte dra ner fallet till sittbrunnen. Det blir många tampar ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hassgard 0 Postad 21 September , 2012 Tack för snabba svar! M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser