Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Hassgard

Forgus 31

Rekommendera Poster

Jag tänkte dra ner fallen i sittbrunnen på en Forgus 31. Behöver man förstärka upp däcket vid vinsch, avlastare, brytblock?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte behövs. Det är inga stora krafter det är fråga om för fall. Vi har en vinsch under sprayhood strax SB om luckan och den sitter bara bultad genom däcket. Muttrarna dolde jag under en teakskiva som sitter fast i ett par av bultarna i försänkta hål i teaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märk ut var Du vill placera utrustningen, borra (lite överdim), Ta en avkapad insex-nyckel i borrmaskinen för att kratsa ut en kärna ur divinycellen mellan däck och innerliner. Plugga hålet på undersidan i innerlinen och fyll upp med polyester. Efter härdning borra på nytt med samma dimension.

Detta för att Du skall få en homogen kärna att dra fast grejorna i, samt att få förutsättningar för en bra tätningsyta för Sikaflexen.

Du måste också borra igenom sargerna runt rufflucksgaraget för fallen. Tänk på att behandla hålen invändigt så Du inte får in fukt den vägen. (sargerna är ihåliga).

Stora RF-brickor på undersidan i akterkant av avlastare och vinschar för att fördela lasten.

Glöm inte att Du måste förankra däcket i masten, annars kommer däcket att lyfta när Du får draglast i fallen. Tror man kallar det för tie-rods även här.

Min erfarenhet är att detta blir kanonstumt, tätt och bra. Det är givetvis genuafallet som får största belastningen som kan bli ganska stor, speciellt om Du har förstagsprofil eller rulle och skall sträcka-upp under gång.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rulle behöver du ju inte dra ner fallet till sittbrunnen. Det blir många tampar ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...