M-G_ 0 Postad 20 September , 2012 Tjena. Jag har ett problem med min mercury f80 efi års-2010. Helt plötsligt under marshfart kan motorn ge en kort alarmsignal, för att sedan gå ner i varv ett par sekunder, förat sedan komma tillbaks till rätt varv tal igen. Jag använder mycket till trolling, motorn kan gå hur fint som helst i trolling fart 10 timmar i sträck utan att larma. Det är inte heller säkert att den larmar varje gång man ligger i planing. Hade den inne på märkesverkstad då dom bytte en throttle sensor som smartcraft instrumentet varnat för. Efter det byttet funkade motorn fint i tre fiskepass. För att sedan varna igen en till två gånger per tur. Lämnade in motorn en gång till, men fick svaret att dom inte visste vad felet var. Vad ska jag göra, är väldigt tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2012 Låter som du ska byta verkstad.. Först o främst borde motorn sätta felkoder när detta händer. Om den nu inte gör det så bör en erfaren mek kunna se va som händer om motorn körs uppkopplad när det händer.. 2010, står inte motorn dessutom under garanti fortfarande..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M-G_ 0 Postad 20 September , 2012 mekanikern sa att den inte visade några felkoder. garantin gick ut för några veckor sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 September , 2012 Bara för att motorn går skräp behöver den inte sätta felkoder. Det kan va en givare som ger ett felvärde men som ändå är såpass rimligt att felkod inte sätts. Som erfaren mek ser man sånt på driftdatan när det händer. Är trots allt alla värden OK får man leta på sånt som kan påverka men inte är övervakat.. Kontakta Mercury centralt, dom kanske kan hjälpa dej trots att garantin gått ut. Eller åtminstone lotsa dej till en verkstad som kan systemen o vet vad man pysslar med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser