Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Norsesund

Vilken motor till Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej, är på väg upp till Stockholm för att ev köpa en Flipper 700. Ska titta på 4 olika motoralternativ/ drev

1) AQ 145/280 drev (vs av drev med powertrim)

2) AQ 151/290 drev

3) AQ 151/270 drev

4) VP 4,3GL/ SX drev

Jag vill främst ha en motor som fungerar i alla farter, alltså inte bara en motor som lätt får upp båten i plan men som kanske i lägre farter kan upplevas som lite baktung vilket jag är rädd att V6:an gör.  Hur stor skillned är det annars mellan 145:an och 151:an i ex bränsleförbrukning. Vilken av ovanstående kombination skulle ni rekomendera ?

Tackam för alla svar !

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

270 och 280 dreven är gamla nu så de alternativen skulle jag hoppa över om inte båtarna är väldigt fina. 290 drevet är bra och har det duopropp så lär båten gå fint. alt 4 verkar vara det nyaste motorpaketet men den 6an går inte så tyst så provåk o lyssna. AQ 145 är dessutom kanske i klenaste laget för den båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ145 är på gränsen, särskilt med tungt lastad båt. Förbrukning i ca 21 knop är kring 1,3 l/Nm. Skulle tro att de andra fyrorna drar ungefär samma. V6 är nog idealiskt för båten, men något att uppmärksamma är att båten blir väldigt stötig i högre farter om det går lite sjö. 280/270 är gamla men å andra sidan finns gott om begagnade delar och drev för en billig peng om olyckan är framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

V8 är absolut det bästa i dessa båtar. Blir tråkiga med dom andra som går väldigt hårt på högt varv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacck för svar, nu har jag varit uppe och provåkt / tittat på båtarna. 145 räcker nog för mitt behov men hade gärna sett ett 290 drev. Den jag provåkt hade ett 280 drev iofs med powertrim men verkade inte lika smidigt som 290. 151 hade ett 270 drev och det var ingen kul kombination, eller också så va den moroen inte rätt inställd och V6:an fick han inte igång. Jag letar vidare ett tag till.

Tack !

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...