Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
hhedstrom2369

Vad tror ni? VP 4,3 dp i Trophy 2159?

Rekommendera Poster

Vår OMC 3,0 dog förra veckan. Hål i blocket vid 4300 rpm.

Vi tillbringar mycket tid i skärgården under somrarna så båtlös är inget alternativ för oss.

Vi är därför sugen på att sätta in ett nytt motorpaket i vår Bayliner Trophy 2159. Vi tittar på Volvo Pentas 4,3 liters V6:a på 225 hk. Detta skulle ju innebära många problemfria somrar framöver en helt annan körupplevelse mot tidigare, gångvärme, servo osv.

Vad tror ni erfarna om detta motoralternativ i vår båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut en fin motor, dock är V6an bra mycket surrigare än V8an. Provkörde mycket innan vi satte V8 i vår förra Coronet 21DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mycket om V6:orna och sett att folk skrivit på flera ställen att 4,3:orna är slamriga. Motorn vi har, 3,8 liters V6:a (samma block fast med mindre borrning) ska tydligen gå jämnare och smidigare. 3,8:orna är dock ganska ovanliga, har under 200 hk och är ganska gamla nu.

4,3:orna finns det ju massor av och jag har inte läst något annat negativt om dem.

I valet mellan V6:a och V8:a bör också vikten vägas (*häpp*) in. Vår båt är konstruerad för en B20 och har därför blivit tung i gumpen med V6:an i. Det kanske inte spelar så stor roll i en Trophy dock...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för komentarerna!

Jag glömde skriva att det rör sig om ett helt nytt motorpaker årsmodell 2013.

Tror ni även de är slamriga?

Visst har vi sneglat på V8:or också men det är ju det där med tyngden och storleken. En V6:a är ju ganska kompakt. Båten är ju inte så stor och en V8:a ger inte så många fler hästar.

Hur är det med garanti osv.? Måste motorn servas av märkesverkstad första två åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har v6:a i både båt och bil (Cheva pickis 4x4) I båten sitter det en VP Aq 175 i grunden Cheva 3,8 liter, skrammlar inte. I pickisen sitter det en 4,3 liters, skrammlar inte.

Det finns 2 utföranden på 4,3 liters maskinen en med balansaxel o en utan. Den utan vibrerar lite mer. Men inget skrammel.

Så satsa du på en nyare v6:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick från förgasare till Efi och måste säga att man är mer beroende av service ställen med alla konstiga el grejjer det medför . Om jag fick väljaom idag så skulle jag ha förgasare istället för massa krimskrams el-prylar . Dom är mycke mer skänsliga , men drar givetvis lite minder , men ändå inte optimalt om man vill serva själv . Som sagt ..allt hänger på om man vill hantera allt själv eller bara lämna in .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en Mercruiser V6:a 4.3 MPI  i stället för en Penta V6:a. I grund och botten samma motor men billigare och större tillgång på reservdelar.

Eller så väljer du en något svagare 4.3L med förgasare. Enklare utan massa elektronik och billigare.

Kika gärna på att importera den själv från USA så sparar du en hel del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver även fundera hålet i akterspegeln , vad passar med minsta arbete ? Lättare att göra större och jobbigare att förminska ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att dt funnits en V6 utan balansaxel och att den varit lite stökig. Har åkt båtar både med Mercruiser och Penta V6 både insprutare och förgasare. Har inte upplevt något som helst jobbigt jämfört med V8:an jag har i min. Penta lär ju bli lite dyrare med reservdelar men drevet känns lite mer hållbart om man jämför med alpha.

Sen hade nog jag ändå satsat på en V8 men av helt andra anledningardevil en V6 räcker säkert till.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller skillnaderna mellan VP och Mercruiser så är det så få att många delar kan man köpa av den tillverkare som är billigast just för den specifika delen. Det lönar sig också att kolla marknaden för bilar eftersom motorerna är bilmotorer i grunden. Det gäller dock att hålla koll på vilka delar som är marinspecifika.

Båtforum i USA är väldigt bra att ha som informationskällor när det gäller just detta.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haloj.

Jag va oxå sugen på en v6 vid mitt motorbyte i min bayliner 2159 trophy men blev rekomenderad att lägga i en v8 igen. Anledningen är att vridmomentet är sämmre i 6:an .

Jag la i en mercruiser 5,0 mpi 260hk med sötvatten kylning och är otroligt nöjd med resultatet.

Jag har i år kört ca 400 distans med båten och det funkar perfekt   yes

mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som blir svårt att göra själv när det gäller service på en ny VP? Jag servar ju alltid själv (även bilarna) så vad är det som gör denna svårare än en förgasarmotor?

 

Varför vi tittat på VP är ju för att vi fått för oss att det är en driftsäkert fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorerna i grunden är från samma tillverkare (GM) så påverkar inte fägen på dem driftsäkerheten. Den största skillnaden ligger i dreven men det finns inget som säger att man inte kan ha ett VP-drev på en Mercruiser och vice versa. Vi har ett VP 290-drev kopplat till vår Crusader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förtiden måste man koppla in en dator för att fatta vad alla sensorer visar för värden mm.. Massa datorprylar till förbannelse :-) .. High tech , och det slipper man med förgasarmotorer . Du kommer ialla fall få serva på rätt ställa om du vill bahålla garantin .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har själv den nya versionen med balansaxlar och valde förgasare just för enkelheten. Inte så mycket elektronik som skulle strula:-) En mycket kompakt V6:a (lätt) där det är enkelt att serva själv. Första 2 åren var det fabriksgaranti så då var det auktoriserad Pentaservice som gällde, men senaste 2 åren har jag gjort det själv. Jag valde även ett DPS, duopropdrev med utvx 2.32 som innebär bra acc. Har inga upplevelser med slammer.

Har en snittförbrukning på 4 säsonger på 1,42. 7m båt & 2000 kg, relativt platt botten. Enligt flödesmätaren som är kalibrerad enligt tankningarna så ligger jag utan några större problem och marchar 22 - 26 knop i 1,1 - 1,3 l/nm. Tror inte jag skulle tjäna speciellt mycket mer på en med EFI version. Jag satsade istället på sötvattenkylning, hydraulstyrning samt duoprop och tycker att den kombon övervägda prissprånget till EFI.

Angående vridet jämfört med V8 så tror jag inte det skiljer speciellt mycket, det viktigaste är trots allt att få ned kraften i vattnet och där känner jag att Duoprop och utv ger mer är bara vrid i motorn.   Lycka till:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det så att V6orna är mer struliga än V8orna. Om det sedan beror på att dom får gå hårdare än 8orna vet jag inte. i förra båten gjorde jag av med 3st V6 på 5 år, först en 12 åring sedan 2 st nya som blev 2 år innan ras och dom var inte hårt körda och nästan överservade. Har inget förtroende för cheva V6 alls. Skulle absolut välja V8an

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att  v6 an här får lite för dåligt rykte!!!

 V 6 an är lika med v 8 an minus 2 cylindrar  så en cheva V8 går alltså bra??

Rätt motor i rätt båt i kombo med rätt drev är A & O  du måste haft ett extremt oflyt eller fel kombo på båt,motor,drev  om du lyckas köra slut på 3st 6or på 5 år

I vår båt som väger 1,5 ton har vi en 4,3 liters mercrusier/penta  med insprutning tillsammans med ett Penta DPs drev.

Båten drar i marchfart 25-28 knop cirka 1,3-1,5 liter per distans.

Såväl motorservice som drevservice gör vi själva och att få tag i delar är inget som helst problem. 

Båt och motor från 1999 och är still going strong!

DOCK.... så skulle jag om min motor rasade i dag byta till en V8 men inte för att 6 orna är dåliga utan för att skillnaden inte är jättestor i pris på dom båda samt att lite äkta V8 muller alltid känns extra bra

//Anders

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har vi tagit beslutet. Vi kom över ett fabriksnytt motorpaket VP 5.0 gxie dps på kampanjpris med sötvattenkylning, servo, elektronisk växling och duopropp. Vi fick den billigare än V6:an! En kund hade backat ur affären så vp kunde erbjuda ett riktigt bra pris på den.

Den kommer nu i veckan! smiley

post-10015153-1394237302,7463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som nu blir roligt förutom motorbytet är att få göra om eldragningen, batteriplacering, måla om motorutrymmet, ljudisolera osv.

Blir också skönt med gångvärme under höstarna.

 

Är också himla sugen på att komplettera motorn med en Garmin 720S. En plotter med ekolod där jag samtidigt kan få fram motordata. Dvs. jag behöver inga instrument allt syns på plotterskärmen.

Den blev dock ganska dyr i slutändan. drygt 17000:- \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...