Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Flintstone

Bygga täckning typ båthus, vad ska man tänka på?

Rekommendera Poster

Kalman, råkar man ut för en tromb av den typen du beskriver är det inte mycket att be för, det spelar ingen roll hur båthuset är förankrat. Minns du kanske den som drog fram i Göteborg i somras och flyttade familjesegelbåtar på land - utan täckställning! - så det man kan hoppas på är att pressen går sönder vid ett sådant tillfälle.

På svar om hur jag har kryssat så är gavlarna kryssade på kortändan samt gavlarna med det närmaste takstolsparet. Det gör att man kan demontera balkarna i mitten och sedan flytta loss den ena sektionen efter man tagit bort pressen och sedan lyfta i/ur båten på höst/vår. Man spar då måååånga timmars arbete som man istället kan lägga på båten.

En bräda skruvas i nederkant för att fästa båthuset i. Jag spänner ett rep som håller ihop de takstolar som inte är i gavlarna och som hindrar båthuset från att sjunka in av snölasterna.  Det syns på bilderna, fast lite dåligt.

Se bild från förra hösten.

post-832-1394237258,5779_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...en sak till...
Eftersom båten inte är fyrkantig klarar man sig rätt bra med 40 cm fritt (ungefär) på båtens bredaste ställe. Se första bilden från båthuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter!

Just att dela på huset tänker jag försöka få till på något bra sätt. Har sett att vissa gör så på klubben och det verkar vara grymt smidigt. Du har alltså ingen tvärsträva i mittensektionen?

Tyvärr har ju motorbåtar inte lika vackra och runda kurvor som segelbåtar så typ halva båten har ju samma bredd innan fören smiter in. Jag var nere och mutade in platsen med fyra hörnstolpar och en färgglad lina så jag kunde testa att gå runt båten, det blir ca 8 X 3,5 meter. Tyvärr ställdes båten lite för långt bak vilket gör att jag inte kommer kunna ställa huset så jag får så mycket plats i aktern som jag skulle vilja men detta får jag justera vid upptagningen nästa år. Huset byggs för framtida år så i år får det stå lite för långt fram helt enkelt.

Jag har en liten förhopping att kunna få loss en del skivor för att kunna täcka gavlarna helt. Jag tror att det skulle vara väldigt bra både för stabiliteten och för att nästan helt eliminera vindkänsligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Jag har i runt 5 års tid haft en ställning 10x4m byggd mha tryckimpregnerat virke och sådana där kopplingar som man köper på Jula/CO/Bryggan.

Min erfarenhet är att det är för liten vinkel på takåskopplingarna, bara 30 grader om jag har räknat rätt. Hursomhelst glider sällan snön av när det snöar blötsnö, eller det rör sig om mycket snö, och man tvingas snöa av själv, vilket kan vara jobbigt plus att man måste hålla koll på när det snöar så att det inte byggs på så mycket att pressenningen spricker. Det spelar ingen roll hur många lattor man har, det är takvinkeln som är problemet.

En annan erfarenhet: det kan bli ganska svårt att nå högst upp när man ska skruva ihop ställningen.Jag brukar resa den en färdigbyggd sektion i taget. Den väger en hel del.

Skulle jag bygga en ny båthusliknande ställning idag skulle jag göra det utan de där metallkopplingarna (som trät för övrigt har en tendens att svälla fast i) och istället bygga en helt i trä och med taklutning på 45 grader. I år lär jag låta min ställning vila och istället använda en däcksställning från Press och Son som jag råkar ha liggande. Jag räknar med att det  blir mycket smidigare att montera, mindre vindfång, jag slipper använda handslägga för att banka in träreglarna i metallkopplingarna, etc etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tillhör kategorin som gärna åker ned till båten regelbundet under vintern så att snötäcket skulle bli för tjockt är jag inte så orolig för...men fråga mig gärna igen om några vintrar! cheeky

Att trät sväller fast i beslagen var bra att veta. Detta borde dock gå att slipa bort när man märker att det är på gång att börja kärva. Jag har redan tänkt borra 8,5 eller 9 mm hål för M8-skruvarna då jag märkte att skruvarna på min isärtagbara trävagga till Stortrissen kärvade fast något överj*vligt med samma dimension på hålen som skruvarna.

Idag var jag på Byggmax och plockade ut allt virke. Det blev en rejäl hög som imorogn ska köras till båten. Jag valde genomgående 45 X 70 då jag kände att det var dumt att snåla några hundralappar på att ta klenare virke till icke bärande delar.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen att ha strävor mm i tjockt virke är att det krävs väldigt långa skruvar för att kunna sammanfoga huset att det blir väldigt tungt om du ska flytta det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Jag har faktiskt hyvlat av ändarna, både i tjocklek och bredd, för att lättare få på kopplingarna men när man drar åt skruvarna sluter sig kopplingarna om trät så att det sitter som berg när båthuset ska isär. Ett år testade jag tom med att använda såpa men det hjälpte föga. Jag får använda minislägga och kofot ibland. Den senare för att bända isär kopplingarna något. Har dock aldrig upplevt att få loss bultarna som något större problem.

En annan sak: jag var ambitiös och tog till rejäl höjd när jag byggde båthuset. Ville kunna gå på skarndäck runt bäten, visserligen nedhukad när man gick runt doghouse, men ändå så att man kunde komma runt.  Minns jag rätt blev totalhöjden då 4.5m. Det är inga problem att komma åt när man står på båten men jösses vad högt det kändes när man skulle göra något högst upp på gaveln bakom badbryggan... Räkna med att du kan behöva flera olika stegar när du bygger.

Sista grejen: man skapar ett rejält vindfång i och med att man bygger ett båthus. Kommer det en storm finns det en risk att huset flyttar på sig eller rent av blåser bort. Räkna med att behöva förankra det i marken mha armeringsjärn eller liknande, alternativt tynga ned det mha cementplattor Jag har lagt längsgående plankor på marken och sedan ställt samt fäst stolparna i/på dem, för att därefter fästa cementplattor i markplankorna. När Dagmar blåste som värst stod båthuset stadigt kvar men öljetterna i pressenningarna slets istället sönder :-)

För att skydda båten mot kondens som faller från insidan av pressenningen brukar jag använda kapellbågarna uppfästade med snören samt över dem en enkel japanpress som då precis täcker sittbrunnen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...