Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
SeaMaster560wa

Placering av förbrukningsbatteri?

Rekommendera Poster

Hej!

Har inhandlat ett förbrukningsbatteri som jag funderar på var jag ska bäst placera detta. 

Tanken var och kablarna är troligtvis dragna dit att placera batteriet längst bak i aktern på SB sida. Funderar dock på om det kan ha betydelse den dagen man är ute och kör själv. Blir det mycket slagsida då? Dock kommer ankare etc vara placerat på BB sida så det kanske jämnar ut sig något. Batteriet är ett 110Ah så det väger ju en del.
En annan tanke är att byta ut kablarna och förlänga dem och dra dem så att batteriet sitter i ett förvaringutrymme som finns inne i ruffen. Då kommer det att hamna i mitten av båten. Bättre och snabbare planingströskel? Eller någon som har en grym ide om var det bäst placeras

Båten är en Finnmaster 62DC, 6.20 lång och 2.30 bred.

EDIT: En sak till, finns det någon fara med att ha för långa batterikablar samt hur är det med brandrisken när kablarna dras genom skrov / skrovsidor för en eventuell placering i ruffen?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till din båt så några tips om placeringen kan jag inte ge, men kan ge några råd gällande långa batterikablar.

- Se till att kablarna är rätt dimensionerade, onödigt att överdimensionera ändå, på en sexmeters båt blir de ju inte orimligt långa. Det räcker att de är anpassade till förbrukningen.

- Bunta inte ihop plus och minuskablar med buntband, dra dem separerade från varandra. Då minskar risken att något vasst föremål skaver av kablarnas isolering på samma ställe vilket leder till en magnifik kortslutning. Ofta ser man eldragningar där alla kablar är sammanbundna med hårt åtdragna buntband. Om en av kablarna går varm så smälter isoleringen på alla de andra också och härdsmältan är ett faktum...

- Var du än placerar batteriet så är det viktigt med bra ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på batterityp så finns risken att det bildas knallgas när batteriet laddas. Det här gäller främst på vanliga gammeldags blybatterier. De blybatterier som är avsedda för båtbruk brukar vara av den slutna typen eller ha en slangnippel med en slang som gaserna kan ledas ut genom om utrymet är trångt. Det här skall bara ses som en varning av teoretisk betydelse, jag har aldrig hört eller sett problemet uppstå annat än när man laddat batterier med korkarna avskruvade samtdigt som gnistor från en vinkelkap flög förbi. Det resulterade i ett POFF som ärligt talat var mer skrämmande än farligt på riktigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det råder lite delade meningar om det här med hur viktigt det är med ventilationen. Fakta är att bly/syra-batterier avger vätgas när de laddas vilket under värsta tänkbara förhållanden kan blida knallgas med explosionsrisk som följd. Dock är vätgasen lättare än luft och skingras lätt så risken att perfekt blandning av syre/vätgas skulle bildas är ganska liten. Läs gärna den här artikeln: http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Med detta sagt så finns det ingen anledning att INTE se till att man har bra ventialtion runt batterierna, det skadar ju inte!

Förövrigt är Skyllermarks sida en väldigt bra startpunkt om man vill lära sig mer om båtel. Den är lite rörig men klickar man sig runt så hittar man små godbitar här och där. Sen finns det en handfull fina böcker i handeln som är klart läsvärda om man vill förkovra sig ytterligare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det skadar absolut inte med ventilation utan jag mer nyfiken om det kanske rentav är skadligt att installera batteriet i ruffen. Och med tanke på det Ni skriver så kanske det är bäst att placera det i aktern iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fred!

Jättebra länk, blev betydligt klokare (iaf gällande batterier) efter denna läsning.

MVH

K.W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad att kunna hjälpa!

Jag kommer montera min förbrukarbank i ett stuvfack i ruffen för att få bättre viktfördelning i båten (har en tung V6:a bak som väger bra mycket mer än original B20 4:a). Eventuellt kommer jag göra någon liten ventil ut i friska luften för säkerhets skull men det är inte säkert. Det beror på vilket stuvfack jag använder mig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en solcellsdriven fläkt ansluten till ruffen som suger ut luft hela tiden. Det bör väl räcka om man monterar ett batteri där? Trots att dagens batteri inte verkar läcka något större så känns det som att det är ändå bättre med någon slags ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktiv ventilation är alltid bra i en båt med tanke på fukten. Givetvis hjälper det även till att dra ur de små mängder vätgas som eventuellt skulle kunna uppstå när batterierna laddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bukar lägga kablar i hårda VP-rör (elektrikerrör) i så stor utsträckning som möjligt. Vanliga 2- ledare måste man kanske fästa (klamma eller buntband) på var 15 cm för att det skall bli snyggt. All kabeldraging skall va snyggt gjort (gammal yrkesskada) VP-rören behöver ju inte fästs så tätt. Lägger också gärna flexibel slang om jag måste böja mycket, men den måste ju klammas tätare om det skall bli snyggt.

Dessutom ger de ju ett extra isolerande hölje, som i ditt fall med batterikablarna. Sen skall du ha en säkring närmast batteriet på pluskabel (tex).

Om jag hade varit rädd för slagsida och baktunghet hade jag placerat batterierna så mitt i båten som möjligt. På en segelbåt finns det egentligen bara en vettig plats att plasera allt som är tungt - vid mastroten \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />. Sen är ju dessvärre en båt alltid en kompromiss så det går nästan aldrig att plaser saker och ting där det egentligen borde va. Det måste ju va praktist också.

Är också på gång att byta ut min batteribank. Mina förbrukningsbatteri från 2008 börjar tappa kapacitet. Jag håller på att göra om batteri och laddkretsarna och har bara kopplat in nuvarande batteribank provisoriskt.

Fick ett tipps här på MG beträffande Biltemas AMG batteri. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/AGM-batteri-80700/ Med den nya batteriplaceringen och med MG-batteri skulle jag få plats med 4st 95 Ah. De kan ju stå hur som helst. Blybatteri måste ju stå tvärs båten för att plattorn inte skall stå torra när man seglar.

Har du batteriet inne i ruffen måste det ju va perfekt med ett AMG-batteri. Nån gas blir det väl inte från ett sånt batteri!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har nu införskaffat mig en AGM batteri samt dragit nya kablar och flyttat batteriet in i ruffen. 

Batteriet hamnar på ett cirkus vid stolarna. Dock har jag noterat att jag har förlorat 3 knop på toppfarten. Nu vet jag att toppfarten inte är det viktigaste, men jag undrar om det kan bero på att jag flyttade batteriet till mer mitten av båten. Eller vad kan det bero på? Värt att nämna är väl också att jag har haft som mest fart med kapellet uppe om det kan spela någon roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj - går det så illa om man skaffar AGM-batterier.

Har inte kommit längre i mina batteribytrplaner - nåt större båtjobbande har det inte blivit den här vintern. Är i det närmaste klar med renoveringen av sittbrunnen. Drurken var målad me halkskyddsfärg för väldigt längesen och färgen var flagad och hemsk. Även rattpedistalen såg bedrövlig ut. Nu återstår bara att montera tillbaka den reparerade luckan som utgör större delen av durken, och ratten.

Sen skall jag montera ett Biltemas skiljerelä, ett par huvudsäkringar och dra kablarna i laddningskretsen på ett snyggt sätt.

Tappar man 3 knop på toppfarten om man byter till AGM-batterier, så får det bli vanliga blybatterier. wink Toppfarten för min del skulle i så fall bli knappt 4 knop. wink

Allt skämt åsido, som kärringen sa, som sorterade äpple.

Är viktfördelningen så känslig på en planande båt!?

På en segelbåt - åtminstone mina - brukar det va en fördel att få fram vikten - som kompensation för skepparn.cool Det tenderar ju att bli mycket last i akterskeppet ändå.

Vad väger ditt AGM-batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så skaffa inte ett AGM batteri wink. Hade en vanligt batteri innan med samma resultat så det beror inte på batteriet i sig. Och som sagt så bryr jag mig inte så mycket om den har minskat 3 knop på toppen, bara undrade varför och om det verkligen kan bero på batteriet. Det kommer ändå att få stå kvar för dels är platsen perfekt (då jag inte kan utnjyttna den till något annat) samt att jag blir av med en del vikt bak vilket bör vara en fördel på planingströskeln.

Mitt tidigare batteri på 110 Ah vägde ca 25 kg och det nya AGM på 115 Ah väger ca 32 kg. Så det kan inte ha så stor betydelse för det är ju inte speciellt mycket i vikt vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns hur mycket som hälst att tänka på om man skall följa experternas råd. Här kommer några saker.

Batterier är känsliga för hårda stötar och därför bör det sättas där båten inte rör sig allt för mycket. Sätter man det på ena sidan, så behöver man tänka på att det skall finnas motsvarande vikt i andra sidan på båten för att undvika slagsida. I motorbåtar rekomnderas att batteriet skall stå i längsled i förhålande till båten och i segelbåtar på tvären, allt för att det skall komma upp så lite av plattorna i luften som möjligt när båten rör sig. När dessa blyplattor får kontakt med luften så oxiderar de och batteriet får en sämre efekt som följd. Om batteriet är av den typ där det finns möjlighet att syran kommer ut om det lutar eller välter så skall det stå i en låda som är syrasbetändig, likaså skall det sitta ett polskydd över pluspolen för att förhindra en oavsiktlig kortslutning. Batterier bildar knallgas när de laddas så det behöver ha en tillräcklig ventilation sär det står, om det är en stor batteribank (kommer inte ihåg hur många Ah) så skall det vara ventilerat till utsidan av skrovet.

Några saker till som kan vara bra i samband med detta är att se till att batteriledningarna är tillräckligt tjocka och att det finns huvudströmbrytare i ditt elsystem, likaså skall allt vara avsäkrat med säkringar av lämplig styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...