a-jacobsson 0 Postad 18 September , 2012 Hej har en Jofa winth 435 som vill lägga sig åt vänster så fort den kommer upp i planing. Problemet uppstår då man åker två i båten, kör jag ensam ligger den rakt och fint. Hade det varit vatten mellan skroven så borde den väl luta även när man inte planar? Det sitter trimplan på (ej hydraliska) går det att reglera på något sätt så att båten inte lutar? Någon som har en aning om vad det kan vara annars? Mvh Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 September , 2012 Hyffsad gissning är att det är propellern som vrider båten. (via sin rotationsriktning) Du har förarplatsen till höger och när du är själv tynger du ner styrbordssidan. Med passagerare så blir lasten mer jämnt fördelad och då påverkar motorn Blir säkert samma om du själv försöker luta dig mot mitten av båten då du kör själv. Kolla hur du har det med annan last i båten, om något går flytta över mer mot styrbords sida. Givetvis ska du undersöka om det finns vatten i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 18 September , 2012 Hej du, om båten går plant när du är ensam så är den ju rätt balanserad och jag tror inte att du har vatten mellan skroven heller. Men när du får en passagerare med så är det ju bara att du trycker ner trimplanet lite på BB sidan. Om dina trimplan är fasta, så rekommenderar jag att du tar bort dom och byter till reglerbara. Alla båtar, särskilt V-bottnade går bäst i plant läge. OM det är så att du redan har trimplan som kan ställas om från förarplatsen och dom inte hjälper så är dom trasiga. Hoppas att det här hjälper dej. Hälsar Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 19 September , 2012 Planande lätta motorbåtar är väldigt känsliga för vind också. De lutar mot vindriktningen, och det ganska påtagligt om det blåser på lite. Det kan vara den effekten du ser också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
a-jacobsson 0 Postad 19 September , 2012 Mjaa tror inte att det har med vinden att göra då den alltid lutar åt samma håll oberoende på vart vinden kommer ifrån. Det där med att propellern får båten att lägga sig lite snett har jag hört från någon annan också och det låter mest rimligt. Får se om jag kan experimentera med de trimplan jag har, vet inte om jag tycker det är värt pengarna att montera hydrauliska trimplan på en såpass gammal och relativt billig båt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 September , 2012 Men din båt ser ju väldigt fin ut, och åldern är inget hinder för att kosta på den, tycker då jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
a-jacobsson 0 Postad 26 September , 2012 Jo sant men det är ändå väl mycket pengar tycker jag, ska försöka fixa nytt kapell till våren och det är långt ifrån gratis även på en sån här liten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser