Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
dynaflux

Lanternor

Rekommendera Poster

Jag upptäckte idag att babords, -styrbords och akterlanterna är kopplade till en strömbrytare och att den på fören är kopplade till en annan strömbrytare. Finns det någon mening med det eller har någon kopplat fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en motorbåt?

Då kan man ju koppla alla lysen till en strömbrytare som du också är inne på. 

Har tidigare ägare tänkt sig nödrigg månne? Jag brukar propagera för att hanka sig hem med ett jollesegel när maskinen lämnat in. Då kommer den extra strömbrytaren väl till pass. Spar ström också, gör vi seglare.

När vi seglar vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förre ägaren var en MYCKET klok kille/tjej. De flesta skärgårdsbor har lanternorna kopplade så och det beror på att när du kör i mörker så ger topplanternan reflexer eller lyser upp hela fördäck och då ser man inte ett skit framåt. Alltså släcker man topplanternan och kan se något. Alla andra ser dig också för du har ju fortfarande ljus, även om någon skulle råka tro att du är en segelbåt wink. När det är KOLSVART så släcker vi allt! Sedan gäller det att vara uppmärksam och hoppas att det inte finns någon annan ute i kolsäcken som är lika dum som du. Så är det att ha båten i sjön till jul.angel

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju att göra som lagen säger.

Dvs. ha en riktig lanternföring. Då behöver man inte hoppa att ingen annan är lika korkad eller riskera försäkringstrubbel om någonting  ändå skulle inträffa. I ditt fall spar du dessutom en strömbrytare som du kan använda till någonting annat. Skulle din vita lanterna föröver vara ett bländande problem, är det kanske bättre att ordna med en avskärmning av något slag.

Tanken med lanternorna är ju att vi skall veta vad det är för fartyg vi möter i mörkret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens ha lanternor om man ändå inte använder dem på rätt sätt? Då kan man ju lika gärna sätta en 12 V-discolampa på båten...eller varför inte en sån där blinkande julgran som lastbilschaffisarna har innanför vindrutan?

En anledning till att dela upp lanternorna på två skilda kretsar är att om det blir något fel på ena kretsen så har man åtminstone något ljus som visar var man finns tills man har möjlighet att åtgärda felet. Jag har topp och akter på ena kretsen och gångljusen på andra, sen om det är det rätta vet jag faktiskt inte.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en motorbåt (vi är väl inne på MotorbåtSnack wink ). 

Ni har några points men vad säger egentligen förordningen? Jag har ingen direkt koll eftersom jag nästan aldrig är ute i mörket och när jag väl är det tänder jag allt för att gardera. 

Är det inte så att babords- och styrbords lanterna används som positionsbestämning för andra båtar och att ankarlanternor (vitt ljus) tänds när man ligger för ankar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra princip; om nåt fungerar - så rör det inte.

Om lanternorna fungera och i övrigt uppfyller gällande krav så låt det va som det är - om du känner dig det minsta osäker.

Vi har ju det så på segelbåtar. Topplanterna går (måste) på en egen strömbrytare, för att vi skall kunna ha den släckt när vi seglar. Glöm bara inte att tända alla lanternorna när du går,för motor i mörker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller såklart med er alla och särskilt TOAEN. Mitt inlägg var väl lite skämtsamt menat, men faktum är att ALLA lanternor ger reflexer och om luften dessutom är disig så är det nästan omöjligt att köra med lanternor. Men man kan ju stanna, släcka och kolla runt var man är. När man gör såhär så är man på MYCKET kända vatten och vill HEMindecision. Annars skulle det aldrig falla mig in att köra med olaglig lanternföring. Men som sagt, den förra ägaren var säkert en skärgårdsbo. Med dagens hjälpmedel så kan man ju köra i mörker och använda GPS och radar, då är det ju skitsamma hur mycket reflexer lanternorna ger. Men det kostar en peng att skaffa den utrustningen. Självklart så gör var och en som han vill och tar ansvar för hur han bär sig åt. Det är värre med dom som kör båt och inte ens vet att det är högertrafik på sjön (där det är trångt) och tror att en skylt med en 7:a betyder att det är 7m djuptangry

Janne Ingmarsö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo seglar man på natten på höst och vinter kan man ändå se lite om ögonen får vänja sig. Det tar en halvtimme och då får inte det minsta ljus finnas. Kontrollampor klistras över med eltejp och allt släckt. Då räcker en vanlig ficklampa till att lysa på prickarna. Är det stjärnklart får man ljus från himlen. Rätt läckert med en sån natt. Marelden lyser upp i svallet från båten och ljus i toaskålen när man spolar. Föreslår att du fortsättningsvis använder dig av knepet att leka segelbåt om du är ensam på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma koppling just pga mycket körning i kolmörker. öter jag dock en annan båt så drar jag på den främre och ner med farten. Nu är det inte så ofta man möter någon i septembernatten och jag har hellre bra sikt så jag ser idioter utan lanternor. Om ni viste vad många seglare det är som far runt i kolmörker helt svarta. Självmordsönskare  kallar vi skärgårdsbor dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att släcka topplanternan för att inte bländas är inte ovanligt. Tex om sikten är nedsatt och det börjar mörkna. Visst är det regelvidrigt men inte så mycket om det bara handlar om topplanternan. Det finns ett rättsfall där två båtar kolliderar i mörker och där den ena hade släckt sin topplanterna för att inte bländas. Rätten bortsåg från det. Att kunna hålla god utkik är alltid viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...