Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
aikbjornen

Evinrude 40 hk

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 2-cyl 40 hk Eninrude från tidigt 80-tal som bara går på en cylinder. Har satt dit nya tändstift, kollat gnistan som ser bra ut, rengjort förgasaren till den cylinder som inte går. Provat byta tändspole vilket inte gav något resultat. Jag vet att jag får fram bensin till förgasaren för den felaktiga cylindern. Har provat köra motorn på bara startmotorn utan några tandstift i och det känns som att komprissionen är sämre på den cylinder som inte vill går. Ska tilläggas att motorn gick bra till dess att jag körde slut på bensin. Finns det någon som har några tips?

tacksam för hjälp, Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju kollat det mesta redan men testa att göra ett kompprov, speciellt eftersom du upplever att du har sämre komp på den cylinder som inte tänder. Kanske har topplockspackningen gått så kompressionen försvinner ut i kylkanalerna.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack Fred

Låter som ett bra förslag. Kan inte släppa att felet på något sätt måste hänga ihop med att jag körde slut på soppa. Kan soppatorsk göra så att topplockspackningen går? Ska tilläggas att motorn går på en cylinder och jag körde den på en cylinder ett tag när jag försökte förstå vad det var som var fel.

/björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soppatorsk kan inte orsaka att en cylinder dör, åtmistone inte på annat sätt än att skräp i botten på tanken sätter igen en förgasare, men du har ju rengjort förgasaren.

Många motorer går hjälpligt med en (eller flera om vi pratar fler än 2-cylindriga) döda cylindrar så det är inget konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut läge o kolla kompet,. Gammal motor med lite skit i kylkanalerna, dålig impeller o en trött termostat. Lite skit i knasarna o så snålar den ut när du kör soppatorsk, tempen i burken stiger. Soppan innehåller ju smörjolja så det går snålt på olja oxå.

Många bäckar små leder till att burken nyper. När du försöker återstarta den brister kolvringarna mot den fastkletade auminiumen på cylinderväggarna och kompet är borta. Jag säger inte att det är så men det luktar år det hållet.. Är det övre burken..? Brukar alltid va den som lämnar in först..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är inte helt långsökt scenarie.

Har själv aldrig tänk på det men det måste ju ganska snabbt bli följden när en förgasare sätts igen. Ingen bensin ingen olja för motorer med olljeblandad bensin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att om problemet beror på bränslebrist, så går den fallerande med dålig eller i västa fall ingen smörjning alls. 

När matningen av soppa upphör så kommer inte alla cylindrar stanna samtidigt. De som lägger av först kommer under en kortare tid gå med dålig eller ingen smörjning, men jag tror inte att den korta tid detta förhållande gäller har skadat din motor. Men, att köra motorn på en cyl är inte att rekommendera, om du inte säkert vet att den cyl som inte funkar får bränlse/olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla inlägg.

Tyvärr är det den övre cylindern som inte går, vilket stöder teorin att soppatorsk gjort att tempen stigit och senare lett till att en kolvring gått. Får bli ett höstprojekt att ta upp motorn och kolla vad som kan vara fel. Har teorin om topplockspackning och kolvringarna att gå på. Får hoppas på det första alternativet...

Återigen Tack, Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...