mayreaux 0 Postad 20 September , 2012 Vi har gott om saker som drar mycket ström. Bogprop, två ankarspel, värmare, inverter mm. Det kan absolut vara ett elfel men jag har som sagt inte tänkt alls i de banorna innan iom att allt faktiskt verkar fungera. Skall bli spännande på söndag! Demospöket får allt se till att hålla sig borta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 21 September , 2012 Det mesta som skrivits om generatorn är tänkbara fel. Det jag tycker är skumt, om det är laddningsrelaterat, är att felet borde märkas direkt vid start för då laddar generatorn garanterat max. Även om det skulle vara så att det är fel på regulatorn så att den ger signal till generatorn att kräma max, så går det då inte tyngre än vid starten av motorn. Jag skulle hellre gissa på att varvtalsregulatorn hänger sig. Skumt och troligen svårlokaliserat fel är det i alla fall. Lycka till och håll oss informerade. Kunskap är inte tungt att bära, i de flesta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 September , 2012 Det jag funderar över är vad som kan hända efter att man kört c:a 50 minuter. Något som ändrat läge och trycker en kraftig pluskabel mot gods. En sensledare som ger avbrott osv. Med motorn på gångvarv bör det bli rejält hett nånstans eller en apparat som drar rejält med ström och ändå inte väsnas så man märker nåt men fortfarande förstås drar kraftigt med ström. Det är ett flera som kan just denna motor som kollat på den så det är inte långsökt att spana fel som TS inlett med denna tråd. Bl.a en trucktekniker som kan denna motor på landbacken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Ja då har vi tagit en provtur i den pampiga Bavarian. Motorn spann som en katt men felet kunde framkallas trots att generatorn var urkopplad. När vi körde framåt och lade i backen för att bromsa tog det några sekunder innan motorn gick upp i varv. Nuhade motorn stått en stund och var inte riktigt driftsvarm och tidsfördröjningen blir alltså längre när värmen ökat. Mitt besök blev inte mycket värt men vi får fortsätta spåna över felet. Motorn har gått 5000 timmar och är en riktigt trevlig maskin. Volvo Penta får gärna lägga några rader i tråden. Misstanken från TS och hans trucktekniker är att ett lager eller dyl går tungt. Drevet har varit läck lite men lagats/packats om då det var lite vatten i. Felet var alltså inte relaterat till generatorn men motorn blir ju inte piggare på backen om den har mycket att göra. Dock är det en blygsam belastning trots urladdade batterier och motor som inte är driftsvarm går utmärkt att bromsa båten då motorn svarar direkt. Men vad kan göra att motorn behöver tio sekunder på sig för att ge fullt när den är riktigt varm. Det är frågan. Finns nåt sätt att mäta trycket efter insprutningspumpen? Tänkte trådtöjningsgivare på insprutningsrören. Har oscilloscope som skulle kunna användas för att övervaka signal från givarna och se om trycket viker sig när felet inträffar. Nån som har sett nån variant. Man kan ju tänka sig en skakgivare också. Som mikrofon t.ex. Ljudet borde bli prop mot trycket. Piezokristall eller spole. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 September , 2012 Bra fråga som man brukar säga när man inte har en aning. Lägger in länkar till reservdelsskisser och verkstadshandbok, underlättar kanske för oss fundersamma på läktaren att ha nåt att vila ögonen på ... Reservdelsskisser: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7744440.aspx Handbok: http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/d2-55_d2-75.html#/66[Tyvärr svårläst trots fullskärmsläge. Långa sidskutt görs f.ö. enklast genom att redigera internet-adressens sifferändelse till önskad sida.] Trycket 15,7 MPa (160 kgf/kvcm) är ju nåt i hästväg så nån sorts trådtöjningsgivare helst lindad runt ett spridarrör borde kunna reagera trots kraftig rördimension? Vete katten. Nå, försöker tills vidare googla efter liknande fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 September , 2012 På stora dieslar brukar man mäta trycket i cylindern. Numera sker detta med en monterad tryckgivare, förr sate man en mekanisk skrivare på en indikatorventil. Tittar man ett antal maxtryck ser man om några är lägre vilket tyder på dålig spridare, varierar maxtrycket hela tiden är pumpen dålig. Sen tittar man också på ett indikatordiagram som visar tryck mot kolvrörelse, där avslöjas dåliga ventiler, kannriingar mm. Man kan även beräkna effekten ur diagrammet och jämföra med andra cylindrar. För små dieslar tar man ur och provtrycker spridaren. Sen kan man gå vidare och provköra hela pumpen i bänk. En mycket enkel test är att hålla i två bränslerör och känna om det pulsar lika. I det här fallet skulle jag vilja försöka se hur regulatorn jobbar (om det nu går att se). Försöker den dra på när varvtalet sjunker? Det borde den göra, annars är det något knas med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 September , 2012 Tack för tipset om motormanualer. Skrev ut några sidor om Honda helt ok att läsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Har begärt lite experthjälp från elektronikforumet.se där det även finns båtfolk tydligen. TS: Kolla in forumet och Mekatronik, jag har nicket Ollebolle där. Tips om att kolla dieselröken vid inbromsningen med back. Får motorn tillräckligt med diesel blir det svart rök om den bromsas och inte orkar upp i varv! Oförbränd diesel ger svartröken. Är det ingen rök kan det vara ett dieselproblem dvs för vek insprutning och man kan lägga ev. kärvning i lager åt sidan t.v. Trådtöjningsgivare fick jag tips (från en som testar krutvapen) bör gå att använda om man hittar en liten som kan klistras på insprutningsröret. Ett oscilloskope ska räcka för indikeringen. C.a 20-40 mV vid 10V matning. Har ni sett nån svart rök? Har ni kollat ev. kärvning i varvtalsregleringen? Det är centrifugalreglering på D2-55 och kärvar det där kan man få dåligt svar på gasen anses det. Kan ju vara så att den kärvar på varm motor. En på elektronikforum hade vakuumreglering på sin diesel där fjäder hade rostat och han kände kärvningen från vakuummembranet som satt i insuget på hans motor. Den ska gå att röra, vet ej om det är samma på en centrifugalreglerad men det verkar troligt. Armen går in i insprutningspumpen. Känn på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Tack Thomas, länkarna fungerade bra om än lite trögt. Såg skissen med centrifugalregleringen som är misstänkt men det har de nog redan kollat kantänka. Ja trycket är högt på moderna dieselar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Såg inte ditt intressanta inlägg förrän nu. Det verkar troligt fel med regleringen ja. Tänkte att en videokamera kunde göra en loggning eller att man ligger ner i motorrummet och känner på armen under gång/bromsning. Kan man tänkas känna en fjädring och ev kärvning i reglerarmen på en centrifugalreglering eller ska den vara stum när den är OK? Kanske nyper fast på varm/kärvar mer. Smörja upp utifrån? Plocka isär? Kan väl kärva både inne i inspr.pumpen och vid centrifugalvikterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 September , 2012 Ju mer jag tänker på det desto troligare tycker jag det är att varvtalsregleringen kärvar och hänger sig så insprutningsmängden minskareller iallafall inte ökar när maskinen får order för full effekt. Om balansvikterna efter normal drift stannat ute som om varvet är högt trots att det är tomgångsvarv fås ingen ökad bränslemängd och motorn fortsätter gå i tomgångsvarv. Är detta kollat TS? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 24 September , 2012 Tack för bra tips om regleringen. Detta är inte kollat. Det kräver en rejäl insats för att kontrollera - armen kan inte ses utifrån nämligen utan den finns under pumpen.. Blir väl att sätta igång och riva efter upptagningen - suck! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 September , 2012 Hittade en zoomningsbar handbok ...http://www.scribd.com/doc/36131184/7742969w-D2-55-D2-75-Workshop-Manual Regulatorn syns f.ö. på sid 17 och 19. Ser ut att vara fyra vikter men någon fjäder syns inte till? Kanske sitter den inuti skjuthylsan 14? ...http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744440-21-5484.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 September , 2012 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-cat-7744440.aspx På sprängskissen Reglersystem finns lite fjädrar. De sitter tyvärr under kåpan och ev. kärvning kan inte beskådas. Gas Arm nr 12 drar vid gaspådrag Fjäder nr 15 som drar med sig Hävarm nr 29 och den i sin tur delen 25 och Hävarm 30 som troligen styr insprutningspumpens flöde. Lite svårt att se på sprängskisserna men nåt i den stilen. Hävarmens 29 rörelse för mer gas kan motverkas av balansvikterna i regulatorn genom att pressa på delen 29 (eller 25). De slungas ut vid högre varv så gaspådraget minskas. Kärvar balansvikterna i högvarvsläge kan de hålla ned den varvtalsökning som rorsman påkallar, dvs ingen effektökning så länge kärvningen varar. Kärvningen kan ju också vara någonstans i länkage eller insprutningspumpen, eller förvagade fjädrar el. likn. Kolla slitage på balansvikterna och dess medbringare. Lite tråkigt att de som kollat på problemet inte haft uppe detta. Troligen inget vanligt fel. Kan det ha blivit dåligt smort innanför kåpan? Framgår inte om det är olja från smörjsystemet. Annars kan man tänka sig att en ordentlig oljedusch kunde göra susen. Det verkar finns en variant av D2-55 som har ett oljelock som den andra saknar. Där kunde annars en oljesprutning i mer eller mindre blindo göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 September , 2012 Kom på att TS skrivit i tråden att när felet uppträder kan motorvarvet ökas och regleras hej vilt när propellern är urkopplad. Borde inte varvtalet ligga lågt då också? Det är ju varvtalet som regleras och inte effekten. Effektuttaget kommer med ökad belastning om regleringen fungerar. Är du säker på att varvet går upp fullt när du gasar fullt i friläge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 25 Oktober , 2012 Nu har vi lämnat båten till ringens varv på marstrand som jag har fullt förtroende för. De tror att lamellpaketet behöver bytas vilket skulle kosta ca 25.000:-. De tror dock att detta bara är ett delfel och rekomenderar motorbyte då inte ens volvo penta har idéer på vad som kan vara fel. Ingen rolig situation såklart - men jag börjar tröttna på att ösa mer pengar ner i felsökningshålet. Vi har faktiskt planer, eller iaf funderingar, på att sälja båten. Den borde åtminstone bli mer lättsåld med en ny motor - men det är en stor investering. Svåra beslut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Oktober , 2012 Sällsynt svårt fel. Tråkigt med motorn som i övrigt går så bra. Kommer inte ihåg att jag hörde motorn slira och varvade upp när vi provade. Det är väl att den ligger kvar i lågvarv och kommer först om en stund. Som t.ex att varvtalsregleringen tillfälligt är ur spel. Men inte kul då det börjar ta slut med delar. Renoverad insprutningspump tretti papp. Tack för vinet förresten. Det var riktigt gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 23 November , 2012 En seriös verkstad borde väl kunna montera en annan insprutningspump och se vad som händer. Det verkar ju trots allt sannolikt att regleringen hakar upp sig. Känns fruktansvärt att skrota ut en D2-55, borde gå att laga... mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leboat 0 Postad 8 Januari , 2013 Kan det vara så att diseltankens luftning är delvis igensatt. Jag tänker mig att på högtvarvtal orkar den suga luft. Men när ett undertryck skapats så får motorn svårt att varva upp pga diselbrist. Kanske problemet är löst.... sorry för bumpen isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser