Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Kenneth_S

Seriösa båtfirmor Göteborgstrakten...?

Rekommendera Poster

Jag är eventuellt på G med att försöka sälja båten, och uppgradera mig till en 28:are... Men är i valet och kvalet om det är bäst att lägga ut annons på blocket och båtbörsen, eller om man skall vända sig till en båtfirma för att få sålt båten...

Vad anser ni är bäst i dagens läge: Annons eller firma? Finns seriösa firmor i Gbg-trakten, i så fall: Vilka? Hur går det till, köper de båten av mig, och säljer den vidare - Eller agerar de bara mäklare och har båten hos sig tills den blir såld... Och tar procent på beloppet då?

Ser fram mot seriösa svar. Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Om  du inte köper en båt av aktuell firma så åtar de oftast bara förmedlingsuppdrag vilket innebär att du äger den tills dess att den blir såld. Har man råd att ligga ute med pengar så kan det vara ett relativt bekvämt sätt att sälja båten men samtidigt så tar de också en viss procent på försäljningspriset. Har man långt mellan hemmet och båtplats så kan detta vara ett bra alternativ eftersom man inte behöver hantera visningar med mera. Samtidigt så kan det bli mycket spring i båten av folk som bara vill kika.

Bäst kontroll på affären har du nog om du säljer den själv genom Blocket eller Båtbörsen, då behöver du inte tänka på arvoden med mera. Lättar med andra ord om man behöver sänka priset.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Det blir nog som så att den går ut på både blocket och båtbörsen. då.

Tackar för bra svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, om Gud vill och böxera håller så blir det en Nidelv 28 smileycool

Men då är det som sagt, så att jag måste tjacka av min båt först då jag inte vill bli sittandes med två båtar...surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det båten på bilden du ska sälja så tror jag ingen tar den som förmedling. Vi förmedlar båtar själva och tar bara nyare pga konsumentlagarna. Vi ska stå med 6 månaders garanti och tre års reklamationsrätt och det är svårt att göra med äldre båtar. Vi tar bara -00 och nyare och så verkar de flesta göra när det gäller fritidsbåtar. 70 talet är stora risker att förmedla så tar någon den se till så dom inte försöker få dig att stå för tre års reklamation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips till. Ska du överhuvudtaget kunna sälja en båt idag så ska du gå in på Blocket, kolla vad dom begär för liknande objekt och ta dig en funderare på varför den billigaste i likvärdigt skick är osåld. Såg din annons. Du är dyrast och då går det inte, tyvärr. Är du billigast så säljs det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, dyrast i Gbg-området, inser det... Men beredd att prata om priset, om intresse finns för båten... Billigast villi ju ingen lägga sig från början, finns ju ingen chans att gå uppåt i dagens läge... Men neråt är lättare att gå - till en viss gräns naturligtvis... Där man möts och båda är nöjda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...