thundergod 101 Postad 18 September , 2012 http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/klart-med-ny-agare-till-konkursat-nimbus_7508662.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[] Som väntat överlever alla bolagen i koncernen. Nimbus och Paragon tas över av R12 och Storebro av ett annat, för mig okänt bolag. Sköts det hela rätt så kan nog framtiden bli bra. Spec Nimbus och Storebro kommer garanterat både klara sig bättre utan att behöva ta hänsyn till varandra i samma koncern. Paragon har ju sin nisch. Undrar hur man gör med fabriken i Storebro, de tillverkar väl nästan all inredning till Nimbus samt producerar Paragon och Storebros alla modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 18 September , 2012 Det visste vi väl, att det skulle sluta bra! Heja Storebro! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 18 September , 2012 Kan man tolka detta som en indikation att jorden inte kommer att gå under i år heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 September , 2012 Undrar hur man gör med fabriken i Storebro, de tillverkar väl nästan all inredning till Nimbus samt producerar Paragon och Storebros alla modeller. Surfade runt lite snabbt och enligt Nimbus avgående VD Magnus Andersson så kommer fabriken i Mariestad att bygga både Nimbus och Paragon. Och fabriken i Storebro, med annan ägare, kommer att vara en separat enhet och bygga Storebro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 18 September , 2012 Ja jag såg det sen i DI s artikel. Jag tror detta blir en bra lösning för alla. Det kan ju inte li sämre än med Altor iaf. Bella med en flytt av allt till Finland hade kännts lite trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 19 September , 2012 Hoppas allt går väl för Nimbus och Paragon nu, men lite skeptisk blir man. Den ena gruppen excel-pippande valpar som förvaltar andras pengar (från Altor) ersätts av en ny (från R12)...fast inte helt, den person som var ansvarig för Nimbus hos Altor dyker upp som delägare i nya Nimbus. Konkursförvaltaren gör juridiskt rätt i att sälja till den som lägger högsta budet, men samtidigt kan man undra varför inte de branschaktörer som figurerat som spekulanter på konkursboet lagt vinnande bud. Kan det vara så enkelt att de med branscherfarenhet har en mer realistisk syn både på potential och vilka investeringar som krävs, men även hur man driver företag långsiktigt i en verklighet där avstånd mellan hög- och lågkonjunktur är synnerligen stort i både tid och försäljningsvolym? För de anställda och underleverantörer (som båda sannolikt tagit smällar i konkursen) hoppas jag på att affären blir en framgång. Men jag tror ändå en industriell köpare från branschen som jobbar med egna pengar och som har epoxy under naglarna vore bättre långsiktigt för alla. Storebro köps av en entreprenör i avloppsbranshen. Som sådan kanske man har förutsättningar att pumpa upp detta bedagade och eftersatta varumärke ur bottenslammet, men resan blir nog inte lätt. Suget från marknaden har väl varit svagt i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 September , 2012 Tyvärr känns det lite som Saab i repris, hoppas jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 September , 2012 varför inte de branschaktörer som figurerat som spekulanter på konkursboet lagt vinnande bud. Försäljningen av nya båtar har krympt rejält de senaste åren och återhämtningen som många hoppades på förra året dog när eurokrisen förvärrades i höstas. Så övriga företag i branschen (t ex Bella) har fullt upp med sina egna problem. De har inte fräscha pengar att satsa. Och för att ta över Nimbus behövdes fräscha pengar, som kom från någon annan bransch. R12 är skapat med pengar från kosmetikaföretaget Oriflame - så det är damernas smink som räddar herrarnas båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 September , 2012 största problemet är väl att svensken köper amerikansk bår, däri ligger väl lönsamhetsproblemet, måste till fler köpare större volymer annars blir det nog svårt. Köper svensken svenskt så finns ju produktionen kvar om inte så ....... Detta gäller ju all produktion köp svenskt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 September , 2012 Stämmer det verkligen att svensken köper amerikanskt? Tycker inte jag ser spec många nya USA båtar ute på sjön. iaf inte fler än nybyggen från andra länder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 20 September , 2012 Oj här i siljan är det fullt av dem, ligger på rad 30-45 fot ser ut som upp och nervända tvålkoppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 21 September , 2012 Det vettigaste är väl att köpa den båt som ger mest båt för pengarna och som känns rätt för köparen.Tyvärr är väl prisbilden sådan att svenska (nordiska) båtar måste ge EXTREMT mycket bättre känsla och kvalitet för att kompensera nivå på priset. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 September , 2012 Vi kan debattera vad som är bäst och sämst men vi köper den båt som vi vill ha, utefter hur djup kassan är. Jag är helt övertygad om att det finns många som äger en amerikansk båt och som trivs enormt bra med denna. Vad är viktigare än just denna känsla? Vi äger en Storebro och visst pratar jag mig varm för henne. Ibland blir tongångarna så vassa att någon kan tro att det är detta märke och inget annat som gäller men det är nog vårt evinnerliga revirtänkande som får spel. Tänker vi inte likadant, vi som finns här? En svensk insjö, en vacker sommardag. Vilken känsla kan man inte få sittandes där i en gammal träeka med någon man tycker mycket om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 21 September , 2012 Hmm Siljan kanske inte innehåller ngt större bestånd av båtar och kan därför knappast räknas som representativt.. Men iaf vad då billiga USA båtar ??Det finns även kvalitetsbåtar från USA ex Cobalt , Boston Whaler etc... och de kostar väl så mycket som Nimbus Nord Whest etc.. Dessutom försök få en Sea Ray .. Bayliner eller någon annan skräp båt med Penta diesel o övrig Skandinavisk utrustning och oops helt plötslig blir det inte så mkt båt för pengarna ( vad det nu är ..vikt kanske ?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 September , 2012 Nope inte vikt man kanske lite bättre kvalite, har även bott vid mälaren besökte en marina i sommras där var det inte mycket svenskt. Sett många us båtar och en del ser inte så roliga ut tyvärr. Men det var ju inte de som frågan gällde från början. utan den var hur ska en svensk båttillverkare överleva? Då gäller det att sälja på hemmamarknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 September , 2012 Om de som övertar dessa problemtyngda varumärken har mycket pengar, branscherfarenhet, epoxy under naglarna, eller vill fortsätta bygga dessa båtar på samma ställe där de tidigare byggts, är långt ifrån allt vad som skall till för att lyckas. Givetvis är pengar en förutsättning, även om de inte alltid måste vara ens egna till en början. Att kunna bygga vidare i samma fabrik är så klart också trevligt. I alla fall för de som har arbetat där tidigare. Problemet är till stor del just dessa båtar. I sämre tider överlever ofta de produkter som flest folk kan tänka sig köpa. De som av olika anledningar väcker mindre ha-begär sållas bort. De når inte längre de volymer som krävs för att klara sig. Att säga att t.ex. Nimbus och Storebro är så fina, bra, därmed dyra och p.g.a. detta inte säljer, är att lura sig själv. Det finns fortfarande både små och stora båtar som säljer bra och gör både köpare och säljare lyckliga. En hel del av dessa är dessutom i paritet med Nimbus etc när det gäller prisnivån. Det finns alltid folk med pengar. Naturligtvis är det andra saker än att de skulle vara för bra och exklusiva som gör att de inte klarar sig. Själv är jag långt över 50 år gammal och för min del får gärna en båt se ut som en båt men jag är inte marknaden för dessa båtar. I alla fall inte som fabriksnya. Jämför med andra som exempelvis Grandezza, Azimut. Design är viktigt idag. Nimbus o Storebro ser ut som bussar i jämförelse. Jämför även med bilfabrikanters annonser på TV. Hur många annonser berör annat än just design och finesser?? Nimbus o Storebros båtar är helt enkelt utdaterade och därför säljer de inte. Produkterna måste förändras om de skall lyckas. Annars spelar det ingen roll om pengarna kommer från rörkrökar, parfymer eller gamla goa gubbar med epoxy under naglarna och styren i lungorna. Som Nimbus o Storebro ser ut idag kommer ingen att kunna sko sig på den försäljningen. Att hålla kvar vid samma båtar och bara försöka förbilliga dem, t.ex. genom att bygga dem i Baltikum, kommer heller inte att räcka. Tro mig.... eller inte. Jag vet allt..... eller kanske inget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 September , 2012 Bakgrunden till Altors beslut om Nimbus konkurs i juni beskrivs i ett reportage i dagens nummer av Affärsvärlden på sidorna 14-20. En fascinerande skildring av hur alla känner alla i Göteborg och hur bröderna Wiklund två gånger sålt vid rätt tillfälle, Fredrik Strömholm kombinerar flera roller och Hans Mellström tagit mycket av förlusterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
felixloe 0 Postad 5 Oktober , 2012 Hej har en nimbus 26 72 vill lägga i en tamd 41 får den plats har någon de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 5 Oktober , 2012 ... ehhhhhh ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser