Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
henke-arvidsson

Varvräknare (multimätare) Yamaha

Rekommendera Poster

Har idag en Yamaha FEO 60 hk -92 med tillhöranad varv/olje/trim-tilt mätare (digitalt kombi-instrument) och ska nu byta motor till en Yamaha F50 -96 där det ej följer med någon mätare. Frågan är då om det går det att använda samma mätare till min nya motor? Mätaren är en Yamaha original.  

post-13098-1394237248,2535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Du kan få fart på varvtalsmätningen och på trimmätningen om din nya motor har den gamla 3-tråds trimgivaren. Varningslamporna för de olika oljenivåerna (Normal/Fyll/Låg) är ju inte applicerbara på en 4-stånka. Det går men det blir lite UFO över alltihopa. Förmodligen får du klippa och skarva kablar o fundera en del över kopplandet oxå. Med lite foton på varvräknarens sladdar och motor och reglage kan jag nog hjälpa dej o få ihop det men jag hade skickat med denna mätare till din gamla motor.

Den nya multivarvräknaren är nämligen bakåtkompatibel och ger dej mer info och för ovanlighetens skull när det gäller Yamaha är den riktigt prisvärd, ca 1 500 kr. Du kommer bl a få varning för temp o oljetryck, du kan läsa ut drifttimmar både totalt och resetbart, trimmätningen kommer funka oavsett om din nya motor har 2 eller 3 tråds trimgivare. Du får ju oxå en ny känsla med nytt instrument, inte att förakta kanske :-)

Varvräknaren köps i ett kitt med alla kabelhärvor som behövs. Kittet finns i lite olika versioner beroende på motorns ålder men det fixar en Yamaha-handlare fram åt dej. Se även till att han skriver ut ett ex med installationsanvisningen om den inte ingår i kittet.

post-26269-1394237248,3285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått varvräknaren att funka, men tiltmätaren kvarstår. Är lite osäker på vilka kablar som kommer från trimsensorn. Varvräknaren kopplas ju från kablar som kommer ut ur reglaget, finns fortfarande 3 kablar som inte används som kommer ut ur reglage, rosa lila och grön, är det här man ska koppla på tiltmätaren eller ska den kopplas på inne i motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Du ger dej inte utan ska köra på den gamla 2-taktsräknaren :-)

Ja, jag har ju lovat o hjälpa till sååå.... Du letar efter en fyrkantig 4-pinnarskontakt med svart, orange, rosa och grå sladd enligt bilden i motorn. Denna kommer från trimgivaren, är något anslutet till denna kontakt i motorn..? I så fall är det bara o följa den o se vart den tar vägen. Finns där inget behöver du en kabelhärva eller gör en själv. Motsvarande kablar bör finnas även på instrumentet. Prova att köra ihop dessa o se om det funkar, eventuellt behövs mer..

Normalt kör man från båda 4-pinnars kontakterna i motorn vis en kabelhärva raka vägen till multi-instrumentet o detta är då för både trim-mätningen och varningslamporna för oljatryck och motortemp. Det kan alltså va nån matning till som behövs. Vad har du kopplat ihop för att få varvmätningen, bara grön, svart o gul från reglaget?

post-26269-1394237258,9683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man måste ge den gamla mätaren en chans :) Varvräknaren kopplade jag enligt de färger du skrev, 3 kablar, och ställde in mätaren på 4 cylindrar, funkade klockrent sen. 4pins-kontakten med orang,rosa,grå och svart var ej tom, den övergick i gul/röd, gul/svart, rosa/vit, rosa/svart som sedan gick in i den grova lindade kabelhärvan, går ej att följa den längre. Går ju som sagt ut 2 kablar med 3 ledningar i varje från reglaget, rosa, lila och grön, dessa kan inte ha nått med tiltmätaren att göra? Finns även en röd (möjligtvis röd/vit) som kommer ut från reglaget som inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite konfunderad här..? Varifrån kommer dessa kablar; gul/röd, gul/svart, rosa/vit, rosa/svart? Det är nämligen dessa kablar som används till varningslamporna i en normal 4T-anpassad varvräknare. Alla KOMMER från CDI'n utom den rosa/vita som kommer direkt från oljetrycksvakten. Gör de det eller är detta en kabelhärva som går UT ur motorn..?

Misstänker att man helt enkelt tryckt ihop varningslampskontakten med trimgivarkontakten i motorn, kan det va så..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga 4 kablar går som du skriver upp mot cdi-box, ej ut ur motorn. Samtidigt känns det konstigt om det skulle ha satt kontakten med flerfärgade kablar fel då det endast finns 1 st av denna typen av kontakater, finns helt enkelt ingen annan stans denna kontakt skulle kunna sitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt angående felkopplingen. Hittade mer info här http://www.mbcboats.com/perfbull/YamahaMFGaugeKitInstall.pdf Syns tydligt där att flerfärgade kablar ska kopplas till oljetryckssensorn.Jag särar på desssa kontakter och kopplar in grå,orange,svart,rosa mot mätaren istället. Om inte oljesensorn är kopplad mot mätaren, varnar på något sätt motorn ändå om oljetrycket sjunker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ska i vart fall INTE sitta ihop även om dom råkar passa så.. Med tanke på hur signalerna ser ut tror jag dessbättre inte det händer nåt om man sätter ihop dom.

Det finns då alltså ingen kabelhärva ut från motorn så antingen gör du en själv eller så handlar du en. Du kan då välja om du vill ha en för bara trimmätning eller om du vill framtidssäkra och köpa den för både trim och varningslampor.

En slagning på en Holländsk firma ger att bara trimhärvan kostar 123¤ och trim/varningshärvan kostar 212¤. Det är goda odds att Svenskt pris snarare ligger över än under det. Så det blir nog o göra en egen eller kanske du kan hitta en begagnad om man nu ska köra budget..? Eller kanske det nya varvräknarkittet där allt ingår för runt 1500 spänn börjar locka lite ändå..? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hann posta medan jag skrev mitt inlägg om du tycker formuleringarna är lite knasiga :-) Tutan i reglaget kommer larma men det är samma signal både för överhettning och lågt oljetryck så utan ett instrument vet du inte vad motorn larmar på. Det går såklart o himpavimpa ihop egna varningslampor om man är på det humöret ;-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja det kanske slutar med att köpa en ny mätare iaf :) men nu kommer troligtvis både varvräknaren och trimmätaren fungera, det klarar jag mig på. Stort tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så, alltid skoj o klura lite på sånt här :-) Jag är nästan säker på att detta komer funka då du redan har 12V till mätaren (gul sladd) och den grå används inte som du ser på bilden högre upp. Det är alltså tre kablar du ska fram med till instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmätaren funkar kanon nu, tack igen. Funderar även på att koppla in en timräknare, har du även koll på mellan vilka trådar denna kopplas in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som varvtalssignalen, den gröna, o så jord förstås.. Kul att det funkar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, bara när motorn går. Inget varvtal = ingen varvtalssignal = inga timmar på räknaren. Om tändningen är på eller av spelar kvitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...