Micke9000 16 Postad 17 September , 2012 Hej, Sitter i tankarna att byta ut den gamla värmaren (Eberspächer D1L) i min Nimo 27:a. Kikar runt lite och det lutar år webasto eller eber. Vill ha en värmare som klarar av att värma båten vår som höst. Vill gärna ha utblås i förruff, akterruff, (under kapell, defroster) samt ev ett uttag inne på toaletten. Klarar man sig med 2000W? eller bör man gå upp till en större modell? Någon som har förslag? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 September , 2012 Lyfter lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 19 September , 2012 Om det är en delfin comfort du frågar om så räcker det absolut med en 2000 wattare, men å andra sidan ju mer effekt ju snabbare får du det varmt och skönt! Om du med vår och höst avser väldigt tidigt och sent då det närmar sig nollan på termometern, ja då vore det inte fel med lite mer effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 19 September , 2012 Vi har en 4,5 kW Webasto i vår Flipper 760, 25 fot.. Vi fryser aldrig, har varit ute i flera minusgrader - inga problem Beroende på prisskillnad & ekonomi så är mitt råd att gå upp i storlek. Värmaren behöver inte jobba lika hårt och blir det kallt har man effekt så det räcker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 20 September , 2012 Kanske kan vara värt att kontrollera vad den lägsta inställbara effekten är också? I de båtar jag haft med värmare tycker jag det största problemet har vart att när man velat ha lite mysvärme vid lätt kyla har den lägsta effekten på värmaren vart för hög och efter bara någon timme med värmaren på har det vart bastu i båten. Jag tror f.ö. att 2000w blir klent om du ska vara ute tidig vår när det är kallt i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spridare 0 Postad 21 September , 2012 Köp inte för kraftig värmare den kommer sota igen sig av att gå för mycket på lägsta effekt.Det brukar vara så att säljare gärna tycker att du bör ha en riktigt kraftig sak men när den bara gått två år och det kostar fem tusen att laga är det inte så kul 2kw bör räcka gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spridare 0 Postad 21 September , 2012 Glömde en detalj skulle man villa göra det lyksigt och påkostat kan man i många fall ha två mindre värmare en till sittbrunn och en inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 21 September , 2012 Agående att en lite större värmare skulle sota igen så kan jag säga att vi har en EberD4s som inköpts 2008 och förra året blev jag tvungen att skruva isär värmaren, det fanns inte en tillstymmelse till sot överhuvudtaget i förbränningsrummet eller nån annanstans. Värmaren är körd på sommaren och har väl den mesta tiden gått ner till underhållsvärme, alltså låg effekt. En D4 har betydligt större luftgenomströmmning på maxeffekt än vad en D2 (2000W) har, den har också ett lägre ljud vid sparlåga pga att fläkten har större diameter samt ett lägre varvtal. Den lägsta effektnivån är nästan lika på D4 och D2, däremot har D2:an tätare mellan effektstegen, båda har 4 olika lägen inprogrammerade. Jga har inte ångrat att vi valde en 4000 watts värmare, det skiljer inte så mycket i pris, men det ska du använda systemet när det är kallt ute så satsa på en större än 2000watt. Eberspächer eller Webasto spelar nog ingen roll. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 September , 2012 Vi har haft en Eber D4 ett par år nu i Forgusen. Det blir snabbt varmt och den går ned i lägsta läget ganska fort där det inte låter alls av den. Tyvärr är även lägsta läget för högt så temperaturen fortsätter stiga och termostaten stänger av den helt. Efter nån timme har temperaturen sjunkit och värmaren startar åter. Den som ligger närmast värmaren vaknar då den ska värma upp jetmotorerna. Ganska snart somnar man omtill den goa värmen. Det är ung fem grader som tempen sjunker innan den startar igen så man får ha den lite för varmt ställd annars kan man börja frysa. Men vi är mycket nöjda med värmaren som också är rätt strömsnål. Startström sju A uppmätt och det är ingen lång stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 September , 2012 Ni som vill ha både värme ute under kapell samt inne i ruff och eller midcabin , hur reglerar ni värmen på dessa olika ställen ? Under kapell vill man ha extra mycke fart i vörmaren eftersom kapellet inte issolerar direkt .... Alltså olika zoner med olika behov av värme , hur löser ni det? Funderar själv på två st värmare til min båt .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 September , 2012 Det går bra att ställa med spjäll hur mycket luft som ska till det ena och andra stället. Vi har tre utblås varav två blåser lika mycket och det tredje ställs vid ett T-stycke med spjäll. Går nog också att i viss mån täta till ett utblås lite så de andra får mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 21 September , 2012 Härligt med så många bra svar. Jag ska fundera på detta. D4 eller Web 3900W lutar det åt i dagsläget. Den nuvarande värmaren sitter i ett stuvfack uppe under kapell. Bör jag flytta ner den nya under durk för att bli av med lite ljud samt dämpare på insug, avgas och tilluft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser