ingemarhall 0 Postad 17 September , 2012 Hej alla ! I våras köpte jag en Leisure 23 som trots den taskiga sommaren gett mig en del fina dagar. Men nu närmar det sig dags för avmastning och torrsättning. Där är problemet... Båten har rullfock vilket för mig är helt obekant att hantera vid avmastning. Hur får man bort focken. Hur får man sedan ner förstagsprofilen utan att böja den osv ?? Många kloka hjärnor finns på MG så jag ser fram mot råd med förtröstan!! Massor med tack för svar Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 17 September , 2012 Med hela focken utrullad så släpper du på fockfallet och drar ner focken på fördäck. Håll den samlad så att den inte trillar i sjön så slipper du hänga den på tork ;-) När du mastar av så gäller det bara att se upp så du inte böjer profilen alltför mycket. Den tål att böjas i stora bågar. Surra gärna fast nederdelen av profilen och rullen i en läkt som du surrar längs masten. Då blir det lättare att flytta masten till mastskjulet utan att knäcka profilen. Ett bra sätt att lära sig är att visa sig hjälpsam och hjälpa någon annan seglare som är före i kön till mastkranen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 153 Postad 18 September , 2012 Hej! Jag är nyfiken, hur gillar du båten efter en sommar? Får man be om en liten recension? mvh Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 18 September , 2012 Vi lyfter av masten med ett sling på en kran, och en person håller i furlexprofilen så att den inte böjs för mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingemarhall 0 Postad 25 September , 2012 Hej Nilsnobbing ! Jodå, jag är faktiskt mycket nöjd med båten. Har varit ute i ganska hård vind i Göteborgs skärgård, och det var inga problem. Hon är ju faktiskt byggd för atlantsegling utanför England så det är väl inte förvånande. Hon har dessutom den större kraftigare riggen... Att bo och sova i båten har jag bara testat en gång, då med mina två katter och min fru. Vi kom jättebra överens om den plats som finns. Stuvutrymmen en masse, djupa som gruvhål, och dinetten gjorde det dygnet fint som smör. Fint att man kan kika ut på hamnlivet när man sitter vid dinetten. SKIPPER Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 September , 2012 ADMIN SKÄRPNING!!! Hade ett noga formulerat inlägg med två länkar här tidigare, men vid smärre redigering för andra gången försvann länkar och även gråtoningar, vanligen försvinner även kursiv- och fetstil efter en andra redigering. Normala forum har f.ö. ett fönster där man ser inläggets slutliga utformning, finns säkert goda skäl för det. Har påtalat detta tidigare, gör för tusan nån gång nåt åt detta sabotage!! TS: mastfällningen går säkert bra ändå, utan mitt råd. Ps. Rapporterar inlägget själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser