Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Rolle85

Täta skruvhål under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Tog bort en grej under vattenlinjen nu när båten är upptagen och har fyra öppna skruvhål nu. Har silikon avsett för att ha under vattenlinjen. Ska jag bara fylla dem helt och sen pensla på gelcoat och sen måla över med bottenfärg till våren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte silikon! Sikaflex! Silicon kommer ingen färg eller gelcoat att fastna på. Men annars borde det fungera eftersom det är mindre skruvhål.

Det mer ambitiösa sättet är att slipa/fräsa ur en tratt på vardera sidan hålet och plasta igen med Epoxy. Men det är mest för större hål. Att man gör en störe nedslipning är att en rak lagning i ett hål skulle kunna tryckas ut om man har max otur om man g år på en sten eller något annat vasst. Själva vattentrycket strax under vattenytan är inte mycket alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte lita på SIKA om jag hade fyra genomgående hål under vattenlinjen. Om hålen inte har för stor diameter skulle jag använda epoxispackel. Först fräsa ur hålen lite (som redan beskrivits) både på in- och utsidan så att spackelpluggen blir som ett timglas (eller ett väst-kardinalmärke om man så vill). På så sätt kan inte pluggen röra sig åt något håll.

Du har ju gott om tid tills båten ska i igen! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste berätta mer om hur stora hål det är, ifall de är genomgående, om du kommer åt insidan etc. Det är omöjligt för oss att veta hur det ser ut i din båt med den information du givit hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 4 små skruvhål, kanske 0,4cm i diameter. Ca 2cm djupa. Dvs går inte igenom på andra sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du ett rejält tjockt skrov!

4 mm-hål kan du fylla upp med den typ av epoxi du länkar till. Det svåra är som du själv skriver att fylla hålet från botten. Om du inte har tillgång till injektionssprutor kan du kanske prova med ett smalt sugrör som du suger upp epoxin i. Sen stoppar du in röret i hålet och blåser i det samtidigt som du långsamt drar det utåt.

Det finns stora sprutor att köpa i matvaruhandeln som används för att marinera kött med. Kanske kan vara något...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sugrör till Festis är ganska smala i diametern. En sån får de bli o suga in och blåsa in det och fylla hela vägen. Sen är de bara o måla bottenfärg över nästa år då?

De jag tänker på är att epoxy är ju hårt och om de utsätts för stötar i vattnet kanske det krakelerar och faller i bitar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxi krackelerar inte om man blandar det rätt, det blir stenhårt så om det är något som ger sig i smällarna så är det glasfiberlaminatet. Epoxin kommer dock sugas in i laminatet genom kapillärkraften så det kommer staga upp lagningen.

Möjligen kan det vara bra att borra upp hålen till fem millimeter så epoxin får rent och fräscht laminat att binda med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...