diobo 0 Postad 16 September , 2012 Hej! Jag håller på att malla upp en motorbåt i plywood och hade tänkt ha en utombordare på denna. Båten kommer att bli 460x160. det är en äldre pettersson ritning. nu har jag fått ett erbjudande av en md 2 och undrar lite om någon har erfarenhet av något sådant. båten blir inte stor men vikten kommer att bli placerad i mitten på båten. Har läst mig till att vikt på motor och backslag ligger på 190 kg. skulle kunna öka storleken lite men det skall vara en behändig båt. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 September , 2012 MD2 är en motor som tillverkades på mitten av 1960-talet och närmar sig alltså 50 år. Det är klart att det finns de som fortfarande går men de blir allt färre. Motorn dunkar och stånkar och slår och låter så att sätta den i en plywoodbåt låter vanskligt. Det finns väldigt små fina nya dieslar (om det är en sådan du vill ha) som väger en tredjedel och som knappt vibrerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 17 September , 2012 Jag vill ha pettersson stuket på båten med hur han ritade akterspegeln. Därför är jag inne på en inombordare. Enklast hade varit en rak akter och utombordare. sammtidigt effekt så att hade jag velat så skulle man kunna dra skidor efter. Då känns md 2 för tungt och gammalt. / Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 17 September , 2012 Hur många hk rekommenderade CGP att motorn skulle vara på? Tror att hans båtar inte är riktigt rätt att dra vattenskidor efter, i vart fall inte de äldre konstruktionerna. Båtarna är ritade för att nå maximal deplacementsfart, men litet motstånd i vattnet för att de små och svaga motorerna som fanns att tillgå då skall ge maximal hastighet. Tror därför att en liten lätt bensin-inombordare är mer rätt, kanske på en 20-30 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 17 September , 2012 Hej Peter! Båten kommer att bli typ Pettersson. Spanten blir i plywood och skrovet plastad plywood med steglister under. Allt ovan vatten kommer att kläss i mahogny sedan så att det ser ut som en racer. Så det är bara modellen som liknar pettersson. Den skall gå som fiskebåt men kunna dra skidor och ring om så skulle behövas. Jag har kanske snöat in mig på en diesel inombordare men det stör mitt öga med en utombordare på en sådan här. Får kolla upp priser på bensin med. Tack för synpunkter. De tar jag gärna mot. / Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 17 September , 2012 Har du en bild på vad du menar med typ Pettersson..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 September , 2012 Ska du dra skidor och ring så är MD2 helt fel, alldeles för gammal och tung, motortypen har varit skakbenägen under hela sin livstid, som är på upphällningen. Finns nog ingen båt med motorn som tråden gäller som går över 7/8 knop. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 17 September , 2012 Hej Peter. Sidorna på båten akterut skall vara insvängda uppåt och aktern vara svängd i bakkant med mer lutning (30 grader ungefär) än för en utombordare. Hoppas du förstår vad jag menar. Det var bara en tanke att det kunde passa med en md2 men med vikten så tänkte jag slänga ut en linje bara för att få lite mer inputt om vad man skulle kunna använda. Det bär mig mot att ha en utombordare men det skall ändå vara funktionellt. / Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 17 September , 2012 Jag tror det skulle vara mer informativt med en skiss eller liknande, och det som ör intressant är skrovvinklar och liknande. Talar vi verkligen om en Pettersson-båt, dvs en båt ritad av CG Pettersson? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 September , 2012 Tror snarare att TS menar typ en äldre sportbåt från USA. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 17 September , 2012 Jag har utgått från Modell cg 838 men ändrat på bredd med 20 cm bredare. Den är för utombordare men Vill ha utan detta därför har Xag dessa funderingar. modell 610 viking lX har en sådan akter som jag tänker på. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 18 September , 2012 Nu är det nog få som kan CGP´ s konstruktioner i huvudet bara efter att ha fått ett nummer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 18 September , 2012 ...en tanke... Är du klurig nog och händig nog att konvertera en motor från t ex en VW Lupo eller en annan micro-bil? Finns billigt på skroten i så fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 18 September , 2012 Hej har kollat upp modellerna du tittat på. Håller med om att 610ans akter är snygg, men att 838 skulle vara konstruerad för utombordare vill jag inte hålla med om. Men en intresant konstruktion med stegbotten, innombordare med propellern långt utanför aktern och hör och häpna rodret i främre delen av båten. undrar om någon blev byggd? Denne CG Pettersson var en föregångare, stegbotten och ytskärande propeller låter ju betydligt modernare, men jag undrar hur det funkar med roder i fören? TS håll oss underrättade med hur bygget framskrider, intresant projekt, men glöm MD2 an, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 18 September , 2012 Hej Peter och Amiralen. Jag är inte så teknisk för att klara av att konvertera en sådan. Mitt område är trä. Har jobbat med det i över 25 år och de sista 10 som slöjdlärare. Amiralen du har rätt jag har tittat på två modeller men det är 838 jag har tänkt bygga ifrån 839 är som en stegbåt den hade varit intressant att testa med. Jag skall fortsätta att fundera hur det blir. Det lättaste är ju ändå en utombordare men som jag sa innan det stör ögat en aning. Jag hade tänkt mig roder i aktern som är det brukliga. Har ni förslag på små inombordare som klarar det jag är ute efter så är det av intresse. / Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 18 September , 2012 De småmotorer jag kan är Lombardini dieslar, de finns som 13, 20 och 30 hk och väger 82, 99 resp 115 kg inkl backslag. Fast dom kostar... billiga för att vara dieslar men det är mycket pengar. De går mycket tyst och tämligen vibrationsfritt. Ska du ha bensinare finns det säkert någon som kan rekommendera någon sådan, japaner och koreaner är duktiga på att ta fram sådana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 September , 2012 Det blir trevligt att följa bygget som är nytänkande från fyrtiotalet. Rodret fram blir väl som att skjuta en pirra framför sig. Det går bra men kräver koncentration. Över en viss fart hinner man inte med så den styr iväg okontrollerat. Variant på utombordare och inomdito är ju inubordare med motorbrunn som en centerbordslåda som utombordarn sänks ned i. Lite lagom långt förstås. Har aldrig blivit nån höjdare men kanske kan passa. Det blir en lättare konstruktion och motorn försvinner från synfältet. Kunde vara nåt att börja med och sätta igen hålet om det inte faller väl ut. Käckast är ju hel klart rak axel och en minidiesel. Aliera dig med en intresserad mekaniker på MG för konvertering enl PeterK:s ide'. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
diobo 0 Postad 18 September , 2012 Det kan ju vara en lösning med en inbyggd utombordare. Kan vara bra om det är sten så man kan trimma om det behövs. Jag vill ha öppet så att det blir bra fiskeytor. Jag skall jobba vidare på olika förslag och göra modeller när jag hinner. Just nu jobar jag heltid och pluggar på halvfart men ibland så måste man stänga av och göra något annat. Kommer med fortsättning med modeller och därefter med mitt bygge. Har fått mycket hjälp med förslag och tar gärna mot fler. / Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser