_Wille_ 0 Postad 26 Januari , 2005 Hej Jag har ofta sett, på lite äldre träbåtar, att de har fendrar av eller klädda med tätt knutet tågvirke. Är det någon som vet hur dessa görs alternativt vet en bok där det beskrivs hur man går till väga för att göra sådana fendrar? I så fall är jag tacksam om ni vill dela med er av den kunskapen. Jag tycker det känns som en lagom avslappnande sysselsättning när man ligger i hamn... De bästa /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 1 Februari , 2005 Tjenare Wille! Vet vad du menar det är riktigt snyggt men tyvärr vet jag ej hur man tillverkar sådana men har sett dem i en katalog från företaget toplicht i Tyskland. Gå in på www.toplicht.de och beställ deras katalog eller om du är duktig på tyska så kan du surfa på deras fullspäckade hemsida. Det finns fruktansvärt mycket häftiga prylar i denna katalog. Något för alla. Lycka till Albin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hassnert 0 Postad 3 Februari , 2005 Hej. Det finns en bok som heter Knop, Stek & Splits av Sven-Erik Andersson ICA förlaget där hittar du säkert tips på hur du skall göra Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lennswe 0 Postad 4 Februari , 2005 Köp en grovt rep förslagsvis hos Pelle reptrillare på Skeppsholmen i Stockholm. Han är duktigt på allt inom repslageri, det han inte kan är inte värt att veta om rep mm. Om du köpt ett groovt rep, så gör en fallrepsknop i en ändan & en stjärknop i andra. & runt den sk kalven gör du kronor. egna ideer samt ur boken Knopar sjömanstradtion som hobby, av Nils Ström & Anders Eneström , ICA-förlaget 1974. Låna på Bibliotek Hälsningar & lycka till med ett roligt arbete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stimaro 0 Postad 20 November , 2005 Se min bild på min båt, dessa fendrar har jag gjort av 18mm syntethampa, var bor du i Sverige, jag lärde mig av en gammal riggare i Malmö, är du i närheten visar han dig gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 21 November , 2005 Finns massor av böcker på biblioteket att låna i ämnet. Har själv lånat hem böcker om knopar, splitsning med mera. Fick sedan en bok av min bättre hälft som handlar främst om knopar och splitsning och den har jag haft mycket både nytta och nöje av. Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu. Håller med dig om att det är gött att ha nånting att göra när man har lite tid över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knoparen 0 Postad 17 December , 2007 hej wille! sök på fender ,så hittar du hur man knopar en fender. nackdelen med hampa är att den blir hård av vatten,bäst är ett syntetiskt mtr. bor du i närheten av helsingborg eller västervik? jag finns där på båtmässan,då skulle jag kunna visa dig. eddu/www.gustenknopare.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser