Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Skall byta olja inför vinteruppläggningen och då brukar jag alltid varmköra motorn, vänta en liten stund och sedan börja pumpa upp oljan, men varför inte pumpa i kallt tillstånd då det mesta av oljan befinner sig i tråget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AJS1954 0 Postad 16 September , 2012 Bara för att oljan är mer lättflytande när den är varm men det gäller nog mer när man byter olja i en bilmotor och skruvar ur oljepluggen och snabbar på oljebytet men den varma oljan ! Annars skulle oljan rinna sakta som sirap om den vore kall men till slut komma ut iallafall. Häsningar Janis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 16 September , 2012 ...har du försökt att pumpa ur oljan kall..? Ingen lek! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 September , 2012 Inte så viktigt för dig, Westfjord, då du använder syntetolja. Den är ungefär lika lättflytande oavsett temperatur. Men lite underlättar det. Efter bytet kör man motorn varm så att all ny olja kommer ut i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Froggy_Marin 0 Postad 16 September , 2012 Hej, visst är varm olja mer lättflytande, vilket gör det snabbare att få ur oljan - detta är dock inte hela poängen. Det man normalt menar när man säger att man ska byta oljan när den är varm, är att man ska tömma ur den gamla oljan när den har alla föroreningar uppblandade i oljan - och där med få ut föroreningarna ur motorn när man tömmer or oljan. När man kör en motor bildas det sot, syror, metallparticklar, mm som oljan (och additiven i oljan) har till uppgift att ta hand om. När motorn står stilla en längre stund sjunker mycket av dessa föroreningar ner och lägger sig på ytorna i motorn. Om man tömmer ur oljan, när den är kall får man inte ur dessa föroreningar och den nya oljan blir skitig på en gång. Kör du motorn varm, blandas skiten i motorn in i motoroljan, och när du tömmer ur oljan får du med skiten ut. När du sen häller i ny fräsch olja kommer motorn vara renare, och den nya oljan och dess additiv redo att ta hand om motorn under hela serviceintervallet. Ett annat sätt att säga det är alltså - man ska tömma ut gamla oljan när den har skiten uppblandad i oljan så man får med skiten ut ur motorn. Av samma orsak - att få med skiten ut ur motorn så nya oljan inte skitas ner direkt - rekommenderar man normalt att man byter oljefilter i samband med oljebytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 September , 2012 Förstår inte en sak och det gäller oljebyte. Varför byta olja på hösten rent teoretiskt ska väl oljan bytas på våren, en motor som gått kanske 50-60 timmar under en säsong har ju knappt slitit på oljan. Byter du på våren har du du fräsch olja som det inte kommit kondens i. Kan någon redogöra detta för mig. Vi hanterar mycket maskiner på gården och de som står över vintern servas och byts olja på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 September , 2012 Har en känsla av att Froggy_Marin skriver ett svar samtidigt som jag nu men jag slänger in mina 10 öre i alla fall! En motivering som jag hört för att byta på hösten är att när en olja använts (om än så lite) så bildas ämnen som är frätande. Får dessa ämnen ligga och gotta sig hela vintern så är det ju inte så bra. Fräsch olja har inte dessa ämnen och skyddar därför motorn bättre. Ev. kondens som uppstår under vintern försvinner troligen relativt omgående så fort man börjar köra med båten på våren igen. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 September , 2012 Ja men oljan ligger ju i sumpen och den består av plåt där fräter det inte. Förstår att man kollar över drev och byter olja ifall det blivit vatten inblandning under sommaren, men motorn förstår jag bara inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 16 September , 2012 Du har även frätande olja stående i lagren, ex. vevaxel, kamaxel. Om Du inte byter på hösten ligger dom frätande partiklarna stilla på samma fläck i 6-7 månader och hinner göra skada på lagerytorna. Byt på hösten kör en liten stund (tex från bryggplatsen fram till kranen/slipen) för att fördela ny olja till alla ytor i motorn. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Japp, tog några tag idag med den fasta pumpen, hur lätt som helst. Lika lättflytande som den nya syntetoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Kommer att göra som jag brukar, byter olja och filter och kör en 10 minuter till lyftkranen där jag kör 5 minuter på kranvatten så jag får bort allt saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 16 September , 2012 Ahaaaa, jag tänkte ju att alla har en sådan där jordbruksmaskin med mineralolja som jag har, men det är ju klart... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Ett svar som jag ville ha, svaret förklarar mitt varför på ett bra sätt, jag byter på varmkörd motor, och naturligtvis även filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 September , 2012 Finns ytterligare en parameter: det skiljer på varifrån man pumpar ut oljan. Det är inte alla som har en så fin maskin som Westfjord26 där det sitter en fast monterad oljepump ansluten till bottenpluggen i tråget. Man pumpar alltså underifrån så att säga. De flesta andra maskiner får man suga i röret för oljestickan och det röret går sällan ända ner i botten och man lämnar kvar olja i sumpen som man aldrig får ut. Därför är varmkörning bra i detta fall då man får med sig mer smuts men man lämnar ändåkvar en ansenlig mängd olja. På en KAD300 kan det vara så mycket som 2 liter gammal olja kvar av de 11 man ska byta. Med pump i botten får man ut all olja och förmodligen mycket av eventuell bottensats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 16 September , 2012 En av hysteriska saker bland båtägare bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 16 September , 2012 Ja det känns lite så, spontant känns det bättre på våren då man går igenom grejorna och kollar att allt klarat vintern. Ska kolla upp detta med supporten på agrol oljor i morgon hur pass viktigt det är, de kan allt om oljor och motorer. Sen undrar jag hur många tar ur stiften och häller i lite konserveringsolja i loppen så ringarna får lite smörjning över vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 16 September , 2012 Ämnet har diskuterats ett antal gånger här på MG, det är precis som Flintstone skriver ovan, det bildas ämnen i oljan som är frätande när den får stå stilla i flera månader. Det gäller bilar som båtar men bilar brukar man köra året runt och då uppstår inte problemet. Därför ska man byta på hösten så det är ren och fin olja i motorn när man puttrar in till upptagningskranen. Kollar du med en motorfirma är det inte säkert att de förstår problemet om de inte jobbar med fritidsbåtmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Hade ju tidigare en MD21B och den oljan gick inte att pumpa kall kan jag lova, nu är det faktiskt lite kul att serva motorn då det är så rent och fint i motorutrymmet, men det kostade ju att komma dit :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 16 September , 2012 Att byta på hösten är självklart för mig då jag har pratat mycket med mina mentorer ute på Göteborgs Marincenter ute i Fiskebäck, dessa herrar vet vad dem pratar om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 16 September , 2012 Det är en seglivad skröna att syntetolja har lägre viskositet än mineralolja. Detta gäller i hela temperaturområdet som är aktuellt i en motor. För att ta en analogi så är det som påstå att en 10 mm stålkula är större än en 10 mm plastkula. Viskositeten anges enligt SAE norm ex. 15W 40. En 15W 40 olja har en viskositet enligt SAE 15W 40 normen vare sig den är baserad på en mineralisk eller syntetisk basolja. Skillnaden är att om olja tllverkas utgående från en syntetisk basolja så behövs en mindre mängd tillsatser för att uppnå samma norm. När de viskositetsstabiliserande bryts ned så minskar viskositeten, så om man generellt skall påstå något så är det att begagnad mineralolja har lägre viskositet än syntetolja. Vid normal användning och bytesintervall kan man dock bortse från denna effekt. Vad gäller varmkörning så stämmer froggy_marins inlägg ovan bra med de åsikter jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 September , 2012 Ni som är rädda för fråtande ämnen i gamla oljan borde tvätta motorn invändigt före ny olja. Rester av gamla oljan finns kvar när man fyller på ny olja och skulle därför med nya olja börja fräta direkt. Vore intressant om någon med fakta om dessa frätande ämnen kunde ge svar på om det är det som är den avgörande faktorn att motorn inte håller så länge. Och det där med varm olja. Har aldrig sett en olja i en motor vara seg inte heller en gammal riktigt sliten olja. Så länge det inte handlar om SAE 90 eller liknande brukar de rinna rätt så bra. Såvida det inte är minusgrader ute, men då är det väll knappast någon som servar sin fritidsbåts motor i minusgrader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 September , 2012 När man byter olja på bilen så visst är den varma motoroljan mera lättflytande än den kallare man häller på. Och den varma oljan har just varit i rörelse och rimligen rört om i skiten i oljetråget så mer partiklar är svävande i oljan än om motorn är kall och stått länge. Så det borde vara en fördel att byta strax efter att motorn stannat och oljan är varm. Kanske ännu bättre på bil där man oftast tar pluggen i botten och oljan rinner snabbt ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 17 September , 2012 Varmkörd motor = varm olja, inte kul att få på händerna. Tror man på att partiklar vispas runt och vill få bort dem räcker det med en kort körning för att blanda runt oljan. Bilens olja brukar vara betydligt mer sliten än den i båtmotorn och rinner lättare då den just är sliten Segast är nog ny olja. Men på bilen händer det att man gör service mitt i vintern. Därför är det nog så att man rekommenderar varmkörd motor före man ska tappa ur oljan. För de som suger ur oljan via oljemätstickans rör gäller det att ha en bra pump då rörets diameter ofta är liten. Dessutom kommer man sällan åt allt i oljetråget vilket gör att ny olja blandas med gammal. Bättre de med slang till lägsta punkten på tråget för då får man ut betydligt mera. Har själv den lösningen på min båtmotor. Så det där med varm olja, gäller nog då det är kallt ute eller för mycket tjock trögflytande olja, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 September , 2012 Har på morgonen varit i kontakt med produktutvecklaren på agrol oljor. han har själv varit båtägare kan tillstyrkas OCH han sa följande !!! Oljan bör / skall bytas på hösten, motorn bör sen gå 30 - 60 min efter bytet. I oljan finns en korrisionstillsats som skall förhindra korrision, denna blir kraftigt nersatt efter en säsongs drift. Därför bör man byta oljan och köra runt den nya i systemet. Då vet jag det, varför man ska byta. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 17 September , 2012 Fördelen med att byta till ny olja är ju att dom frätande ämnena späs ut även om inte allt försvinner. Tidigare användes så kallad sköljolja som rengöring mellan den gamla och nya oljan vid oljebyte. Om man har slutat med det för att moderna oljor har bättre egenskaper eller för att moderna människor är latare vet jag inte !!? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 17 September , 2012 Det är en väldigt skillnad på varm och kall olja, det kan jag bekräfta, kör mineral i min båt. Har en bra pump för uppsugning av olja genom oljestickas hål. Med varm olja går tömningen på ca 5 min, och gör jag samma manöver med kall olja så tar det upp till 30 min med samma pump. Oljan påverkas av motortempraturen, W-värdet anger också hur trög oljan är i kallt tillstånd. Ett högt värde där gör oljan rent olämplig att använda i strängare kyla eftersom den inte smörjer tillräckligt innan den blir varm. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 September , 2012 Släpp kulorna på tårna så får du känna skillnaden! Du kollar fel parametrar. En syntetolja har jämnare viskositet över temperaturområdet medan mineralolja blir mycket mera lättflytande när den värms upp. Vad gäller analogin med bilar som körs varje dag hela året (i ett annat inlägg) så värms dessa motorer upp nästan varje dag hela året. En båtmotor står stilla 7-8 mån i samma olja och det är då det sker saker om inte oljan är ren. Sen kommer vi nog inte mycket längre i denna debatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 September , 2012 Enligt produktutvecklaren på agrol finns det ingen anledning att ha syntetolja i en båt, den är framtagen för att vara lättflytande på vintern och underlätta start och smörjögonblicket, en båt används i regel på den varma tiden av året och oljans effekt blir då överflödig. mineraloljan är lika lättflytande som syntetoljan sommartid. Allt enligt detta företags produktutvecklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 17 September , 2012 Tror vi alla är överens om att det blir skadliga ämnen. Frågan är om det skulle vara skadligt för motorn. Vilket jag har mycket svårt att tro. Först och främst så innehåller oljan ämnen som motverkar dessa ämnen. Sen så kör de flesta väldigt få timmar jämfört med en bil som idag ofta ligger på 3000 mils intervaller. Del av våra körtimmar med båten är också väldigt lugna och inte i planingsfart osv Tror denna sak är otroligt uppförstorad. Hade detta vart så illa så hade man hört om detta med än i båtforum. Våra bilars motorer står ju faktiskt still större delen av dagarna med dessa otroligt frätande ämnen i motorn. Är förvånad varje gång jag öppnar huven och ser att motorn finns kvar och inte har frätt bort Själv byter jag oftast på hösten pga att kanske hitta ev defekter samt att det finns roligare saker att göra en fin vårdag än att serva motorer och drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 17 September , 2012 Oljans viskositet är alltid den samma kan tilläggas, en 15 / 40 är just 15 / 40 när den når sin arbets temperatur, viskositeten får aldrig sjunka vid temperaturförändringar annars finns ju risk för skärning av drev eller lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser