Niklas-ES 41 Postad 16 September , 2012 Hejsan! Som rubriken säger har jag köpt en Optimistjolle byggsats, som jag tänkte bygga ihop och ha i ute i stugan, jag har fått förklarat för mej att det skall vara marinplywood på dom skivor som kommer vara kontakt med vatten, men igår när jag öppnade förpackningen såg det ut som att skivorna var helt obehandlad, såg i princip ut som vanlig byggplyfa, min första fråga är då, eftersom jag inte jobbat tidigare med plywood, ser man ej skillnad på marinplywood och vanlig plywood? Jag trodde att den skulle vara mörkare. Sedan undrar jag vad mer jag kan göra (fast så billigt som möjligt) för att kunna få den att extra bra hållbarhet och livslängd? Jag har förstått att jag skall bygga ihop den med vattenfast trälim, sen lägga expoy i springor? Ägaren sa att det sedan bara vara att lägga vanlig båtfärg på den för en extra slagskydd. Invertes och mast är helt obehanlad som jag förstått, räcker det där att använda nån vanlig typ av träolja där? Som ni kanske ser har jag inte riktigt koll på såna här grejer, men mottager gärna tips och råd MVH Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 16 September , 2012 Fick du inte med någon beskrivning? Jag har gissar lite här eftersom det är lite lite att gå på men jag skulle tro att arbetsgången är: 1. Sätt ihop delarna med klammer 2 Laminera på glasfiberremsor över skarvarna på in och utsida. 3 Laminera utsidan med glasfiberväv och expoxy 4 Lacka hela härligheten med epoxi, matta ner och måla med 2-komp. Edit: Hur gammal är den här egentligen? När jag får tänka till måste den ju nästan vara gammal nog för museum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser