Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Ekbor

Trött Power Trim?

Rekommendera Poster

Hej!

Ny på detta forum och gör mitt första inlägg eller fråga!

Har nyligen köpt en Nimbus Epoca, vi är otroligt nöjda med båten. Dock spökar Power Trim för oss.

Den fungerar perfekt i låga farter upp till ca 3000 varv. När jag ska varva mer orkar den trimma till ca 1 på skalan till 6 på trimmätaren men därefter är det stopp.

Vi lägre farter är den perfekt, orkar hålla trimmet i rätt läge dvs. ingen tendens till läckage i systemet.

Vad kan det bero på, är pumpen för svag när vattentrycket blir för högt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar en hel del om du skriver vad du har för märke och modell på drevet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, det är vp 290 duoprop, motor vp 271. Drev nyrenoverad och ska vara helt genomgånget, pumpen ser också ny ut, oklart dock om det är ny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Powertrim kan läcka internt vilket oftast visar sig i att drevet sjunker av sig själv. Det kan vara allt från att det bara sker under belastning till att det sjunker även när båten ligger förtöjd. Det verkar vara vanligast att det är pumpen som är boven i dramat men även själva trimkolvarna kan ge upp.

Läcker det internt uppstår inga yttre tecken på läckage vilket gör det lite svårt att felsöka.

Det finns en tråd här på MG om hur man renoverar den äldre typen av pump och kolvarna behandlas en aning i den också. Om du orkar gå igenom listan på alla trådar jag skrivit i hittar du tråden.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske skalorna kan skilja sig men i mitt fall är 6 ganska mycket uttrimmat. Har för mig att jag kommer in i beach-läget där och måste hålla inne den röda knappen för att kunna trimma ut ännu mer.

/Zwen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min är stoppet 6. Det konstiga är att jag kan trimma ut till 6 vid lägre farter för att Sean dra på. Trimmen sjunker inte så jag tror inte den är otät. Enligt kvitton och säljare är kolvarna i drevet nyligen renoverade!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...