SeaMaster560wa 23 Postad 18 September , 2012 Visserligen ang hastighet men jag kan tycka det är lika illa att sms´ a eller liknande............ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 18 September , 2012 Tackar för de positiva kommentarerna åt mitt engagemang. De värmer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 19 September , 2012 Som sagt Harry, vi väntar alla fortfarande med spänning på att du påvisar att lagen inte haft någon som helst effekt... eftersom du nu verkar sitta på faktaunderlag vi andra saknar. Eller var det bara hittepå i vanlig ordning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 September , 2012 Spydiga kommentarer får inga svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 September , 2012 Ändock så svarade du just... Finns en poäng i frågan iaf.. Själv är jag för en lag, och 0.2 är inte orimligare än 0.5 i mina ögon.. Kan så vara att 0.2 är lågt, men 0.5 är å andra sidan mycket... Jag är alltså för lagen dock ej nödvändigtvis för hur den tillämpas men å andra sidan har jag relativt stort förtroende för rättsväsendet i sig så de misstag/feltolkningar som sker initialt är jag övertygad om kommer att korrigeras av domstolarna. Får vi bara ett prejudikat så vett vi ju (förhoppningsvis) sedan vad som gäller. Håller dock med 0.2-motståndarna om att lagen är luddig samt att den grundats på tveksamma fakta. Lagen i sig tycker jag är bra, men inte sättet på vilket den gick igenom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 297 Postad 19 September , 2012 Jag tror inte det finns många som inte tycker att vi behöver reglera hur berusad man får vara på sjön, är det någon av er som har funderat på hur en annorlunda formulering skulle kunna se ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 19 September , 2012 I mitt långa inlägg lite tidigare i tråden skrev jag ett förslag på förändring. Tyvärr fungerar inte formateringen längre i det här forumet så när jag fetstilade min förändring så står den inte ut så som jag tänkte det. Nyckelordet är krävs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 20 September , 2012 Crab jag ska gå emot mina principer. Jag satte punkt, men jag ska ändå svara Dig. Jag har aldrig påstått att Du har ett spritproblem. Men uppenbart har de som blåst mer än 0,2 promille och hamnar i domstol ett spritproblem. Dock kanske endast för stunden. Jag tar mig själv en nubbe till jul eller midsommar och gärna en öl där till. Jag kan också njuta ett glas vin till maten. Men jag ser alltid till att jag är nykter när jag sätter mig bakom ratten i bilen eller ger mig ut till sjöss. Jag skulle säkert med min erfarenhet kunna framföra både bil och båt med 0,5 promille. Men jag tycker det är fullständigt bortkastade pengar att bli av med mitt körkort som har alla bokstavskombinationer och som kostar ca 60.000 att ta om på nytt. Jag har som sagt sett en del till sjöss när det gäller fylleri. Något av det mest tragiska var 3 herrar som valt att i en öppen båt med snurra handla öl i Danmark....på återvägen klidadet i fingrarna och berusade blev de....alla utan flytväst givetvis....en av dem föll överbord och de två andra kunde i sitt berusade tillstånd inte lyfta ombord den tredje. Den resan slutade med att bara två kom hem. Vid ett annat tillfälle bogserade jag loss samma båt två gånger på samma grund utanför Ven med 4 timmars mellanrum och en berusad nöjesbåtsskeppare. Listan kan göras lång. Jag känner mig lika lite provocerad av polis och KBV till sjöss som jag gör av polisens nykterhetskontroller på vägarna. Jag har heller aldrig blivit illa bemött av någon från dessa myndigheter, men det kanske beror på mitt eget bemötande mot dem. Eftersom vi har ca 16.000 onyktra i trafiken varje dag vore det väl konstigt om inte en och annan till sjöss också borde ha dåligt samvete. Därmed har jag ventilerat min syn på saken och lägger locket på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser