Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
nonnes

Manipulera bränsleförbrukningen på Utombordare

Rekommendera Poster

Vi hade tidigare en Ockelbo DC21 med en AQ170 B30. Inget ont om motorn som förvisso var från 1972 men den gick som en klocka och startade alltid. Det som var lite trist var bränsle förbrukningen på c:a 1,5l/dist. På dessa motorer, med 3 stycken Solex förgasare, fanns skruvar som kunde justeras för hur mycket luft respektive bränsle som skulle flöda och där pillade jag....med framgång. Jag lyckades sänka bränsleförbrukningen med ca 0,3l/d och tappade endast 3 knop toppfart.

Idag har jag istället en utombordare från 2006 på 200hk...en 2-takt...och som alla säkert vet drar mera bensin än 4-takten, men då jag åker förhållandevis lite så finns det ingen ekonomi i att köpa nytt..

Då till frågan:

Utombordaren jag har idag har också 3 förgasare och rimligen borde även den gå att justera med luft- och bränsleskruvar för att sänka bränslseförbrukningen...eller är det skillnad på utom/inomboradre?

Är en utombordare känsligare för mixter

Var motorn tåligare förr eller kanske känsligare idag

Detta handlar inte om att spara pengar utan ren vilja att veta om det går...vilket det borde

 

hejhopp

j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor har fasta munstycken för allt utom tomgång/lågfart, där det säkert finns blandningsskruvar du kan justera. På 50- och början av 60-talet fanns ofta möjlighet att justera även högfartkreten. Detta försvann därför att för många ägare magrade ut blandningen så mycket att temperaturen i förbränningsrummen blev så hög att motorn tog skada.

För att vara på säkra sidan går de flesta motorer med lite bränsleöverskott. Att gå ned en storlek i huvudmunstycke kan funka, men är inte värt risken. Din möjlighet att påverka förbrukningen ligger närmast i att se till att tänd- och bränsle-system är i topptrim använda powertrim på rätt sätt, ev. trimplan så lite som möjligt... se till att inte ha onödigt med grejor i båten och inte minst se till att botten är ren.

Om du har en Merc V6 och har de eländiga ytgnistgapstiften kan du byta till konventionella stift. Det gjorde ca 1,5 dl/dm på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för din feedback.

Bara en fråga...(och en till och en till...)

Du skriver

Om du har en Merc V6 och har de eländiga ytgnistgapstiften kan du byta till konventionella stift. Det gjorde ca 1,5 dl/dm på min.

Och ja, jag har en Merc. V6 200 L Saltwater 2005 CARB (inte 2006)

Kan jag sänka förbrukningen med 0,15l/d bara genom att byta stift??

hur vet jag vilken typ av stift jag har i motorn idag....alltså hur ser man skillnad på ytgnistgapstiften resp. konventionella stift.

 

tack på förhand

 

 

john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konventionella stift har en böjd elektrod över mittelektroden. Denna böjda elektrod saknas på ytgnistgapstiften. Gnistan skall istället slå i det ringformade utrymmet runt mittelektroden.

B9HS-10 skulle jag tro. Kolla med en serviceverkstad. Det finns ett servicemeddelande att byta till standardstift.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=350696

Vid närmare eftertanke var det nog runt 1 dl/nm och en knop  toppfart som var skillnaden. Jag kan inte garantera att du når samma resultat. Vanligen motiveras bytet av bättre lågfartsegenskaper. Dessa blev något bättre också för mig, men framförallt minskade bränsleförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bugar och bockar för denna information

 

1dl är är ju faktiskt en besparing på ca 7% vilket inte är så dåligt presterat på endast ett stiftbyte

men som du skriver...jag kanske inte når samma resultat, det lär visa sig =)

 

Hur som helst är jag tacksam för att jag fått svar ang. manipulationen av bränsle/syre flödet.

 

Glad höst

 

john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...