robpet 0 Postad 15 September , 2012 Kan någon hjälpa mig att svara på dessa frågor? Jag har en jofa winth 485 tänkte måla den invändigt. Jag har tvättat den med målartvätt och börjat att slipa med 40 papper. Räcker det att rugga upp ytan på den gammla fägen? eller ska det slipas helt rent?Vad använder jag för grundfärg, och vad har jag för färg över grundfägen. Hur många lager över grunden? Snälla är det någon som kan svara på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 September , 2012 Räcker att rugga upp ytan. Tvätta sedan nogrant med aceton. Sedan bara att måla på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 September , 2012 Vad är båten målad med för färg idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 16 September , 2012 Tack för att någon svarar. Den är målad med orginal fägen vit. Men ska den grundas först och sedan två lager 2 komp färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 16 September , 2012 Det går inte att måla en tvåkomponentfärg på enkomponent. Du måste isåfall slipa bort den gamla färgen helt och måla på tvåkomp grundfärg (epoxy) och sedan måla på tvåkomp ytfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 16 September , 2012 Men menar du att orginalfägen är 1 koponent färg? Målar de som tillverkar båtar med 1 komponent färg invändigt? Jag är en riktig nybörjare på detta med båtar men vill gärna lära mig.Kan man kolla på något sätt om det är 1 eller 2 komp? Vad händer om man målar 2 komp på 1 komp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 16 September , 2012 http://www.yachtpaint.com/swe/diy/ask-the-experts/testa-övermÃ¥lningsbarhet.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 September , 2012 2K-färg löser upp 1K-färg så det är ingen bra idé. Kolla upp Internationals Danboline. Den är inte billig men den är fantastiskt bra! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 September , 2012 På en så gammal båt som du har finns det ingen anledning att krångla till det med dyr båtfärgt. Ingombords kan du måla med vanlig lackfärg när du målar top-coaten. den här har jag t.ex använt med gott resultat. http://www.colorex.se/page___112.aspx?p_id=76 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 16 September , 2012 Tack för svaren men nu är jag mera snurrig. Är nya båtar målade med 1 komp färg invädigt? Snälla finns det någon som kan svara? Jag har fått 2 komp färg av en kille . Men jag vill vara säker därför frågar jag här där det finns proffs.Mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 September , 2012 Enklaste sättet för dig är att måla en liten, undanskymd, yta med din 2k-färg och se vad som händer. Reser sig den gamla färgen måste allt bort eller så kör du med 1K. Svårare än så är det inte. Huruvida båtar är målade med 1K eller inte går inte att svara på eftersom det skiljer från tillverkare till tillverkare. Vissa målar inte alls utan har innerliner och täcker resterande ytor med skrovbeklädnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robpet 0 Postad 16 September , 2012 Ok jag tackar för alla svar. Hoppas att jag kan svara på några frågor i framtiden. Tack Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 September , 2012 Om det är orginalfärg - dvs den färgen som båten målades med invändigt med när den tillverkades så är det topecoat. Dvs polyesterplats med inblandning av vax. Du har i så fall många alternativ. Slipa med ditt 40 papper så att det blir repigt och relativt rent. Tvätta av med aceton. Sen kan du måla med ny topecote. Gelcoate av polyester med inblandning av vaxlösning. eller tex toplcack (enkomponents färg) eller 2-K färg. Målar du med en grundfärg under när det gäller 1 och 2-k färger så blir det bättre. Budget alternativet är att göra som Lasse_L - hämta en burk slängd betongfärg på återvinningsstationen. Sen är ju bra frågan hur snyggt du vill ha det och hur länge det skall håll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser