Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Bjaerven

Yamaha 30 HK går ej på låga varv

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har en Yamaha 30 HK från -96 som numera inte går på låga varv - men hinner man få i växeln och dra på, innan den dör, så går den som sig bör. Hittills har gjorts:

- Testat annan trycktank
- Rengjort bensinfilter
- Bytt bensinpump
- Tagit isär och rengjort förgasare
- Bytt tändstift
- Filat på jordpunkter

Att felet är bränsle/blandningsrelaterat går att slå fast då den håller sig igång m.h.a. startgas. Ur bensinpumpen flödar soppan som sig bör.

1. Finns det något jag kan ha förbisett i förgasaren? Brukar man ex.vis behöva byta det mystiska toppmembranet?

2. Den spole med fjädrad utskjutande arm som sitter på styrbordsidan av förgasaren antar jag vara något för choken, kan denna spöka? Hur felsöker jag i sådant fall detta?

3. Andra idéer?

Tackar på förhand för alla möjliga infallsvinklar,

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 2-cylindrig långriggare. Nu blir jag nyfiken, vad kan detta ha för inverkan på diagnosen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två rätt olika motorer bara och du vill väl ha uppgifter på den motorn du har :-) Eftersom du har en tvåcylindrig är det t ex inte relevant att synka förgasarna..

1. Hur har du rengjort förgasaren? Ultraljud är bäst, spayrengörning plus trycklyft funkar. En Yamaha-förgasare består av flera olika kretsar som blandar luft och soppa och sedan skickar ut detta i förgasarhalsen. Alla kretsar måste kollas upp o rengöras NOGA. Jag misstänker att du fortfarande har skit i nån av lågfartsdelarna. Den du kallar toppmenbranet misstänker jag är locket och packningen på toppen. Generellt på Yamaha-förgasare döljer detta lock ett antal munstycken och kanaler för främst luftinblandning i soppan samt kanaler för lågfartskretsarna. Läcker packningen blir det såklart knas i alltihopa..

2. Japp det är spolen som stänger chokespjället. Vid normal drift är spjället helt öppet. Jag antar att du aktiverar choken med att trycka in tändningsnyckeln eller om du har nån annan knapp för detta.

3. Du har ju redan pillat i knasaren så se till att få allt rätt med den o likaså tändningen. Flottörhöjden ska va 14,5 mm, förgasren upponer, mät från flottören ner till huset. Pilotskruven ska stå 1 till 1,5 varv ut. Mer öppet, fetare tomgångsblandning. Tomgångsvarvet ska va 1100-1200 rpm. Tändningen på tomgång ska va 0 till 4 grader efter övre dödpunkt och på fullt utslag 23-27 grader före ÖD. Det finns märken på tändplattan och svänghjulet om du inte har nån stroblampa. Med motorn stopp och på tomgångsgas med märkena ens ska pilen peka nånstans mellan 0-4 grader FÖD och vid fullgas således 23-27 EÖD. Snurra motorn för hand bara medurs, snurrar du den moturs kan vattenpumpen skadas.

Behöver du mer specifika tips hur du ska göra för att kolla och ev justera detta så är det bara att fråga på :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar ju sannerligen om vi talar om samma motor! Jag tror att problemet är löst i och med den nya soppapumpen, men att jag var alltför ivrig och inte lät det dränerade systemet komma på banan igen innan jag postade här. En batteriladdning och ett par nya startförsök senare har nog tryck byggts upp och motorn beter sig som ny igen. 

Men nu när jag funnit en Yamahamekaniker med såpass gedigen kunskap på tråden vill jag ändå passa på att svara utförligt och ställa ett par följdfrågor som jag faktiskt funderat på tidigare:

(1. Jag har aldrig tidigare sett en så ren förgasare som denna, alltså redan var vid isärmontering. På landet fick tryckluft duga.)

2. Jag kan, precis som du säger, trycka in nyckeln när jag slagit på tändningen men har ändå alltid använt den manuella chokespaken på motorn (och tagit ett snabbt kliv från pulpet till motor för att hinna tryck in den efter start). Bara genom att titta på hur lederna går så ser jag inte att chokespolen skulle göra något annat än vad den manuella spaken gör - finns det någon skullnad i dess funktioner?

3. Jag fasar för den dagen jag kommer att behöva sätta mig in i något tändningsrelaterat annat än spol-, stifts- och kabelbyten. Men denna info är mycket värdefull och kommer absolut att arkiveras i båtpärmen för eventuell framtida användning - skönt att ha när man väl står där ute, utan dator.

4. Nu brukar jag inte snurra motorn moturs, eller snurra den alls annat än med startmotorn, men menar du att impellerns blad vänder sig åt fel håll?

Stort tack för ditt engagemang!

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när 30 HK-motorn är avklarad är det dags att ge sig på den något större på 40 HK. Sägs vara av årsmodell från 80-talets först hälft, troligen -84. Modell Yamaha 40 ES, med dubbla förgasare.

Motorn tok-rusar på tomgång och att lägga i någon växel kommer inte på fråga. Jag fick båt och motor till vrakpris och köpte på vinst och förlust. Föregående ägare uppger att felet kom på sista turen innan uppläggning i höstas och har inte brytt sig om att felsöka.

Min första reaktion är att den skulle suga i sig för mycket av bensin och/eller luft, då lederna från gasreglaget via tändningen tycks röra sig i rätt ordning och gas och chokespjäll beter sig som de ska.

Jag hade isär båda förgasarna och kullade bensinpumpen igår och kunde inte se något potentiellt problem i dessa.

1. Kvar står jag med ett potentiellt tjuvluftsproblem, vilket tycks otroligt då insugspackningarna ser friska ut.

2.  Eller, mer troligt, att tändningen på något vis får för sig att arbeta för högvarv? Var gör jag egentligen bäst i att börja den felsökningen?

Tack på förhand,

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löst sej!

Om förgasaren var soperen så låter det som man följt rådet i ägarmanualenen att dränera förgasaren under vintern. Brukar oftast va gammal soppa som guckat till sej i lågfartsdelarna när motorn inte vill gå riktigt på tomgång.

Det ger precis samma effekt på chokespjället att dra i spaken på motorn som att trycka in nyckeln. Jag brukar oxå göra som du. Att vrida på nyckeln och trycka in den blir för mycket för min lilla hjärna. Av nån anledning blir det oftast att jag släpper på trycket först och sen vrider tebax nyckeln vilket får startmotorn att gå en stund mot en motor som redan går. Inte så bra för startmotorn :-)

De här tändsystemen är otroligt tillförlitliga så du kommer nog aldrig få anledning att lära dej hur de funkar rent tekniskt. Däremot är tändförställningen, att gnistan kommer tidigare på högre varv, helt mekanisk på dessa mindre snurror. Oftast ändrar detta sej inte men om man ligger på gränsen så kan faktiskt en så enkel sak som en feljusterad gasvajer ställa till det såpass på lågfart att motorn börjar gå illa. Det är aldrig fel att lina upp motorn ibland o kolla att det stämmer mot märkena.

Precis, med en fräsch impeller händer oftast ingenting men har den gått nåt år så kan vingarna brista om man snurrar motorn åt fel håll. Har man sen riktig otur fastnar vingarn på nåt olämpligt ställe uppe i motorn. Har man växelhuset av kan man såklart snurra vilket håll man vill.

Angående din andra motor kan det va så att tändningen står åt helskotta för högt vilket får varvet att dra iväg.  En annan tänkbar orsak är att knasarna är grymt felsynkade så nån av förgasarna står tjuvöppen. Eftersom det är mycket enkelt att kolla skulle jag börja där.

Är ingen riktig Yamaha-mek, bara på hobbynivå :-) O tyvärr har jag dåligt med service-uppgifter på denna motor, bara från 1989 o framåt på den 2-cylindriga 40-hästarn. Men kanske är det samma, står det 6E9 nånstans på typskylten är det åtminstone samma modellkod. Enligt min årsmodellista började 6E9-modellen tillverkas 1982 samma år som den gamla 676-modellen utgick. Har du hela det 6-siffriga serienumret kan jag kolla exakt hur gammal den är, du kan XX de två sista siffrorna om du inte vill skylta med motorns nummer här. Ett annat alternativ är såklart att kontakata Yamaha eller nån handlare o fråga hur tändning och pilotskruvar ska stå på just denna motor.

Tändningen på 1989 års 40 ska iaf va 1-3 grader EÖD på tomgång och på fullt 21 - 23 grader FÖD. Skulle det va knas så ska vi nog kunna lista ut hur du ska få det rätt igen. Att synka knasarna är mycket enkelt på en tvåtaktad Yamaha. Släpp alla länkar och tomgångsjusteringen till de båda förgasarna så att de är frikopplade och kan stänga helt men låt länken mellan förgasarna va kvar. Den ena förgasarens spjällarm, troligen den övre, är delad o hålls i läge av en skruv. Ofta är den märkt OFF och en pil MOTURS, den är alltså då aviggängad, men inte alltid. Genom att släppa på denna kommer båda knasarna stänga spjällen helt. Helst ska man trycka bort spelet i länken oxå men det ser du när du fattat hur det funkar. Sen drar du bara den aviggängade skruven igen så går spjällen i takt. Bilden visar proceduren på en nyare motor.

post-26269-1394237247,8945_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen är gladare än jag - speciellt inför stundande öringsfike!

Motorn har varit i familjens ägo sedan den köptes ny -96 och mig veterligen är det bara jag som skruvat den. Jag är helsäker på att jag inte haft anledning att göra annat än att byta stift, vxlhusolja och en impeller (som efter 13 år var precis lika spänstig som sin ersättare).
Drar som en tio hkr större fyrtaktare men är tio ggr trevligare att ha att göra med i längden.

Jag får sätta min koordination på prov och se om jag kan klara av att vrida tillbaka och hålla in samtidigt. Annars så såg ju spolens fjäder rättså utnött ut - efter alla år detta dragits manuellt - så kanske blir det manuellt även i framtiden.

Gällande 40 Hkr så tror jag faktiskt att där står 6E9, men det är inget jag kan svära på, återkommer med den infon.


Förfasarna är synkade och all mekanik därikring torde fungera som sig bör, efter gårdagens isär- och ihopmontering samt synkronisering.  Tackar för instruktionerna - jag reflekterade faktiskt över varför det stod OFF på den övre skruven - alltid lär man sig något.

Gasvajern är faktiskt sliten och naggad i sitt hölje men ser ut att gå från botten till max om man tittar på den ur ett förgasarperspektiv - men detta behöver ju inte rimligen betyda att lederna innan står rätt.
Som jag sa tidigare är jag helt grön på utbordartändning och vet endast att vad förkortningarnan EÖD och FÖD står för i rent semantisk mening; sen vad dessa dödlägen innebär/var jag utläser dem, vet jag tyvärr inte(?) Jag hittade denna tråd med ett än mer fördjupade intruktioner rörande en äldre Yam 55hkr:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=168420&content_only=true

Själva skruvandet och avläsandet mot en gradskala har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något problem, men dessa FÖD och EÖD; hur ska jag tolka och läsa av detta?

Jag vill återigen tacka dig för dina råd och ditt engangemang!

Mvh

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske förklarar jag självklarheter nu men så här tolkas termerna. ÖD = Övre dödpunkt, alltså det högsta läget kolven kan ha i cylindern. All tändning ställs i relation till detta läge som oxå benämns TDC. Relationen från ÖD anges i grader antingen före ÖD eller efter ÖD. Engelska termerna för samma sak är BTDC eller ATDC, before eller after top dead center.

Svänghjulet är graderat i grader runt övre dödpunkt för cylinder 1. Om ingen fibblat på pilen så har du cylinder ett i övre dödläge när pilen pekar på noll, kan även va märkt TDC. På svänghjulets nedre del finns även en annan markering, oftast ett vertikalt streck, men på just 6E9-modellen verkar det som man använder ÖD-markeringen, TDC, för att se var tändplattan befinner sej. Under svänghjulet sitter tändplattan som alltså kan flytta sej i förhållande till svänghjulet när du gasar. Även denna platta har ett märke, eller streck.

Om du har motorn på tomgångsgas och linjerar märket på tändplattan med TDC-märket på svänghjulet så ska alltså pilen peka nånstans mellan 1 och 3 grader efter ÖD. När du sedan sätter motorn på fullgas och åter linjerar TDC-märket på svänghjulet med märket på tändplattan så ska detta peka mellan 21 och 23 grader före ÖD.

Bilden i detta inlägg visar hur det ser ut när en 6E9-motor är linjerad i fullgasläget. Pilen i den nedre ringen ska alltså peka på 21-23 grader när märket på tändplattan är linjerat med TDC-markeringen på svänghjulet.

post-26269-1394237247,9442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O på denna bilden ser du hur det ser ut vid tomgång, som synes skymmer pilen märket på tändplattan på denna bilden eftersom de hamnar så nära varandra. I detta läge ska tändplattan stå emot stoppskruven som du oxå ser i bilden. Om den inte når till stoppet är sannolikt gasvajern felmonterad och låter inte tändplattan gå tillbaka helt. Går tändplattan mot stoppet men det är ändå galet behöver tändningen justeras och då postar jag instruktioner hur du ska göra, förutsatt att du har en 6E9 motor, annars ska vi nog luska ut det ändå om du tar lite bilder :-)

post-26269-1394237248,0044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack, genom att titta på gradskalan och dina bilder beskrivningar blev detta solklart. Precis som du hade som hypotes så gick inte plattan helt i botten, till följd av en hängd gasvajer och en befarat pillande på stoppskruven från föregående ägare. Den var olycksbådande nog inskruvad längre ifrån sin vanliga skitrand - aldrig ett bra tecken.

Blev lite orolig när det inte kom något vatten ur skvallerhålet, och började med att ta bort och blåsa i den sista slangstumpen ut från motorn - och ta mig tusan det var bara gammal beläggning i den som kunde tas bort med lite ståltråd.

Sammantaget: ibland behöver man sånna här riktigt trevliga (icke)fel som nästan löser sig själv för att få upp mekmotivationen!

Heder och tack (för denna gång)!

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra att det löste sej, bara kul o kunna hjälpa till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack jarb för att du länkade mig denna tråden, var nyss nere o kollade hur min tändning stod, och jag blir inte klok på det där,

lägger upp 2 bilder på hur det ser ut på tomgång och fullt ös.

i den svarta illla pilen så är det ett lodrätt sträck som står jämns med 1a? strecket står även 10 vid det strecket. när kolven i övre cylindern är i topp.

första bilden är för tomgång.

utgår från att det är en 6E9 då det står 6E900 lite överallt på motorn

om något är dåligt formulerat så fråga,

 

post-10023311-1394237250,8885_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mej friheten att lägga in en länk från din orginaltråd rounaoja.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=466058

Jag undrar om du verkligen linat upp motorn rätt på dessa bilder. Jag kan inte se nåt märke på vare sej tändplattan eller TDC-märket ur dessa vinklar. Tittar jag bara på bilderna ser du ut att ha 10 grader ATDC vid tomgång och 12 grader ATDC vid fullt. Tändplattan ska ju röra sej 24 grader från fullt till max o dessutom åt andra hållet så stämmer detta är ju nåt generalknas.

Så här linar du upp motorn. Sätt den på tomgångsgas och tändplattan bör då röra vid stoppet, att den inte gjorde det var ju Bjaervens problem. Sen så snurrar du på motorn medurs tills dess att märket på tändplattan är i linje med TDC-strecket eller 0-strecket på svänghjulet. I detta läge läser du av vart på svänghjulet pilen pekar.

Sen sätter du motorn på fullgas, snurrar på svänghjulet tills tändplattans märke är mitt för TDC-märket (0) på svänghjulet och läser av vart pilen pekar igen. Ta gärna bilder igen så att jag kan se både märket på tändplattan, TDC-märket på svänghjulet och pilen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uppdaterar med nya bilder.

på tomgång så står vertilaka strecket i linje med tdc och pilen 1 grad efter tdc syns lite dåligt i.o.m vinkeln på bilden, (ser ut som att pilen pekar på tdc)

 

dock så har länken mellan förgasarna nu även gett med sig, någon som vet var man kan få tag i en ny sådan?

post-10023311-1394237250,9808_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du på 1 grad efter TDC så är du ju inom toleransen som är 1-3 efter TDC. Har du synkat förgasarspjälen enligt instruktion ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp efter att jag ställt in efter dessa instruktioner så fick jag ner varvtalet. Dock så gick han vältigt orent så jag synkade förgasarna ännu en gång och sedan fick jag ställa om bland skruvarna Dock så har länken mellan förgasarna ett par år på nacken och är inte i det bästa skicket så en ny sådan skulle behövas samt en ny startmekanism. Har googlat runt lite men kan inte hitta någon återförsäljare. Skulle gärna vilja hitta någon slags svensk webshop med mariner/yamaha delar. Någon som har någon att tipsa om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En svensk web-shop med sprängskisser att handla utifrån som t ex Amerikanska boats.net finns nog inte. Det närmsta du kan komma är nog Marinshopen som även kan leverera till din närmsta Mekonomen-butik.

Här är en länk till boats.net sortiment av delar till 2-cylindrig 40 hästars Mariner-Yamaha med modelkod 6E9. Bra firma som jag handlat mycket av genom åren. Oftast mycket billigare än hemma trots att Tull o moms (ca 28%) tillkommer plus Postens expeditionsavgift på 100 kr.

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/40C (TWIN CARB)/parts.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ju att Mariner numer är Brunswick och att de har som policy att inte låta sina Amerikanska återförsäljare skicka till Europa. En policy boats.net tyvärr följer. Det mesta verkar dessutom ha utgått va gäller Mariner delar hos dom. Alternativet är att handla Yamaha-delar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ajdå de lät inte allt för lovande,. tycker det är en enda stor röra det här med båt motorer..

får ringa marinhallen o kolla om de finns nå begagnat som får hålla hösten ut sen får det för hoppningsvis bli en ny/nyare snurra till nästa sommar, =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tvåcylindriga 40 hästars Yamahan med modellkod 6E9 kom inte till USA förrän 1995 och kallades då C40 plus lite bokstäver till beroende på utförande. Tyvärr skiljer sej de Amerikanska beteckningarna från de Europeiska men ofta är snurrorna helt lika och beteckningen går att översätta som du ser längre ner på sidan. Du har ju inte berättat hur gammal din snurra är så det är ju svårt att säga vad som är lika..

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1995/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag trodde denna dag skulle vara den jag kunda tacka jarb för all hjälp och kunnig het men så blev det inte tyvärr.

kyckades få ta i de delar jag behövde från marinhallen.

så jag skulle ut och test köra idag (trodde jag). men samma problem med varvtalet kommer tillbaka så fort jag lagt i växeln och sedan drar tillbaka till neutral. tändplattan vrider sig

vet du möjligtvis varför jarb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag långt ifrån Jarb, men skulle din tändplatta inte vrida sig så skulle du ha långt större problem än om den inte gör det. Ligger tändplattan dikt än mot stoppskruven (skruven med en liten svart gummitopp på, som sitter på babordsidan - där du också läser av graderingen för inställningarna som nämns ovan i tråden) ? Gör den inte det och du kan trycka tillbaka den med händerna har du bara ett enkelt gasvajershäng; och enligt mina (och troligen också jarbs) erfarenheter är det sällan som man måste in och ställa tändning om ingen varit där och pillat innan.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte sagt det bättre än Bjaerven :-) Kör du med rorkult eller reglage..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny är det som så att ett gashäng hade jag inte behövt någon hjälp med och att jag vet att tändplattan skall vrida sig mellan tomgång och gas pådrag. Mitt problem är att när jag hade båten på tomgång så stod tändningen ca 2 grader etdc. Lägger i backen backar ut vänder ska köra framåt går skitfint ca 10m (OBS fortfarande lägsta möjliga gas) sen börjar han skena iväg. Stänger av motorn 0ar tdc och nu ligger jag helt plötsligt några grader före tdc. Kör med reglage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop detta.. Är det som du mätt upp tändningen med lampa eller genom att lina upp motorn..? Om tändplattan inte rört sej utan fortfarande går mot stoppet och tändningen ändrat sej så har ju nåt annat rört på sej..

För att va lite övertydlig. Om du står med motorn stopp och skickar handtaget i botten o sen drar tebax till tomgång så går tändplattan tillbaka mot stoppet varje gång du gör denna manöver? O den gör det även på back? Slår du i backen med motorn stopp bör du snurra lite på svänghjulet eller proppen samtidigt som växeln går i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuuså har jag äntligen fått köra en prov repa iaf. Han går som en dröm upp till halvgas sen börjar han blöddra o skjuta har skruvat på luft eller bland skruvarna (eller vad ni nu vill kalla dom) på förgasarna och han började gå lite bättre för ett tag men sen började han blöddra och skjuta igen. Känns som att det här är något slags tjuvlufts problem eller så kan tändplattan ha blivit fuktig. Då det blir fuktigt runt om svänghjulet när motorn är igång. Glömde säga att när han går på tomgång så hör man ett litet lätt gnissel då och då. Låter ungefär som när en turbo motor spikar (fast inte lika högt) om ni vet hur det låter Jarb jag har linat upp motorn med hjälp av svänghjuet och det vertikala sträcket på tänd plattan när jag justerat tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så problemet med rusningen är borta...?

Pilotskruvarna påverkar mest tomgången. Visst far det ut soppa genom dom även på höglast men mängden är försumbar i förhaållande till det som kommer ur huvudnozzlen. Inställningarna på pilotskruvarna har alltså troligen inget med ditt problem att göra. det är betydligt troligare att motorn får lite mat istället för för lite luft med tanke på symptomen. Hade du haft isär knasarna?

Det är inte nån av vevaxeltätningarna som läcker då, inte ovanligt på äldre snurror och läckaget kan ibland höras som ett gnissel.

Äldre Yammors tändsystem var inte så bra tätade och det skapade en del problem. Signaturen guestsson här är en riktig fena på dessa system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nu har jag fått årdning på tändningen så att den inte rusar längre..

och problemet att han inte gick på höglast har antingen lös sig själv eller så drev bräkleenen bort fukten på tändplattan. hur som så går han som ett skott nu, stort tack för all hjälp nu skare fiskas höstgäddor! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...