Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
jimmytrophy

Arvor 20 VS. Beneteau Antares 620

Rekommendera Poster

Vilken är tycker ni är att rekomendera för fiske, trolling?

För sjösäkerhet, ekonomi, praktiskt, utseende, kvalite´ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda fabrikaten duger säkert bra till trolling. För några år sedan provkörde jag en Arvor 215 med omkring 100 Hk diesel. En perfekt trollingbåt om det inte vore för sjösättningsproblemen med rak axel, det ställer ju högre krav på trailramp än vad en en utbordare gör. Men du kanske inte drar omkring så mycket?

Under 10 år hade jag en Hansvik 700 liggande permanent i Vänern och en liten trollingbåt med utbordare för andra fiskeutflykter. Tryggt och rejält med inombordardiesel och rak axel och jag saknar min Hansvik.

Numera en Crescent Virgo med Yamaha 115 Yamaha 8 och även den går fiska från.

aake

post-10001043-1394237247,0714_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Örnivk 630 Pilote House  med en diesel innombordare på ca 120 hk.

Går bra i sjön och man kan lasta nästan hur mycket som hellst.

Vi var 6 st som åkte ut till Landsort för att fiska torsk och den går väldigt bra i sjön och är väldigt stark. Toppfarten minskar marginellt.

Bra när man trollingfiskar som jag. Då har man en hel del grejor med sig som väger massor.

Är även utrustad med extra motorfäste där jag har en 5 hk 4-taktare på för säkerhets skull.

Bränsleekonomin kan man inte heller klaga på. 90 liters tank som räcker länge. Drar ca 0,5 l/nm vid 18 knop.

Trollade på laxcup Nynäshamn och tanken räckte 3 dagar. Då har jag ca 45 minuters färd till Nynäshamn fram och tillbaka.

Stort och rymligt akterdäck där man kan ta ut svängarna ordentligt. Ingen trängsel där inte.

Nästan 2,60 cm bred.

Inne i hytten har jag monterat en Webasto deiselvärmare. Nästan för bra när det är kallt och man vill värma sig.

Stort tak där man kan utrusta massor. Jag har 10 st spöhållare och radar/antennbåge på taket.

En alldeles utomordentlig båt för trolling.

Innan hade jag en reggad trailer som jag drog omkring båten på men nu har jag bytt till en 2000kg vagn istället då vi bara fiskar hemmavid.

Har båten alltid på trailer för att slippa snäckor m.m. undertill. Sen behöver man aldrig vara orolig för väder och vind.

Tyvärr så har fisket blivit åsidosatt de två senaste åren. Har inte varit och trollat något. Bara fiskat torsk och använt den som badbåt.

Funderar t.o.m. att byta den mot en styrpulpetare i 6 meters klassen.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...