Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
ChrisO

volvo b20 förgasare. motorproblem akut!!

Rekommendera Poster

Tjenare.

Skriver för en kompis. har världens konstigaste problem med b20:in. den har dubbla förgasare så är det sagt iaf. problemet är att är motorn kall, tex stått över natten eller bara tom 20 min så startar den på första försöket och går kanon. inga som helst problem att den skulle gå ojämt eller ha tändingsproblem (dock att rotor och fördelarlocket har sett sin bättre dagar. Nu till problemet då, kör man i ca 1,5-2 tim så börja den gå väldigt ojämnt och konstigt. precis som att den stryper sig själv sen stendör den. går inte starta igen överhuvudtaget OM man inte väntar ca 20 min så startar den igen utan problem men sen så går den kanske bara 5 min sen samma problemet igen. konstaterade att bränslepumpen var kass första gången så den är bytt men har ni någon aning om vad detta skulle kunna bero på? ska dock ta ett kompprov på motorn och se vad de visar. det är en ancas queen från -64 så den är ju inte direkt ny. men den ska til lsin hemmahamn sen renoveras, men vi ska ju få hem den också haha. den har stått väldigt mycket utan att vara körd och kollade lite på drevet och ser ut som att det är lite igensatt där den tar kylvattnet igenom. min personliga teori är att motorn blir för varm. men då till en annan fråga, hur kan motorn gå soppas länge i så fall? får lite kylning men inte tillräckligt?

Oerhört tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade precis samma problem på min gamla Volvo motor bilmotor

Då var det tändspolen som strulade, den blev överhettad helt enkelt.

Bytte den och problemet löste sig.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åh fan. kanske är så enkelt då. hade ju varit guld om det var så. supertack för tipset. kan man mäta tempen på spolen på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en IR termometer.Mycket användbar tilldet mesta när det gäller att mäta temperaturer.

mvh

kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey. är det en sån pistol som man siktar vart man vill mäta värmen eller är jag helt ute och reser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara fel på kondensatorn hade lika problem på en cheva 327 för länge sen vill jag minnas, gick ej då den blev varm sen dog den väntade blev kall gick som en klocka typ 20 min sen börja om igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar sitta skruvad vid fördelarn rund liten sak blank sitter med en skruv sen en tråd som får in i fördelardosan. är väl 1-2 cm i diameter och runt 5 cm lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey. jag tror jag vet vad är för grej du menar. dock vet jag inte om det sitter en sån på den motor dock. har inte kollat efter en sån men har råkat stöta på något sån heller när man skruvat med motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostade förr runt 50 lappen ingen aning om vad det kostar idag men en hundring kanske jag skulle byta den allra först sen gå på tändspolen jag tror att där nånstans finns felkällen, skulle sätta mest på kondensatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en kondensator bör du ha fäst på fördelarn annars blir det svårt med gången på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta upp motorn, vänta tills den börjar dumma sig.. Känn nu på spolen, är den ybervarm så byt den.. Är den kall/ljummen så kan Du bortse från problemet.. Tror inte att det är något större fel på motorn! Hoppas att det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är att när den bara står på tomgång så händer ingt speciellt. har dock inte prövat och stå någon längre tid på tomgång och testat. vad har kondensatorns roll i tändningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn roll är att sänka spänningen till brytarna till runt 7 volt har du brytarlöst kan du bortse från detta problem, men har du brytarspetsar har du en kondensator. Blir strömmen för hög bränner man brytarna därför en kondensator. felet sitter i tändspole eller kondensator till 90 % säkerhet. Kollade detta med min kompis är bilmekaniker och han har skruvat och byggt ockelbo båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde lycka till det tar 5 min att byta kondensator och 10 att byta tändspolen mvh Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar:). föresten, hur vet man om de tär brytarlöst eller inte? för vad jag vet så finns det ingen kondensator och motorn är från -79 -/ nått år kanske. kanske ska finnas en kondensator men sitter inte där nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lyfter av fördelarlocket och kikar ner så ser du om det finns brytarspetsar, troligtvis har du brytarlöst system och då får du kolla tändspolen. Är du säker du får fram bänsle hela tiden, så det inte blir nåt skit med bränsle pumpen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey får kika på de då. bränslepumpen är bytt så de kommer fram bränsle hela tiden då det var våran första misstanke till varför motorn gick kasst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till du finner nog felet ! Men retfullt är det cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör gärna av dig igen så vi får reda på var felet fanns mvh P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar. ja då det ska jag göra. tror på det som nämndes tidigare ang tändspolen faktiskt. men återkommer så fort jag/vi vet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du, jag har haft samma problem och då var det i förgasaren som det blev ånglås! Så att bränslet inte kom fram till cylindrarna. Om felet finns kvar efter att ni fixat tändsyatemet så linda in förgasarna i en KALL blöt trasa, det hjälper mot ett ånglås. Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula

Testa o lyfta tanklocket, kan vara avluftningen som är tät så de blir vacum i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okey. men då borde väl inte motorn starta utan problem efter 15 min igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan hända. Förgasarna hinner kallna lite, ånglåset släpper för att komma igen när det blir varmt. Är motorrummet litet och tätt så kan  det bli jättevarmt. Men kolla det där med tanklocket, det kan oxå vara en orsak. När motorn står still så kan vacumet i tanken minska lite, men ventilationen BORDE ju se till att det inte blir vacum men det kanske är tätt där (en spindel kanske har flyttat in)? Annars är det mest ett fel som uppstår i utbordar tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem. Som tidigare sagts bytte tändspolen och sedan gick den hur bra som helst.

 

Hälsn.

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...