Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Spancox

Oljetryckssummer

Rekommendera Poster

 

 


Tomas99 skrev: Edit: insåg vad den gula ledaren används till.
Berätta genast! Själv har jag trasslat in mig i ännu en återvändsgränd enligt nedan. :-)

Tänkte att ifall jag ritar riktigt jäkla supertydligt så kanske t.o.m. jag själv begriper, men nu tycks det inte sumra alls vid äkta motorlarm? S.a.s. raka rör för lampströmmen rätt ner genom givarna vid äkta larm, men hur aktiveras summerlarmet? Hjälp, måste uppenbarligen ha ritat eller tänkt fel igen. :(

Figuren visar strömmarna då panelen slås på med stillastående motor och då testknappen intryckts, och det verkar väl funka.
Kan heller inte svara på TS fråga angående summerns egensinniga uppträdande, men men. 

Ladd- och oljetryckslamporna tänds automatiskt på klassiskt* manér, tempgivaren däremot är ju däremot ickeledande vid kall motor och lampan är därför sammankopplad med laddlampan via D3 för att också lysa.
Kan f.ö. ana att transistorns funktion bara är att undvika ytterligare en oxidbenägen utgång på kortet samt förenkla testknappen? (Testknappen sluter ju bara till jord, men också med transistorns hjälp en krets med högre potential/volttal.)  

*) Bra och viktig säkerhetsfunktion när strömmen faktiskt körs genom själva givarna, därigenom testas ju också deras funktion innan motorn startats. (Men tempgivaren kan av naturliga skäl alltså inte testas, bara dess lampa.)

post-10006646-1394237249,0516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Thomas-1:

>>> Tomas99 skrev: Edit: insåg vad den gula ledaren används till.
Berätta genast! Själv har jag trasslat in mig i ännu en återvändsgränd enligt nedan. ***

Det skrev jag i mitt inlägg ovan! Den är ansluten i ett flatstift i bakkanten och används i den större panelen och går då vidare till varvräknaren. Den varvräknaren har två plusingångar (en för vanlig plus och för denna). Men varför den ska veta om att man laddar, det vet jag inte... Det kanske sitter någon lampa i den också? Jag har aldrig sett en sådan panel. Eller  så levererar den också ström till generatorn för att få igång laddningen?

>>> Tänkte att ifall jag ritar riktigt jäkla supertydligt så kanske t.o.m. jag själv begriper, men nu tycks det inte sumra alls vid äkta motorlarm? S.a.s. raka rör för lampströmmen rätt ner genom givarna vid äkta larm, men hur aktiveras summerlarmet? Hjälp, måste uppenbarligen ha ritat eller tänkt fel igen. :(  

Det är nog rätt ritat. Bra figur annars. När generatorn laddar så får den ju ström via D4 i stället för transistorn. (D5 minskar spänningen med några volt så att summern är tyst när generatorn inte laddar. Annars ligger nog någon volt eller så och skvalpar på laddningsledaren och summern skulle riskera att låta.) Vid laddning så kommer vi att ha närmare 13-14 volt på den ledaren och den matar då summern via D4-D5 vid eventuellt larm.

>>> Kan f.ö. ana att transistorns funktion bara är att undvika ytterligare en oxidbenägen utgång på kortet samt förenkla testknappen?

Jo, så är det säkert. Annars skulle man behövt en tvåpolig omkopplare och extra ledningsdragning fram och tillbaka till knappen. Nu slipper man ju det.

----

Till TS: du kanske skulle prova testknappen även under laddning för att se att den logiken fungerar, dvs att se att summern får korrekt matning via laddströmmen också och att den tjuter ordentligt. Om du har problem med den spänningen (#1 i plinten) så kanske summern kan bete sig lite underligt, speciellt vid start och stopp?

Du kanske kan kolla spänningen vid start och stopp och se om den varierar underligt och det är den som orsakar att det ibland piper och ibland inte.

 

Edit: problem med att kursivera texten från Thomas 1. Ser det i editorn men inte i slutresultatet. Markerar din text med >>> Verkar dock funka om man lägger in egna html-taggar... Smileys går också sönder efter redigering  \angry\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/angry_smile.gif\ title=\angry\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ritat in vad jag menade i förra inlägget med hur strömmen går vid larm under gång (vid laddning). Figuren blir inte snyggare av mina rosa pilar men det kanske framgår bättre vad jag menade.

post-10013442-1394237249,3151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat: ----

Till TS: du kanske skulle prova testknappen även under laddning för att se att den logiken fungerar, dvs att se att summern får korrekt matning via laddströmmen också och att den tjuter ordentligt. Om du har problem med den spänningen (#1 i plinten) så kanske summern kan bete sig lite underligt, speciellt vid start och stopp?

Du kanske kan kolla spänningen vid start och stopp och se om den varierar underligt och det är den som orsakar att det ibland piper och ibland inte.

slutcitat ---

Testknappen gör att summern tjuter så fint så, även under laddning.

Jag har dragit om elen litet nu, bland annat slängt ut den TWC laddningelektronik som satt innan och dragit fetare kablar till nya startmotorn och generatorn. Nu vet jag inte om jag upplevt det där svaga tjutet efter mekandet.

Att testa om oljetrycksbrytare fungerar borde ju vara enkelt med en multimeter så vi får se om jag hinner med det innan upptagning.

Tack så innerligt mycket för alla finurliga skisser och all den tid ni har lagt ned på att rita och berätta så att jag förstår. heart

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo, oljetrycksbrytaren kan ju i.o.f.s. enkelt testas med en multimeter vid stillestånd respektive drift.
Eller ännu enklare med en 12V-glödlampa i serie, och då naturligtvis allra enklast med den som redan finns! ;-)

Oljelampan L2 är vad jag begriper så nära idiotsäker som man kan komma, det är bara summern man får ta med en nypa salt. För pajar laddningen så hörs inget vid tryckfall, men lampan är rimligen fullt pålitlig.
Är ju enligt schemat ovan raka rör, lampa och brytare i serie så oljegivaren testas vid varje starttillfälle. (Innan start lyser lampan och bekräftar att glödlampan plus givaren är hel, efter start bekräftar slocknandet att givaren reagerar och inte har hängt sig eller är kortsluten på annat sätt.)

Även laddlampan visar på motsvarande sätt fullt pålitligt att det verkligen laddar.

Tempgivaren däremot kan man inte lita på, trots testknappens test av själva glödlampans glödtråd. Att givarens kontakt verkligen reagerar på avsett sätt kan bara testas genom att värma den och mäta. Kanske ett alternativt vinterprojekt?

Tomas99:
Fattar inte heller vad fältlindningens 61 har i varvräknaren att göra. Inte ens farbror Google tycks samarbetsvillig?? Nå, bara ett oviktigt sidospår i.a.f. i denna tråden. :)

post-10006646-1394237249,7944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...