Spancox 27 Postad 14 September , 2012 Har en VP2003 i segelbåten och undrar en del över oljetryckssummern. När jag slår på tändningen så tjuter summern ibland, fast väldigt lågt. Oftast inte. Lampan lyser dock som den skall innan jag startar motorn då den slocknar fint. När jag dödar motorn så är det samma där, ibland tjuter den och ibland inte. Jag har den lilla motorpanelen i båten. Är det här någon slags feature som VP har för att man inte skall störa sig på tjutet när motorn dött eller är det något vajj på min installation? Hur fungerar en oljetryckssensor, är det bara att koppla loss sladdarna och mäta impedansen med motorn avstängd och med motorn igång för att se om den fungerar alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 14 September , 2012 Har en MD6 i min båt och i den satt ingen summer alls, däremot både lampa och mätare. Inför denna säsongen ville jag ha bättre koll på trycket efter att mätaren visat lite si o så, med pendling mellan både extremt högt och nära noll. Givaren på min motor har 2 stift varav det ena var kopplat mot lampa och den andra mot mätaren varvid jag kopplade in en summer på det stit som var kopplat mot lampan. Monterade även en manometer för att få lite mer exakt visning av trycket. Lampan (och följaktligen även summern) aktiveras vid oljetryck understigande 0.5 kg vilket verkar vara det normala för ett flertal motorer. Mätaren visar fortfarande som den vill, men enligt manometern ligger jag på ett tryck på ca 4kg vid kall motor och knappa 3 vid varm motor och lampa/summer lyser/låter vid tryck u 0.5 enligt manometern. Min mätare är alltså kass och ska bytas, men eftersom jag har en manometer är det inget som ligger på prio1. Nåt knepigt måste det väl ändå vara med dina grejer om den bara låter ibland? Hur givarna funkar ska jag låta vara osagt eftersom det tydligen finns åtm 2 varianter: En för mätare och en för mätare och lampa kombinerat. Min -med 2 stift- har iaf av/på på det ena stiftet (lampa/summer) men hur det fungerar med stift 2, som ju går till mätaren har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 September , 2012 Man måste skilja på givare och kontakt. Oljetrycksgivaren jobbar med vaiabel resistans vilket gör att man kan få korresponderande utslag på en mätare.Oljetryckskontakten är just bara det, en kontakt som bryter resp. sluter en krets. Denna används för varningslampa och/eller varningssummer. Det finns även oljetrycksgivare med inbyggd kontaktfunktion men det är ändå två skilda kretsar. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 14 September , 2012 Jag har precis samma problem med min summer. Har en MD21B med lilla panelen. Trodde det var glappkontakt någonstans, men när du beskriver exakt samma problem med samma panel börjar jag undra. Oljetryckslampan beter sig som den ska, men summern hänger bara med slumpmässigt. Jag har bara oljetryckslampa och ingen mätare så sensorn har bara har bara en slutande funtion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 14 September , 2012 Tack för bra svar! Jag skall börja med att lokalisera givaren (som förmodligen bara är en enkel brytare) kolla om den sluter eller bryter vid avstängd motor och kolla detsamma med motorn igång. Elschemat till panelen har jag och det ser ju inte allt för komplicerat ut, dock en fet biskoplapp för att diverse tidigare ägare kan ha gjort precis vad som helst med panelen. Övrig el har uppvisat på hela skalan av olämpliga, livsfarliga och i övrigt totalidiotiska kopplingar. :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 14 September , 2012 Jag postar åter när jag felsökt mina grejer. Det kan ju vara något panelspecifikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 14 September , 2012 Samma här om jag hinner före. Mitt elsystem har oxå mycket att önska så jag tänkte ta ett krafttag med det när båten kommit upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 September , 2012 Hmm ... märkligt ifall lampa respektive summer för oljetrycket inte är överens kan jag tycka? De är som sagt troligen parallellkopplade och får ju i.s.f. garanterat samma spänning, så kanske är det fel på själva summern? Måhända nåt fukt/kondens-problem som lättare drabbar summern än glödlampan i just Volvo-panelen? Vete katten, men jag hade varit benägen att som test byta ut summern. Kanske till denna klart överkomliga 90 decibels ...http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/summrar/summer-4-28-vdc-p50591 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 September , 2012 Jag är benägen att hålla med Thomas, glappkontakt i summerns krets eller en ärgad summer som beter sig lite som den vill. Funktionen är att ifall trycket hamnar under ett viss värde sluts kretsen av ojetryckskontakten som då får lampan att lysa och/eller summern att ljuda. Testa att koppla på 12 V direkt på summern och se ifall den tvekar även då. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 September , 2012 Håller med Thomas-1. Det är fel på summern. Jag har bytt, eller rättare skrivet, monterat en ny i stället för den gamla på två båtar. Volvos summer är inte billig. Jag köpte på ...tema. Efter det lirade lampa och summer som det är meningen att de ska göra. Det är några år sedan jag bytte, men jag har för mig att oljetryckskontakten är brytande vid tryck, så vid 0 oljetryck så är det full kontakt mellan stift och motorblock. Flintstone, du han före medans jag skrev http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 15 September , 2012 Men... Summern tjuter ju som aldrig förr så snart man trycker på testknappen? Kan det ändå vara något vajj på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 September , 2012 Tjoho...nu blev det många inlägg där...forumet glänser med sin stabilitet! Det tyder på att summern i sig är hel men det indikerar inte ifall du har glappkontakt på kretsen som går via oljetryckskontakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 September , 2012 Kolla oljetryckskontakten, den ska jorda vid lågt tryck. På min VP2001 sitter det lite elektronik som ska förhindra att det tjuter vid start, åtminstone är det så för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 September , 2012 Är nog det vänstra elschemat på sid 28 (utan tryckmätare) som gäller?http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/2002.html#/28 Inte helt lätt att tolka, men det finns en transistor på kretskortet som kanske har med tystandet av larmet att göra? Månne laddningen måste komma igång som ett tecken på att motorn startat och att oljelarmet därmed får väsnas om trycket skulle bli lågt? Själv kollar jag minusledningen ifrån batteriet längst ner, tycks gå via en huvudbrytare och solenoiden till alternatorns B-. Men sen tycks den också jorda både oljetrycks- och tempgivarens enda anslutning (bortsett dess gängor)?? Besynnerligt, så knasigt är det inte på det högra de luxe-schemat, troligen är det felritat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 September , 2012 Haha, ja nog kan man utan att spekulera alltför vilt gissa att det vänstra schemat är lite felritat..? Både plus och minus går ju till samma huvudbrytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 September , 2012 Det är rättat i instruktionsboken :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 September , 2012 Tack Tomas99, blev ju genast åtminstone något litet begripligare. :-) Haha, har roat mig med att försöka följa tåtarna hit&dit på komponentnivå med hänsyn till ditt nya rättade schema, och i.a.f. testknappen tycks faktiskt kunna fungera som den är utritad - om transistorn antas vara av PNP-typ med emittern uppåt i bild och dess baskopplade motståndsvärden i övrigt rimliga. Har försökt förenkla som syns i bilden ovan. Men bildens kretskort 1 skall nog endast uppfattas som en utbytbar enhet, och inget som man egentligen antas ens försöka tolka ?[Helt okej med översiktliga blockscheman, men då bör man vara tydlig med syftet och följa normala kutymer och inte rita in förbundna komponenter - som ju antyder begriplighet på komponentnivå. För själva meningen med ett elschema måste väl för tusan vara att begripliggöra funktionen, inte att förvirra eller ens att sälja fler dyra reservdelar?] Nå, även felaktiga elscheman kan nog ibland antyda funktionen? Överst i skissen finns nån obegriplig symbol (gröninramad och märkt ? i skissen ovan) som eventuellt skulle kunna föreställa nån sorts tyst larm-funktion?[Att man ändå gjort sig omaket att dra upp den orangea ledningen från alternatorns fältlindning stärker måhända min gissning att laddningens fördröjda start används för att styra övergången mellan tyst respektive larmat oljetryckfall? Tveksam koppling i.s.f. kan jag tycka, ifall laddningen pajar så funkar väl inte heller oljetr.larmet (bara lampan)? För övrigt inget för mig, står hellre ut med tjutandet de få sekunderna innan motorn startar som traditionell och funktionssäker parallellkoppling (vanligen utan testknapp) ger enligt tidigare inlägg.] Ps. den inramade rappakalja-kopplingen med två seriekopplade motvända dioder är rimligen också knas.Finns i.o.f.s. exotiska diodtyper som exempelsvis zener-, tunnel- eller varaktordioder som har sina egna men snarlika symboler. Men inte ens zenerdioder kan vara aktuellt här, eller ...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 September , 2012 Har ritat lite mer i din bild Thomas. Jag funderade på att inkludera den här övre bilden också i mitt tidigare inlägg men orkade inte rita om den. Jag hoppades någon annan skulle orka... Det saknades info som du ju började så bra med att rita in. Så nu har jag fortsatt på ditt arbete (började med att byta plats på temp och oljelamporna). Transistorn ger som du säger ström till summern när testknappen trycks in och motorn står stilla (när generatorn inte laddar). Testknappen fungerar då som summertest. Det saknades en förbindelse till höger om dioden jag märkt behövs för lamptest (inritad i min figur). Med den så lyser även temperaturlampan innan generatorn börjar ladda så att man kan se att alla lampor är hela. (Stämmer även med instr. boken som säger att vid laddningsproblem lyser både temp och laddningslampan.) Dioden fixar även laddström till generatorn om laddlampan går sönder. Din rapakalja-koppling är med all säkerhet en zenerdiod (se fig) som tar upp en del av spänningen till summern (leder bara ström när spänningen överstiger ett visst antal volt). Den gör att summern är tyst när generatorn inte laddar eftersom spänningen i laddningsledningen (nr 1 i plinten) då bara ligger på några få volt (dvs. lägre än den spänning som behövs för att zenerdioden ska börja leda). Spänningen höjs sedan av laddningsregulatorn när laddningen kommer igång. Då slocknar lamporna och summern kan också få ström om det skulle behövas. Den gula ledningen i figuren (laddström) används inte i den lilla panelen. Men tittar man på ritningen för den större är den märkt 61 och går till varvräknaren som har två kontakter för . Man kan ju undra varför... Hela kopplingen sitter f.ö. i ett helgjutet epoxyblock och ut sticker bara plinten (#1-7) plus några flatstiftkontakter, bl.a. kontakten 61 och anslutning för och - (ses i toppen på figuren). Jag är givetvis inte 100 på att allt detta är rätt, men tycker det känns rätt rimligt http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Och även om vi nu tror oss veta hur det fungerar, så kvarstår TS fråga. Men det orkar jag inte fundera på just nu. Godnatt! Edit: insåg vad den gula ledaren används till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser