Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
jonnecash

Johnson 35hk -80 Ingen kylning?

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har nyss köpt min första båt med Johnson 35hk motor, som dock inte verkar funka som den ska.

 

Först var där inget dragsnöre så kunde inte starta den när jag köpte den.. Men när det var ditmonterat snurrade den igång. Dock kommer där ingen skvallerstråle när jag kör den i tunna. Öppnade gallret där nere där den tar in vatten o där satt bara växelstaget. Skulle då börja skruva av växelhuset men det satt ju som sten..

 Men impellern sitter där inne nånstans? Kan det vara någonting annat än impellern tro? Har blåst upp från riggen med tryckluft och det kommer luft upp till skvallerröret.

 

Tacksam för lite hjälp av någon båtmotor erfaren :)

 

MVH Jonas Åberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo då impellern sitter där nere men innan du skruvar mer kan du kolla om det kommer upp något vatten upp till motorn genom att lossa slangen som går till munstycket som vattnet kommer ut ur och kolla så att det inte är stopp inne i munsycket! Gör så här:

1: Ta av kåpan

2: På höger sida sitter en slang målad i samma färg som motorn som går till munstycket på vänster sida

3:Lossa slangen i den ändan som är lättast(motor eller munstycke) försiktigt så att inget går sönder

4: Starta motorn, kommer det vatten i slangen är det stopp inne i munstycket försök rensa med en metalltråd kommer inget vatten stäng av motorm och kolla så att det inte är stopp i slangen.

5. Är det inte stopp i slangen och inget vatten kommer är det impellern eller termostaten. 

6. Ska du skruva båtmotor kan det vara bra med tumnycklar istället för milimeterstorlekar så nycklarna inte glappar på skruvskallarna

7. Skruva försiktigt och använd rostlösarolja!!

Lycka till!

Lelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret :-) Den slangen har jag haft väck och blåst med luft genom både slang och munstycke och det verkar inte vara några problem där. Däremot trodde jag inte att det fanns termostat på dessa motorer. Vart sitter den? Om den som på en bilmotor inte öppnar fören motorn är varm kanske allting funkar bara jag som inte haft motorn igång tillräckligt länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte svara på exakt hur de är med din motor men skvallerstråle har jag alltid haft direkt vid start på alla mina motorer. Termostaten öppnar bara efter en tid så att kylvattnet tar en annan passage istället.

För att komma åt impellern måste du lossa växelhuset. På vissa motorer måste man lossa växelväljaren innan du kan ta isär det helt. Har den tidigare ägaren inte gjort detta på många många år så kan drivaxeln från vevaxeln ner till propelleraxeln rosta fast. Endel säger att de då är omöjligt att få loss men en van mekaniker kan nog vissa tricks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för svaren :-) Om axeln skulle rostat fast skulle inte propellern snurrat heller? Jag har iaf fått isär växelhuset och impellern ser inte farligt sliten ut enligt min uppfattning. Har också blåst röret upp i motorn och runt hela motorn och där är inga stopp. Något annat som det kan tänkas vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo propellern driver fortfarande trots rosten, det är bara det att axeln som har splines på sig inte går att få loss men nu har du ju löst detta. Har du klämt och kollat på fenorna på impellern, kan finnas osynliga sprickor. Hursomhelst så ska du absolut byta den när du ändå är där o pillar, kostar en hundralapp eller två. Sen kan du ju testa igen.Obs, smeta in splinsen med marint fett innan du sätter tillbaka växelhuset så lossar den fint nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki. Ja jag tackar åter igen. Blir att noggrannt montera ihop det igen med ny impeller och hoppas på det bästa. Kanske att röret inte suttit fast riktigt i motorn eller nåt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det inte kommer något vatten alls verkar ju ändå tyda på något annat fel än impellern kanske. Spottade den ut något vatten ur hålen på riggen?

Hör av dig hur de gick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nupp.. Inget vatten nånstans. Jag gör det så fort jag fått tag på ny impeller och fått ihopa mööget :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ihopa det igen med ny impeller och nu kommer det kylvattenöverallt? Har jag fått det otätt nånstans eller ska det komma ut vatten även ur avgaskanalerna? Sprutar ur dem 2 hålen bak på riggen och från propellern samt från skvalleröret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter helt rätt. Vatten kommer ur skvallerhålet, ur avgasrören på riggen och ur propellern.
Låter som det löste problemet.

En sak du kan göra för att se att du fått ihop det rätt är att när motorn är avstängd är att lägga i växel framåt. Sen kan du känna på propellern om den snurrar med väldigt lätt eller om de är stumt eller vad man ska säga. Jag lyckades själv att få växelpetaren snett en gång och fick då lossa växelhuset igen och trycka in det igen och då gick de fint. \\yes\\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok jag skall kolla detta. Men där ska alltså inte vara nån packning mellan växelhuset och riggen? Jag tackar änn en gång det ödmjukaste.. Blir den kanske prov i sjön i helgen då :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...