Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Weekender23

Va har ni för oljetryck 7,4 liters Merc

Rekommendera Poster

Tjena , vad har ni för oljetryck på era maskiner vid riktigt varmkörd motor på tomgång ca 650 varv? Jag har 40psi  vid kallmotor och 20-30 psi vid riktigt varm motor, Tycker att trycket har minskat under sensommaren,I våras vid sjösättning tycker jag att trycket var konstant på 40psi oavsett varm eller kallmotor.

Har kollat och luktat på oljan och den känns fräsch, tänkte om jag hade fått bensin i oljan men den luktar inte bensin,

 ca 220 distans har det blivit sen i våras.

 

Kör på en mineralolja 10/40.

Mvh/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till att kolla upp oljetrycksgivaren, Den ser inte så rolig ut på utsidan så den kanske inte visar helt rätt!

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skumt att det inte är samma som i våras men börja med att mäta med ett riktigt instrument så det inte är mätare eller givare som strular

Har en kompis som haft strul med likadan motor fast mpi. Det skumma med den är att han har lägre oljetryck vid höga varv än vid låga??? Mätt med riktiga instrument. Han bytte lager och oljepump i vintras och skall riva ur och kolla oljepumpen nu igen. Ingen lösning än så länge mao :(

Med tanke på att din båt aldrig råkar ut för en riktig kallstart med minusgrader så kan man köra på tex 15-50, 20-50 olja som jag sett många rekommendera till V8. Mineralolja skall det tydligen vara i V8 som har vanlig glidlyftarkam. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag bytte oljepump i vintras, på den gamla pumpen hade övertrycksventilen fastnat så jag fick för högt tryck i stället, låg på över 80 psi på 3500rpm och typ 60psi på 500rpm.

Nu har jag 45-55 psi på 3500 rpm i plan! Men när man går ner på lågvarv 550-600 rpm så halkar mätaren ner till 20-30 psi.

Kan ju vara värt att prova 15-50 nästa sommar, men ska nog byta givaren ändå för den ser rostig och sliten ut, kanske är dålig kontakt tack vare rosten.

/ Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av pump var den som strulade? Med kula eller cylinder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var den typen med en kula på! Fjädern hade fastnat i ena kanten på hålet så kulan kunde inte vandra !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...