MeaDiva 1 Postad 13 September , 2012 Hej Vi har en fundering på om man kan montera vindinstrumentets givare på framkant på masten en bit ner, vi kommer ha en kaltopp som är ganska lång, 1900 mm. Anledning till dessa funderingar är att vi i närområdet har en bro som är skyltad 18 meter och vi ligger nog precis på gränsen där. För/nackdelar och andra tips mottages tacksamt! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 September , 2012 Hej Tobias! Alla broar (utom kanske Stäketbron i Mälaren) ska ha en marginal. Vet att den tex är 120 cm vid liljeholmsbron i mittspannet och den är 14,7 m enligt skylten. Du borde kunna sätta upp vindinstrumenten i toppen i alla fall alltså. De bygger ju inte så mycket på höjden. Tror inte det är bra att sätta den på framkanten av masten men där kanske någon har bättre kunskaper. Med ditt jobb borde du kunna få den rätta höjden på bron om du ringer de som har ansvaret för den. Dom brukar vara lite griniga och inte vilja avslöja det för oss vanliga dödliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 14 September , 2012 Hur är givaren utformad? Det finns ju givare som sitter på en vertikal stång och sedan finns det givare som sitter på en vågrät stång ut från masten. Har du den vågräta stången (NX t ex) sticker den inte högre än vindexen, dvs inga problem. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 September , 2012 Den kommer nog inte funka så bra på undanvind om du sätter den så den kan hamna bakom storen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 14 September , 2012 Fråga till Ciaraud: Intressant, du säger att Liljeholmsbron har en marginal på 120 cm. Vet du med säkerhet någon som har gått under med masthöjd strax under 15,9 meter? Själv har jag alltid fegat ur med mina 15,5 meter. Skulle verkligen uppskatta om jag slapp invänta broöppning i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 14 September , 2012 Jonas P, det var ju en smart tanke...ibland missar man det helt självklara!!! Skall vi tillfälle kontrollmäta bron om man inte kan få tag i uppgiften på annat håll! Det får bli masttoppsmoterat helt enkelt! Tack för tipsen! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 15 September , 2012 Om det handlar om höjden på broarna mellan Mälaren och Saltsjön i Stockholm, prata med slussvakten i Hammarby när du slussar. Min Scampi behöver 11,6 meters höjd inklusive spröt. Oftast klarar jag mig under Skansbrons segelfria höjd på 10,8 meter. Slussvakten vet när det inte funkar. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser