Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Glenna_Hawk

Propeller till Silver Hawk 520 med Suzuki DF115

Rekommendera Poster

Hej och jag är ny här på formuet.

Har precis inhandlat en Silver Hawk 520 DC -01 med en Suzuki df115 hk från -02 (med 150h registerade timmar) Just nu är jag sjukt nöjd, båten är i mycket fint skick trotts sina år. Motorn med sina 150h är mao knappt inkörd  Luktar nytt när man tar av kåpan.

I min jakten på hög marschfart (inte max hastighet - men kan vara en trevlig effekt) har jag nu börjat browsa en del forum och lusläsa för att bilda mig en uppfattning om vad jag kan göra för att optimera mitt ekipage för marschfart.

Syfte med båten - i Första hand dagsutflykter (~2,5h tur/retur) i norra roslagen och då med en beräknad normal last av 2-3vuxna och 2 små barn, plus lättare packning. På sikt även vattensport (sekundärt under kommande år).

Basfakta:
Båten: 520cm (alu skrov)
Bredd: 207cm
Torrvikt båt: 395kg
Fast tank: 70 liter

Motor: DF115 (115HK) 4 takt, DOHC, 16 vent
Torrvikt motor: 189kg
Utväxling 2,59:1
Org Alu-propp: 3*14*21 (standard propp, lätt skadad, typ repor och mindre hack, men saknar inga flisor)
Rekommenderad varvtal är enl spec 5000-6000v/min
Rek. propeller 15-23 stigning

Motorn är monterad i första hålet uppifrån, dvs ingen höjning är utförd (än).

Med ovan konfiguration:
Hastighet (WOT) med 3 vuxna (3*95kg) och 1 barn (full tank 70liter) gav en hastighet på 67km/h. (36knop GPS, enkelväg)
Motorn varvade då ~ 6000varv, dvs precis på övre gränsen. Åker jag solo övervarvar motorn.

Vet att frågorna/funderingen kan lösas genom att åka till en bra/seriös båthandlare och testa en rad propellar, men jag vill först bilda mig en upppfatting och vara lite påläst i ämnet, i detta form finns det nog en del svar/synpunkter.

Som jag skrev inledningsvis är org-proppen lite sliten och kommer bytas ut oavsett, men frågan är till vad? och vilken konfiguration ska proppen få?

Och hur påverkas motornsvartal med motor höjning på 2cm, förutsatt att kavitationsplattan idag sitter i linje med kölen, finns det någon tum regel? Som ex för stigning på en propeller där 1= minskning 150-200v/min

Ja tankarna är många: Öka jag stigning 1-2tum för att komma ner något i varvtal så att jag kan åka solo WOT läge. Samtidigt går jag och sneglar på en stålpropp. 3-blad eller 4-blad - där den sistnämnda är lite overkill på en sån liten båt? (Vill Inte skapa en debatt om Alu vs Stål - för och nackdelar med materialet/priset)

Jag ser just 2 typer av lämpliga proppar:

1. Org alu-propp fast med en 3*14*23 stigning -> dvs ökning med 2 i stigning (förväntat sänkning med 300-400v/min)
-> förhoppning om högre marschfart 3-4knop vid samma varvtal.

2. 3-blad stål - Har jag sneglat på 3*14*22 -> stigning med 1 men stålisen är också cupad(?) och därför förväntat sänkning av varvtal med 300-400v/min -> alla fördelar som en stålis har, tål en höjning av motor bättre än alu, något högre marschfart 3-4knop. Ev skulle diametern ändras till 13. 7/8... osäker här 

Lägger man in kombinationen av en höjning av motorn 1-2 hål kanske vartalet ökar som i sin tur får till följd att stålproppen kan ha en 23 stigning? 

Synpunkter/reflektioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du ofta med så tung last som du beskriver, har du rätt propeller nu. Vill du ha lite lägre varv och bränsleförbrukning kan du köpa en 14x23 alu- propeller. Jag tycker stålpropeller inte är värd merkostnaderna och skulle aldrig lägga ner de extra pengarna på den om du använder båten på ett normalt sätt. Detta är mina erfarenheter och det kommer från att jag har en Suzuki DF 140 motor med samma utväxling som du har, där jag dels har originalpropellern 14x21 aluminium samt dels original i stål på 14x22. På toppvarv skiljer det ca 200 varv mellan dessa, där stålpropellern varvar lägre, men ger kanske 1-2 knop högre toppfart. Toppfarten är oftast ointressant, men stålpropellen ger samma marschfart vid något lägre varvtal och kan dessutom  trimmas ut mer innan den släpper, vilket är fördelarna, men nackdelarna är mycket högre pris (köp soppa för mellanskillnaden), ökad stöldbegärlighet och ökad risk för skador på växelhus och propelleraxel vid eventuell grundstötning. Fördelarna är så små att jag i år endast använder alupropellen. Om du lusläser tabellerna i propellertestet i Båtnytt nr 9 i år, får du en beskrivning hur lite extra en stålpropeller ger, Vet att denna test är gjord på en mindre motor och vid lägre farter.

Ovanstående är mina erfarenheter och synpunkter, medan andra kan ha andra och du kan kanske få ett annat och bättre utfall med din motor och båt. Om du bestämmer dig för att köpa en stålpropeller så ha låga förväntningar och du kommer bli nöjd. Annars inte är min erfarenhet på den båt- och motorkombination som jag har. Beträffande hissning, kan du gått testa att hissa ett eller två hål om du ids göra det jobbet. Min motor är hissad  ett hål. Till sist om stålpropellerns fördelar, har jag läst att dessa kommer främst fram i farter över 40 knop och med större motorer. Själv kan jag inte uttala mig om det för jag har ingen egen efarenhet av detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant reflektion och du har rätt Robert i det du skriver. Rent krast, att lägga 4-5' på en stål propp kanske inte är välinvesterade pengar för att åka 1-2knop snabbare. \crying\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ />

Men visst, finns andra fördelar och nackdelar. \surprise\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ />

 

Har i alla fall varit i kontakt med propellertrim. Fick ett Inte helt oväntat svar ang dimensionen på stålproppen:

Gå ner en halv tum i diameter öka stigningen med två tum.

Som sagt, varje propeller/båt/motorkonfiguration är näst intill unik så bästa sättet är att testa sig fram, eller chansa och köpa på nätet. 

Tack Fredrik på propellertrim.se

--------8<----------------------------------
Hej
Jag tror också att 4 blad kan vara lite onödigt på detta lätta ekipage, men
en bra 3 blad stålpropeller skulle nog kunna vara en idé. Skulle föreslå att
man provar en Powertech 13,5x23. Kommer att sänka varvet med ca 400 rpm,
både march och toppfart kommer att öka. Pris på sådan är ordinarie 5210 kr,
men nu under hösten nedsatt till 4168kr. Pris inkl moms så länge lager
räcker, givetvis har du bytesrätt efter provkörning.

Hälsn/Fredrik

------------8<-------------------------------

Vi får se hur jag gör, har ju hela vintern på mig. Men kommer tillbaka med resultat när båten och med nya proppen (avsett modell) är i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tycker absolut att du ska köpa en tre bladig 23 stål prop och prova hissa två hål.

Se bara till att du köper en prop som får upp fören ordentligt.

Du har så lätt båt och stor motor (115 måste vara max på din båt) så det borde ge några extra knop.

Att en stål prop är dyr det tycker jag att man kan ta, även om det skulle bli liten skillnad mot en alu annars kommer du alltid att fundera tänk om jag hade köpt en stålis istället för alu undra hur båten hade gått då. Sen kommer du inte att tanka mindre bara för att du köpt en dyrare propeller som mäst troligt kommer att göra att din båt kommer att gå bättre snarare mer. Det handlar ju om nåt som du tyker är skit kul och då finns det pengar.

Det är min åsikt och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att din proppeller är helt fel, jag har själv en Silver Hawk fast en CC av den nyare modellen. Den väger 540 kg dvs 145 kg mer än din, jag har en 115 hk Merc 4-tack på min och den gör 42 gps knop. Jag har dessutom flera bekanta som haft den modellen du har och nåt knappt 40 knop med en 90 hk motor så det finns en hel del åt att göra åt dina prestanda. Jag vet att du framför allt vill optimera för marsch fart men på standard båtar så är det i princip samma sak som att optimera för toppfart.

Din båt borde alla gånger nå en toppfart en bra bit över 40 knop, får du till detta så kommer du också att få en mer ekonomisk marschfart. Jag tror på en stålpropp på 21-23, silverbåtarna går dessutom ganska tungt med fören (lång vattenlinje) så det är bra om den har ordentligt cup.

En stålpropeller greppar betydligt bättre i vattnet och du kan hissa din motor mer, ju mindre motor du har i vattnet desto mindre bromsar det.  Köp en stål och hissa ordentligt, jag tror inte att du blir besviken.

 

//p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med reflektion från en annan Silver ägare! yes

Har några snabba kontroll frågor på ditt inlägg:

1. Gör din båt 42knop med last, eller när du är solo?

2. Hur mycket hiss har du på motorn idag?

3. Har du bottenmålat eller tar du upp båten för rengörning några gånger per säsong?

4. Kör du med stål idag, i såfall vilken konfiguration har du på din propeller?

I övrigt håller jag med om att min båt borde toppa lite över 40knop, när testet gjordes så var båten ganska tungt lastad tidigare nämnda brister. 

Receptet jag nu är inne på är:

- En ordentlig hiss av motor

- Powertech (PTR3 13.50 X 23 PTR323P) - är av tillverkaren rekommenderad till DF115 mfl

- Storservice av motor

- Ordentlig rengörning av skrovet

 

Har en kompis som bor i USA som hjälper mig med beställningen av proppen (327$) ca 2300kr

Såg en annons på blocket idag som säljer DF115org 3*14*21 alu prop. för 2000kr och är endast demo körd.

Får ju min beställda stålis att anses som rena kapet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trots mitt lite kallsinniga inlägg ovan, tror jag att det blir bra om du kan köpa denna propeller för dessa pengar, samt ids hålla på att jobba med att höja motorn och testa olika höjder. Jag har andra preferenser och nöjer mig med en marschfart på mellan 22-30 knop och ids inte jaga de sista knopen på topp. Lycka till och jag hoppas du blir nöjd till sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 42 knop är jag själv i båten, lyckats passera 40 knop med sambo och 2 små barn i båten också.

Bottenmålad

Hiss, kav plattan är ca 5 cm ovan förlängda bottenlinjen. Jag har dessutom en 7 bracket på min båt, kan jag verkligen rekomendera då viktfördelningen och balansen blir mycket bättre (tillåter även mer hiss). Jag skulle kunna hissa mer utan problem.

Jag har en stålpropeller, Yamaha Pro series 19 stigning. Har även provat med samma propeller i 232 stigning men det blev för mycket på min, 21 skulle nog vara optimalt.

Jag vill också tillägga att jag väldigt sällan kör max, jag använder båten framför att till fiske och som transportbåt till vårat sommarställe. Jag är dock mycket nöjd med ekipaget och kan åka strax över 20 knop på ca 0,5 l/nm, också mycket skönt då man ska längre att kunna marscha 30 knop utan att köra på allt för höga varv.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja då har jag en bra bild om ekipaget.  yes

Är ute efter samma princip som du att åka runt 20-25 knop till ~0,5l/nm. Om man vill åka 30 utan att pressa för hårt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är båten i sjön och första testerna är nu avklarade:

Under vintern har följande genomförts på båt och motor:

- Höjning av motor 2 hål, Båtmecken ville höja 3 hål, men morlåset sitter ivägen.

- 239$ Stålfläkt - Powertech (PTR3 13.50 X 23 PTR323P) 

- Ej bottenmålad - tar upp båten och ger botten en skrubb

- Storservice inkl filter, impeller, tändstift inkl fullsyntetsolja

- Hydralstyrning monterad

 

Första testerna visar:

Test 1: WOT strax över 5800varv (Max 6000varv) => +42 knop, Jag + ett barn och utrustning + fulltank (70liter)

Test 2: WOT strax över 5700 varv => +40 knop, två vuxna, två barn + utrustning + fulltank 

För marschfart måste jag testa lite mer i sommar innan jag vet. 

Såhär lång är jag mycket nöjd, greppet från stålpropellern är enkelt sagt, helt brutalt.yes Gira tvärt och runningar kan göras i en mkt högfart utan tillstymelse till propeller drar luft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att det gav resultat, det finns säkert mer att hämta. Om det är som du säger att den aldrig släpper vid kraftiga girar etc så kan du  säkert hissa mer. Såg att motorlåset sitter i vägen. Men, om du orkar och vill labba mera så sätt på en lift/bracket som ger möjlighet till ytterligare hiss och förskjutning av tyngdpunkten längre bak, ger bättre balans på den båten.Bättre gångläge, bättre i sjön, högre fart, bättre ekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skaffade precis konto här då jag Googlat lite hittade en tråd ang Siver Hawk 520 med Suzuki DF 115

Har Ni Era kvar?

Vore kul att utbyta lite erfarenheter

Kör med 4 bladig stål men har inte provat med annat (köpte den så)

 

Mvh  //  Pierre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...