Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Mirador

Båtbutiken i Lomma

Rekommendera Poster

Aldrig mer Båtbutiken i Lomma.
Uselt. Jag köpte helt ny gummibåt med motor. Efter utdragen leverans visar det sig att fel båt levereras. Efter lång tid får jag en ersättningsbåt som är ett demo-ex. Denna visar sig vara skadad och läcker. Butiken vägrar ta på sig detta!!! och menar att jag är orsak till skadan. Får även bensintank levererad som visar sig läcka. Tanken byts till en ny som även den läcker. Butiken menar att man inte kan förvara tanken med stängd luftskruv!!!!! Tanken monterad av butiken. Okunnigt! Summa: Efter nästan fyra månader ett skadat demoex gummibåt läckande bensintank som förvandlade min segelbåt till en bomb, allt till nypris. Butiken tar inget ansvar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är naturligtvis inte bra om det är som du skriver, men varför inte vända sig till almänna reklamationsnämnden? (ARN)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Är det båtbutiken nere vid hamnen eller den stora butiken som ligger i utkanten av Lomma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med luftskruven är sant varma sommardagar. Tanken sväller till packningarna far. Dessa dagar skall luftskruven vara lite öppen så att övertrycket släpper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

OK!

Jag har haft lite med dem att göra och det har alltid funkat bra. Trist att du fick en negativ upplevelse och jag betvivlar inte det minsta att den är sann. Hur ska du gå vidare för något måste du göra?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som de orangea Biltematankarna. Hade en sån och den blåste ut halva innehållet på dotterns altan. Rena turen att inte hela radhuslängan brann upp. Såna tankar borde inte vara godkända. Alla vet att luftskruven ska skruvas åt för att inte gas ska pysa ut. Först när motorn ska igång öppnar man luftskruven. Vad ska annars luftskruven vara till. Ska man stänga den när motorn startas. Så kallad trycktank. Såna tankar ska omedelbart återlämnas till tillverkaren eller destrueras. Vill inte ligga med båten intill en pysande bensinbomb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är rädd för att bensinångor eller andra bränsleångor skall pysa ut på dig så får du nog akta dig för de flesta platserna i vårt samhälle inkl alla hamnar eftersom alla tankar för bränsle har avluftning. Gäller bilar, båtar, och alla andra ställen där det finns en bränsletank.

Luftskruven är nog mer primärt avsedd för att tanken skall kunna transporteras helt tillsluten så att det inte skvätter ut bränsle när den bärs omkring men öppnas för avluftning när tanken befinner sig i ett mer stationärt läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det. Luftskruven skall endast vara helt stängd under transport annars skall den stå lite öppen. Alla tankars tätningar tar styryk av att den är stängd varma sommardagar och Biltemas allra helst. Som sagt, alla bilar, båtar och andra fordon har helt öppen avluftning så är man rädd för det så blir det svårt att röra sig ute

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte korrekt att alla vet att luftskruven alltid vara stängd när den inte används. Precis som redan skrivits ska luftskruven endast vara stängd under transport! Jag har personligen sett en plasttank med stängd luftskruv som var helt rund, som en badboll! Denna låg på sin plats i en båt och ägaren var en av dem som visste att skruven alltid skulle vara stängd när båten inte användes. Jag fick skruva loss luftskruven lite, lite och ytterst försiktigt så övertrycket kunde pysa ut. Det tog en halvtimme! Båten fick sedan stå med alla luckor öppna så ångorna kunde vädras ut i vinden.

Ursäkta att det blev lite OT men när felaktigheter skrivs som berör säkerhet tycker jag att det är viktigt att dessa reds ut.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De brandgula  tankarna och säkert en hel del andra moderna tankar klarar tydligen inte trycket. En naturlag med gasers utvidgning men det har tidigare inte varit en naturlag att bensindunkar och utombordares tankar ska pysa ut gaserna.

Förr stängde man luftskruven och utombordare med inbyggd tank stängde man bränslekranen också. Det var ett bra sätt att slippa bensinlukt i koffertar, källare och garage. På köpet fick man behålla bensinen. Tanken andades inte heller och kondensvattnet uteblev. 

Kunde vara bra att få tillbaka de gamla tankarna som inte var konstruerade att läcka. Accepterar vi de läckande tankarna blir de aldrig bättre. Vi måste ställa oss i returkön och inte acceptera dåliga grejer. Sällan det blir av.

Bensinbränder i plastbåt är inte lättsläckta. En båt vid bryggan brann och brandkåren försökte med alla sina hjälpmedel, skum. pulver mm att släcka men den brann tills den sjönk. Då hade hela båten upp till vattenlinjen brunnit bort och båten försvann i djupet. 

Men det är inte lätt att vända en trend så vi får nog räkna med allt fler pysande tankar och bensindunkar. För ni har väl locket lite på glänt på bensindunken i garaget? 

Jag kan förstå att stora bensintankar inte kan göras gastäta. De blir tyngre och ska helst ha en rundare form. Men med tanklock som håller emot de vanliga tryckvariationerna och pyser ut bara när trycket ökat för vad tanken tål kunde vara en förbättring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig i det sista du skriver, en tryckvakt skulle vara lösningen på problemet.

När det gäller kvalitén på plasttankarna så kan jag säga att jag köpte Biltemas för många år sedan men lämnade omedelbart tillbaka den då den läckte överallt. Jag körde med min gamla OMC variant i några år men den började läcka den med, dock var den från slutet på 80-talet så det får man nog anse vara godkänt. Förra året skaffade jag två Scepter-tankar och de verkar vara riktigt bra kvalité, känns gedigna och har inte läckt det allra minsta. De kostar en slant men det är det helt klart värt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryckvakt ja, en fjäderbelastad gummidisk. Även kallad övertrycksventil eller säkerhetsventil. Kostnad en krona. Sitter i en hel del bensintanklock. 

Tillverkaren kan om han får beställning på en sån tank lätt ordna det. Han testar vilket tryck  tanken klarar med säkerhet och anpassar fjädern till detta maxtryck.

Beställaren kan även begära att tankens anslutningar ska göras täta till detta maxtryck utan att läcka. På köpet kan han få leverera lite reservdelar då gummitätningar behöver bytas ut efter några år.

Vips har man en lite nöjdare slutkund som fått en tank som inte pyser annat än när tanken belyses i direkt sol.

Bonus nr ett: är att tanken inte andas mer än vid extremtryck och bensinen behåller lättare de lättflyktiga gaserna som tillika är de lättantändliga.

Bonus nr två: lättare start på våren och mindre risk för kondensvatten minskar drastiskt pga temperaturvariationer. 

Bonus nr tre: mindre klagomål pga garagelukt i källare och förråd.

Bonus nr fyra: lägre försäkring pga färre bensinbränder. Både hemmaförsäkring och för båten.

Kostnad för tillverkaren, troligen inte mer än några kronor. för en orange utombordartank. Nåt att tänka på när vi inte klagar och återkopplar önskningar till leverantören. Visst  får i betala tiofalt kanske femtio kronor mer men det är det ju värt. 

Problemet finns där då vi oftast köper den billigaste pga okunskap om alla läckageproblem.

Inget lättlöst hinder för de goda lösningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är ett krav från typ Sprängämnesinspektionen att icke fasta tankar ska ha en avluftning som kan stängas. Vid transport är det viktigt att en tank är helt tillstängd. Övertrycksventiler i all ära men dessa brukar ha en tendens att läcka i synnerhet om de inte utsätts för tryck. Det är ju viktigt att tanken inte läcker om den tex välter. Att bensintankar inte ska utsättas för värme brukar framgå av varningstexten, ibland förtydligat med bilder. Borde inte vara svårt att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par övertrycksventiler och en luftskruv. Kan sitta i locket. Lite mer komplicerat men ingen raketteknologi. Men vill ingen ha det är det ändå en ickefråga. Ingen kund kommer att fråga efter en så konstig sak då bensinångorna lätt försvinner vid vädring. Lite bensinlukt står man ut med. Ett lustigt faktum är att bensindunkar kan konstrueras utan avluftning. Jag har då aldrig locken på glänt för att förhindra sprängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...