Falck 0 Postad 11 September , 2012 Hej alla sjöbjörnar! Ny på forat och söker per omgående medlemmarnas kunskap och vishet. Är i båtköpartagen och skall handla båt för max runt 100.000 För att få så bra och sakliga rekommendationer tänkte att det kanske vore sunt om ni får lite bakgrundsfakta om mig och hur båten kommer att användas. Jag är sportfiskare, inte som hobby utan mer som ett syndrom, dvs sjukt fiskeintresserad. Mest Gädda och Öring, med spö, har ingen erfarenhet av trolling, men det kan ju bero på avsaknaden av egen båt. Jag har fru samt tre barn, 1,5 / 10 / 14 år ( frugans ålder skriver jag inte, då jag vill ha nötterna kvar). Jag har god sjövana, både förarbevis och kustskepparexamen, men har aldrig haft egen motorbåt. Har däremot seglat mycket i mina dagar. Båten skall främst användas till mitt fiske inom och utomskärs i Blekinge med omnejd. Sjösäkerhet är prioritet, liskom gångegenskaper i mindre snäll sjö. Jag fiskar året runt så länge det är isfritt. Hade tänkt ha båten på trailer och sjösätta för varje tur varför båten måste vara lätt-trailad. Familjen ställer krav på att båten med fördel skall kunna användas för vattenlek som vattenskidor, ring osv. samt vanligt kryssande i skärgården med sol och bad. Budget ca 100,000 minst 5 meter gärna 30 knop Har kikat på följande båtar: HR510,Ryds 510GT / GT1, Ryds 511, Crescent Exray, Silver fox, Silver Hawk Kom med förslag på båt/motorkombinationer, motivationer och er personliga erfarenheter. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 September , 2012 Kan du inom din budget hitta en Ryds 535 BF med en 60hk fyrtaktare, får du båten som uppfyller alla dina krav, förutom toppfarten men kanske inte tillräcklig kraft och fart för vattenlekar. Med din budget är det mer sannolikt att du hittar en med en tvåtaktare på 60 hk, eller en fyrtkatare på 50 hk, vilket nog är den vanligaste. kombinationen Ryds 580 BF, en äldre konstruktion, kan kanske vara tänkbar, men jag vet inget om den båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 September , 2012 Då ska du ha en Ryds 535 BF vilket föregående svarade. Jag har en själv och den är kanon med 60hk 2-takt. Kommer dock inte upp i över 30 knop men snuddar på 28 knop. Mkt lättdriven och planar redan vid mkt låga varvtal där man kan sedan kan ligga kvar. Du kan röra dig fritt i båten och även hänga ut från relingen utan att båten tippar vilket många andra båtar med mycket v-format skrov gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Falck 0 Postad 11 September , 2012 Tackar för de två första svaren. Jag ser direkt en nackdel med 535 BF och det är avsaknad av sittplatser bak. Både att användas som just sittplatser men också som ståplatser vid tex. jerkbait fiske. Fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 11 September , 2012 stolarna går att rotera 360 grader just för att kunna sitta baklänges och fiska. Det är syftet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 11 September , 2012 hej! Föreslår en Ryds 550 GTS med en 4takt på minst 90hk. Med lite tur hittar du en sen 90 talare runt 100 kkr. hade en sådan själv i flera år och den är perfekt till fiske med sin mittpulpet, snurrbara stolar och höga fribord. Med en 90 hk Honda som jag hade så toppade jag på 33knop och marschade på 25. 4takt är ett måste om du ligger och kör trolling i timtal under en dag. Den var även en perfekt utflyktsbåt för familjen, gott om stuvutrymmen och vattenskidbåge som standard. inga probelm att dra skidor, ring och bräda efter den. Även med familjen är höga fribord en fördel. Hittar du en med 115hk motor är det ännu bättre till vattenlek. mvh L-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 September , 2012 Vill kasta in förslag på en helt annan båttyp: en RIB som är så stor som möjligt inom din budget. De är sjösäkra och har en stor fördel vid fiske: Pontonen runt gör att de ligger väldigt stadigt. Låg vikt gör att de är lättare att ha på trailer. Går ofta fort vilket passar vid vattenlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 11 September , 2012 Titta på en Yamarin 5200 styrpulpet med mittkonsol, två snurrstolar och aktersoffa den slutade tillverkas 2001 för att byta namn. Motsvarande modell finns fortfarande. Bör finnas med 4-tak 80-100Hk och har en toppfart strax över 30Kn. Den jag hade med 2-takt 75Hk toppade 32Kn, rekommenderar dock 4-takt du som kommer att fiska mycket. Bör rymmas inom din budget. Finns även akterkapell som gör att du kan stänga om dig vid lite sämre väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser