Bjorns_snipa 94 Postad 10 September , 2012 Jag funderar på att byta matarpumpen på min MD7 mot en elpump. Kanke även byta impellerpumpen mot en eldriven pump. Fördelar, nackdelar, andra synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 10 September , 2012 Jag bytte matarpump på min MD6 mot en elektrisk Biltemapump förförra våren. Blir en barnlek att lufta systemet och har funkat klockrent. Bytte eftersom godset där man skruvar in banjobulten för slangen mellan matarpump och finfilter hade en hårfin spricka vilket gjorde att jag hade en hel del problem med luft i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 10 September , 2012 Låter bra. Har Någon erfarenhet av elektrisk kylvattenpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 September , 2012 Elektrisk bränslepump skrev jag lite om i tråden DIESELMOTOR 32HP. Suveränt bra och är man riktigt pessimistisk så får man ha dubbla. Att det finns mekaniska pumpar beror på att många motorer sålts utan någon el alls. Det här med sjövattenpump är intressant. Den typen av impellerpump som används på mindre motorer används bara på just mindre motorer. På större motorer är det är det centrifugalpump som gäller, det är en pumptyp som till sin konstruktion är helt överlägen impellerpumpen och dessutom underhållsfri. Men den passar inte att drivas mekaniskt utan bör drivas med elmotor. För motortillverkaren är det troligen enklare att sätta dit en mekaniskt drivenimpellerpump istället för en lös elektrisk pump. Att vi båtägare sen får nöjet att byta impeller varje år det ingen som tänker på. Det märkliga är att när vi har färskvattenkylning så har vi en elektrisk centrifugalpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 10 September , 2012 Fördelar med elektriska pumpar är väl frihet i placering av pumpar samt att man får en möjlighet att köra dem oberoende av motorns varvtal. Det senare har ju redan nämts vid tex luftning av bränslesystemet, men vid nyutveckling av motorer kan man också minimera parasitförluster på dessa pumpar som ofta är dimensionerade för att kunna ge tillräckligt med flöden på lägre varvtal och därmed ofte har överkapacitet på högre varvtal. Att tänka på är ju naturligtvis att se till att de pumpar man byter till har tillräcklig kapacitet för den motor man har. Nackdelen man brukar ta upp är tillförlitlighet och livslängd som av oss gamla stofiler ofta har ansetts som bättre med rent mekanisk drivning. Pumpen i sig har väl i princip samma komplexitet men det är som sagt elmotorn och kontakter som brukar vara den svaga länken när man gör dessa jämförelser. Dessa har dock blivit mycket bättre de senaste åren men jag skulle nog se till att ha en i reserv med i båten på precis samma sätt som man har med sig extra remmar till de andra aggregaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 10 September , 2012 Du måste nog skilja på en pump som bara skall cirkulera en glykolblandningingen i kylsystemet, vilket funkar bra med en el-pump av centrifugatyp och en pump som skall orka suga in vatten från sjön. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 September , 2012 Centrifugalpumpen är dålig på att suga men det bör inte vara något problem att placera den elektriska pumpen lägre än vattenlinjen. Pumpen kan suga om den inte töms på vatten så den kan placeras högre om installationen görs på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 19 Oktober , 2012 Det blir att köpa en elektrisk bränslepump på BT i morgon. Anledningen är att motorn sitter så trångt att man inte når handpump-spaken. Vad jag funderar över är hur jag ska sätta elpumpen. - mellan tanken och CAV-filtret eller efter CAV-filtret? - i serie med den mekaniska pumpen elle koppla bort den mekaniska? En annan fundering är hur automtisk luftningen blir, matar pumpen ut luften genom bränslereturen eller måste man lossa luftskruvar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 19 Oktober , 2012 Du behöver igentligen inte nå handpumpspaken. Öppna luftskruvarna, ställ fullgas, öppna ev. dekompresionshandtag, kör startmotorn tills luftfritt bränsle kommer ut, stäng luftskr. i tur och ordning, stäng dekomp. handtagen så kommer motorn att gå igång. Dra ner till tomgång och njut av motorgången! Fullgas skall Du ha vid all luftning, för att inte behöva pumpa så länge för att bli av med luftbubblorna. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 19 Oktober , 2012 Jag tror inte den mekaniska pumpen är så bra på att pumpa luft. CAV-filtret sitter högre än tanken och när man bytt filter behöver man pumpa ganska mycket luft innan det fyllts med bränsle och bränslet fortsätter fram till pumpen. Det är därför jag funderar på att sätta elpumpen före filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Oktober , 2012 Om det handlar om att underlätta luftning så är det enklare/bättre att komplettera med en handpump för utombordare (gummiblåsa) på bränsleslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Oktober , 2012 Lägger mig inte i om man ska ha elpumpen nära tanken eller nära motorn, men OBS! det är olika pumpar beroende på om den ska suga eller trycka. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 20 Oktober , 2012 Jag köpte varianten som kan suga, eftersom tanken är lågt placerad och den naturliga platsen för den är vid motorn, till höger om filtret på bilden. Med den monterad tror jag att motorn luftar sig själv, det är bara att låta pumpen gå en stund innan man startar motorn så matas luften ut via returledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 21 Oktober , 2012 Kunpde inte montera idag, trots två besök på BT. Det lutar åt att jag koplar bort den mekaniska pumpen. Jag kan ha den som reserv, behöver bara byta plats på två banjokopplingar. Också elen måste göras om lite, med relästyrning så att inte strömmen till två pumpar behöver matas via startnyckeln. Nästa helg ska jag ha ett vinkelbeslag med rätt mått, då får jag se hur det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 21 Oktober , 2012 Måste fråga, hur ofta behöver Du lufta? Själv luftar jag en gång vartannat år vid filterbyten, behöver Du lufta oftare kanske det är läge att täta bränslesystemet isället för att bygga om något som brukar fungera problemfritt. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 21 Oktober , 2012 Har bara haft båten ett par månader. Behöver säkert inte lufta oftare än du. Däremot förbättrar jag gärna ett och annat (även om resultatet ibland blir sämre). När jag nu bytte filter för första gången och inte kunde lufta pga. oåtkomlig spak så var det lockande att göra något drastiskt. Återkommer med erfarenheter. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser