Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
danielob

Båttips? 6-7 m, hardtop, sovutrymme, småbarn,

Rekommendera Poster

Vad är det för båt jag söker? Jag vill kunna vara ute en weekend med fru och två småbarn. Vi vill alltså kunna sova i båten, men inte behöva gå ner i en grotta för att sova som i de flesta daycruisers och kabinbåtar. Vi vill ha en hardtop där taket täcker större delen av den 6-7 meter långa båten. Ratten ska sitta ganska långt akterut, inte en bit in under taket. Jag vill heller inte att förarstolen och ev passagerarstol ska vara upphöjda i förhållande till soffan bakom, som det är i de flesta kabinbåtar. Jag skulle nog helst vilja att det bara var en u-soffa och inga stolar i sittbrunnen. Jag vill ha bord under taket, som kan sänkas och bli en del av sängen. Det ska finnas någon lucka för att gå in i båten från fören. Jag vill nog ha utombordare. Båten behöver inte gå snabbare än 10 knop. Närmast jag kommit är nog Flipper 640 HT, förutom frånvaro av lucka i fören. Så, har ni några tips på vad vi kan tänkas vilja ha för båt? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster 6100 Royal OC tror jag passar in ganska bra på din beskrivning. Dock tror jag att ni kommer finna alla båtar i den storleken för trånga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 59 HT har väl i stort sett allt du beskriver förutom u-soffan i aktern . Men bäddningsbar är den :) På blocket just nu ligger det ett par sådana för under 200 tkr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också ett bra förslag, men jag tror att taket är lite för litet, man måste ju kunna sitta hela familjen och spela Yatzy!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inga problem :) upp med kapellet och barnen i soffan och i stolarna vända bakåt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Prova först, så att ni förstår hur mycket packning man måste få plats med för att övernatta en hel familj. När vi åker ut har vi minst 10 kollin med oss (sovsäckar, kuddar, flytvästar, ombyten och tröjor, leksaker jackor och stövlar, spel och böcker, båtplylar, mat, dryck, färskvatten, badkläder och handdukar).

Ta med hela familjen och provåk en 6-meters båt som är till salu, inklusive tio väskor. Prova sedan att bädda för fyra och fundera på var de tio väskorna ska stå/ligga någonstans. I båten behöver ni dessutom ha lite verktyg, kastruller, tallrikar, muggar, torrvaror och reservproviant, så båtens förvaringsfack är hyfsat fulla när ni kommer till båten.

Dessutom kommer ni snabbt att märka att vid övernattning så vill ni ha toalett, färskvattentank, värmare och andra bekvämligheter.

Om budgeten är begränsad, ni vill kunna övernatta rimligt bekvämt och det är OK med låg maxfart = köp en segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre tror jag att du har lite rätt. Å andra sidan har vi övernattat i en 5,3 m lång båt så 1 meter extra borde ändå göra sitt till trivseln, framför allt att kunna sitta under tak och titta på Allsång på Skansen. Visst blir det många blåa Ikea-påsar med plock, men inte tio stycken, och om vi lyckas övernatta mer än en natt vore jag nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka dej att avstå från utombordaren så titta på coronet 21 Explorer II en lite äldre båt men med oslagbart mycket charm. Första gången jag gick in i ruffen på min så häpnade jag just över ljusinsläppet i dom stora rutorna, du får ett litet pentry och wc utrymme stort som en garderob men funkar när nöden är som störst.

Coronet klubbens hemsida coronet.nu och sedan modellarkiv och titta på bilderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, trevlig båt. Framför allt fint att förar- och passagerarfåtöljerna inte var placerade på någon upphöjd klump utan stod på golvet i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla kunniga.

Lånar tråden lite då vi sitter i samma sits, trådskaparen och jag.

Instämmer med trådskaparen kring behov, önskemål samt småbarn för veckobesök i skärgården nästa sommar.

Budget 200´ till max 250´

Två vuxna, två barn (1,5 samt 3,5 år)

Har tittat på aquador 22 HT som jag tycker är en lämplig båt, den är dock för tung egentligen (trailerbar med min bil är lämpligt)

Finns bra alternativ i klassen, 6-7m, HT, 4 sovplatser, toalett som fungerar för våra behov?

/HH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha så mycket funktion som möjligt men fortfarande kunna traila måste jag göra som alla andra och rekommendera den båten jag har - Flipper 620 / 620C. Inte det sexigaste på planeten men mer praktisk båt i storleksklassen kunde iaf inte jag hitta när vi köpte den för två år sen och jag hade kravet att kunna traila. Jag förstår inte varför man vill ha öppet mellan sittbrunn och sovutrymme? Med barn är det perfekt att kunna stänga till, plus att det i en HT är helt omöjligt att kunna göra tillräckligt mörkt och mysigt för att få till en hyfsad middagslur för småmonster. Perfekt att kunna stänga in till ruffen när det är dags för barnet att sova!

Jag vidhåller dock att båtar i denna storleksklass är för små för fler än två att övernatta mer än i nödfall. När vi var två fungerade det hur bra som helst, nu har vi en ettåring och letar större båt. Även om båten på pappret har fyra kojer blir det för liten yta för att det ska vara trevligt mer än någon natt tycker jag, och jag har ändå inga större krav på komfort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behöver inte vara helt öppet mellan sittbrunn och sovutrymme, men får inte heller kännas som att man går ner i en mörk håla när man ska sitta och spela Yatzy under tak eller sova. Nackdelen som jag ser med Flipper 620 är klumparna bakom förar- och passagerarstolarna, vilket ger dålig kontakt med barnen bak i soffan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer i detta.

Jag tycker att samtliga dc-liknande båtar har just det bekymret, katakomb för sovplatser. Detta ser jag som största fördelen med HT, bra översikt och känns luftigt.

Då får man nog leva med att det blir lite ljust och mindre ljudabsorbering.

Av den anlendningen tycker jag det är svårt att hitta en lämplig båt. (Eller har man för stora krav?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper resonemanget att det blir mer avskilt under färd, även om jag kanske tycker att det är ett mindre problem. Yatsy och dyligt sitter man under kapellet och spelar, inte i ruffen / sovutrymmet. Det är nog gemensamt för nästan alla båtar i denna storlek, oavsett kabinbåt eller HT. Utrymmet i ruffen / under tak sover man i på en så liten båt.

Ryds Camping kanske kan vara något annars? Gammal modell och ännu osexigare än Flippern men ganska rejäl.

Annars får man titta på mindre salongsbåtar typ Bella 65* och Finnmaster 7050.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, ska titta på de modellerna.

Har även spanat lite på Flipper 717 (dock inte längre trailerbar).

Hur står sig denna i resonemanget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 717C är en av de båtar vi kikar på då vi vill gå upp i storlek. Att kunna ha 4 kojer som är bäddade utan att man behöver bädda upp dem varje dag, samt en saparat toalett gör stor skillnad. Den är dock mycket större än någon av de båtar som diskuterats tidigare. Soffarrangemanget bak gillar jag inte, tycker motorn tar för mycket plats och det blir mer en solbädd än en soffa man sitter bekvämt i. Dessutom passar den knappast er kravspec då man sitter avsevärt högre och mer avskärmad från soffan bak. Av någon anledning har de 717 vi kikat på vart rejält sunkiga och habegäret har inte infunnit sig ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer nog definitivt i ovan resonemang.

Bör finnas ett mellanting mellan dessa sorters båtar?

Har även en fundering ifall man ska öppna plånboken lite, finns någon båt som fyller kraven om man hoppar upp 100´ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på Fjord 21HT billig båt som skulle kunna funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monark 670 salong tycker jag skulle passa din familj. Finns billiga till salu.

Axelina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte skicka ett meddelande till dig, men det funkade inte... Skulle skicka en länk på blocket, men då hade det blivit reklam (för min båt)...cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mot mina principer att lägga ut blocketlänk till min båt här... Ogillar när andra gör det, vill därför inte göra det själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du går upp i pris 100' så borde du kunna pruta ned en Aquador 22 till din nivå. Den har dörren fram som du vill ha (vilket är ovanligt).

Klarar inte ditt önskemål att föraren sitter bakom taket (men det finns taklucka, så du får huvudet ute om du står och kör).Lite för tung för att kunna köra på trailer med B-kort, men det är även flera av de andra båtar som nämnts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du traila så kan det vara värt att titta på örnvik 635GP. Tycker den verkar vara lite av en mix mellan HT o DC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...